۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

توسعه فعالیت های آموزشی حفاظت ازمحیط زیست دریاها

برگزاری دوره آموزشی احیا و بازسازی زیستگاه های حساس ساحلی دریایی از جمله مهمترین اقدامات به منظور توسعه فعالیت های آموزشی حفاظت از محیط زیست سواحل و دریاها است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۷۳۰
توسعه فعالیت های آموزشی حفاظت ازمحیط زیست دریاها معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص توسعه فعالیت های آموزشی پیرامون حفاظت از محیط زیست سواحل و دریاها اظهار داشت: برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت و امداد و نجات لاک پشت های دریایی دراستان بوشهر و سیستان و بلوچستان از جمله مهمترین این اقدامات بوده است.            
پروین فرشچی اذعان داشت: بر اساس آخرین آمار در این راستا تاکنون 25 کارگاه آموزشی حفاظت از لاک پشت های دریایی ویژه بومیان تشکیل شده است.
وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی، بروشورهای حاوی مطالب آموزشی و هشدار دهنده در خصوص حفاظت و امداد و نجات لاک پشت های دریایی در مناطق ساحلی توزیع شده است.                        
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر برنامه های در راستای حفاظت از لاک پشت های دریایی را ایجاد وب سایت تخصصی لاک پشت های دریایی چابهار اعلام کرد.                                
وی از برگزاری دوره آموزشی مدیریت و برنامه ریزی راهبردی اثربخش زیست بوم های دریایی خبر داد و گفت: همچنین همکاری در برگزاری دوره آموزشی آشنایی با گونه های مهاجم غیر بومی آبهای ساحلی کشور نیز توسط معاونت محیط زیست دریایی صورت گرفته است.
وی برگزاری دوره آموزشی احیا و باسازی زیستگاه های حساس ساحلی دریایی را از دیگر اقدامات به منظور توسعه فعالیت های آموزشی حفاظت از محیط زیست سواحل و دریاها دانست.                                                 
فرشچی به همکاری در برگزاری نمایشگاه های مرتبط از جمله نمایشگاه محیط زیست، سومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست دریایی - مصلی تهران ( Sea Expo)، دومین کنگره، کارگاه و نمایشگاه نمک زدایی از آب های شور در تهران اشاره کرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: برگزاری دوره آموزشی شناسایی گونه های پلانکتونی عامل بروز شکوفایی مضر جلبکی در چابهار که سال گذشته برگزار شده، اقدام آموزشی مهمی در راستای جلولگیری از شکوفایی جلبکی محسوب می شود.
وی به همکاری در تدوین، ترجمه و چاپ کتاب های مرتبط با حوزه دریایی اشاره کرد و گفت: چاپ و نشر کتاب های راهنمای احیاء و بازسازی اکولوژیک جنگل های مانگرو ، راهنمای پایش و حفاظت لاک پشت های دریایی، راهنمای امداد و نجات پستانداران دریایی آبهای دریای عمان و خلیج فارس و راهنمای حفاظت و امداد و نجات فوک خزری از جمله این کتاب ها محسوب می شوند.
فرشچی همچنین از چاپ سایر کتاب های مرتبط با محیط زیست دریایی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: چاپ و نشر کتاب های راهنمای محیط زیستی پرورش آبزیان در قفس های دریایی، راهنمای پایش و مدیریت محیط زیستی گونه های غیربومی و مهاجم دریایی و راهنمای احیاءو بازسازی زیستگاه های لاک پشتهای دریایی خلیج فارس و دریایی عمان هم اکنون در دست اقدام هستند.
وی توجه به اصحاب رسانه جهت آگاهی رسانی در خصوص محیط زیست سواحل و دریاها به عموم مردم گفت: در این راستا دبیرخانه نشست مشترک معاونت محیط زیست دریایی، سازمان منطقه ای راپمی و اصحاب رسانه تشکیل شده است.
فرشچی همچنین از تدوین شاخص های ارزیابی اصحاب رسانه در افزایش آگاهی های مردم در خصوص محیط زیست سواحل و دریاها ، رصد آثار خبرنگاران در طول سال، برگزاری نشست های مشترک منطقه ای خبرنگاران و برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران در سطح منطقه خبر داد.
وی در ادامه گفته های خود توسعه فعالیت های آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از محیط زیست دریاها و سواحل کشور خبر داد و گفت: با برنامه ریزیهای صورت گرفته در تلاش هستیم تا برنامه های بیشتری در بخش آموزش تدوین و اجرایی کنیم.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش می تواند نقش بسیار مهمی در تمام زمینه های توسعه ای از جمله چگونگی حفاظت از محیط زیست سواحل و دریاها که عموم مردم نسبت به سایر بخش ها در ارتباط با آن آگاهی دارند، موثر باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار