۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

تهیه طرح جامع مدیریت سواحل جنوبی کشور آغاز شد

سازمان حفاظت محیط زیست بر تمام مراحل طرح توسعه سواحل مکران به عنوان مهمترین طرح اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه نظارت کامل خواهد داشت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۵۹۳
تهیه طرح جامع مدیریت سواحل جنوبی کشور آغاز شد
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تهیه طرح جامع مدیریت خلیج فارس و دریای عمان به عنوان یکی از مهمترین طرح های برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفته است.
شهرام فداکار بیان کرد: این طرح از یک سال پیش با همکاری گروه جایکا ( همکاریهای بین المللی ژاپن) آغاز شده است.
به گفته وی، به منظور آماده شدن شرایط مقدماتی تهیه طرح جامع مدیریت سواحل خلیج فارس و دریای عمان تاکنون بیش از 30 جلسه در سطح مدیران انجام شده است.
وی همچنین از انجام 17 مورد بازدید میدانی به منظور تعیین محدوده پروژه طرح جامع مدیریت جامع سواحل خلیج فارس و دریای عمان طی یک سال گذشته خبر داد.                                        
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: این جلسات در سطح استانداری های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر برگزار شده است.
به گفته فداکار، در این جلسات شرح فعالیت های کلان این پروژه مشخص شد تا بتوانیم پس از شروع پروژه با سرعت نسبت به تهیه طرح جامع اقدامات لازم را انجام دهیم.                                              
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: در این راستا طرح در فازبندی کرده و مقرر شد در فاز نخست طرح جامع مدیریت سواحل استان هرمزگان به عنوان پایلوت تهیه و اجرا شود.
وی دلیل انتخاب استان هرمزگان را به عنوان پایلوت وجود بیش از هزار کیلومتر نوار ساحلی در سرزمین اصلی این استان و نیز وجود جزایر متعدد در این استان عنوان کرد که باعث شده از نظر تنوع منابع زیست محیطی دریایی و ساحلی بسیار غنی باشد.                     
وی اذعان داشت: می توان گفت استان هرمزگان مجموعه ای نمادین از محیط زیست خلیج فارس را در خود جای داده است.
فداکار در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر ویژگی منحصر به فرد استان هرمزگان در این است که علاوه بر سواحل خلیج فارس، بخشی از سواحل دریای عمان را نیز در اختیار دارد.                                      
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: بنابراین اگر طرح جامع این استان تهیه شود به طور قطع این طرح قابلیت اجرا شدن در سایر استان های ساحلی جنوب کشور را نیز خواهد داشت.                                    
وی در ادامه بیانات خود به رصد توسعه سواحل مکران از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی ازمهمترین برنامه های معاونت محیط زیست دریایی این سازمان در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفاظت از محیط زیست سواحل و دریاها، موظف است تمام طرح های توسعه ای در سواحل را رصد کند.                                                            
به گفته وی، اینکه این پروژه های اقتصادی با چه اهدافی شروع به ساخت می کنند و قرار است به کجا برسند از نظر محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه طرح توسعه سواحل مکران به عنوان مهمترین طرح اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه دنبال می شود، بیان کرد: بنابراین لازم است لحظه به لحظه و همزمان با اجرای این طرح های توسعه ای، سازمان حفاظت محیط زیست بر عملکرد بخش های مختلف نظارت کامل داشته باشد.
فداکار خاطرنشان کرد: یکی از ملزومات توسعه پایدار، رعایت موازین زیست محیطی همزمان با اجرای پروژه های اقتصادی در سواحل است که باید به طور جد از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی اعمال شود.
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: بنابراین نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر تمام مراحل طرح توسعه مکران طی برنامه ششم توسعه انجام خواهد شد.
برچسب ها: سواحل عمان
ارسال نظرات
آخرین اخبار