به گزارش خبرنگار مانا مهندس علی اکبر غنجی در همایش حمل و نقل صادراتی؛ فرصت ها و چالش ها با بیان این مطلب گفت: سازمان جهانی دریانوردی عبارت " کشتیرانی یک ضرورت است " را بعنوان شعار سال اعلام کرد و از آنجایی که این سازمان یکی از سازمانهای وابسته به سازمان ملل متحد است شعارهای خود را براساس پژوهشهای ومطالعات علمی انتخاب می کند.
وی وجود کشتیرانی دریایی خزر را یک فرصت دانست و بیان کرد: در 20 و چندسال گذشته در دریای خزر کشتیرانی تجاری وجود نداشت اما در حال حاضر ناوگانی با 24 فروند کشتی بعنوان بزرگترین ناوگان ملی کشوردر این دریا فعال است.
غنجی با اشاره به مهم ترین چالش های صنعت حمل و نقل اظهار داشت: برای ایجاد زیر ساخت و صنعت لجستیک باید سرمایه گذارهای کلان صورت گیرد که هم اکنون این سرمایه به عنوان یک خط کشتیرانی بزرگ وجود دارد اما قطعا باید تحت حمایت های مختلف قرارگیرد. همچنین تجارت درحوزه دریای خزر زمانی می تواند سرعت گیرد که هزینه تمام شده کاهش یابد.
مدیر عامل کشتیرانی دریایی خزر ادامه داد: در سال گذشته خطوط کشتیرانی با تغییرات زیادی چون آزاد سازی نرخ سوخت، کاهش هزینه های تجارت، بازنگری در قیمت ها و ایجاد خطوط منظم دریایی در حوزه دریای خزر روبه رو بود.
وی با اشاره به اینکه همه حوزه ها باید انعطاف پذیر باشند گفت: با توجه به صادرات بار فله در این حوزه، سازمان بنادر و دریانوردی باید تخفیفات مناسبی جهت انبارداری در نظرگیرد.
غنجی با اشاره به درون زا بودن ناوگان کشتیرانی دریای خزر خاطرنشان کرد: هزینه های این ناوگان توسط خود ناوگان پوشش داده می شود و در این راستا نیروی انسانی مورد نیازهم توسط کشتیرانی دریای خزر آموزش می بینند بدین ترتیب ازپنج سال گذشته بیش از 400 شغل توسط ناوگان کشتیرانی دریای خزر در منطقه ایجاد شده است.