۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

شورای عالی صنایع دریایی شناختی از سازندگان داخلی ندارد

شورای عالی صنایع دریایی سازندگان داخلی تجهیزات دریایی را نمی شناسد در حالیکه وظیفه این شورا شناخت و رفع موانع بر سر راه شرکت های خصوصی است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۹۰۰۰
شورای عالی صنایع دریایی شناختی از سازندگان داخلی ندارد
مدیرعامل شرکت فنآوران سیراف در گفتگو با مانا گفت: در مناقصه هایی که برگزار می شود بخش خصوصی توان پرداخت تضامین آن را ندارد بخش خصوصی باید بالای 45 درصد ضمانتنامه ملکی را در رهن بانک بگذارد در حالیکه بخش دولتی می تواند 6 برابر ظرفیت پنج کشتی سازی ضمانتنامه صادر کند و بانک هم به راحتی می پذیرد. 
دکتر حسن پورضیایی افزود: درست است که بدون حمایت دولتی فعالتر شده ایم اما واقعیت امر این است که صنعت دریایی بدون حمایت دولت پایدار نمی ماند. در حال حاضر فاینانسرهای ما راضی به فاینانس نیستند. زیرا توجیه اقتصادی وجود ندارد. از دید یک کشتی ساز معتقدم دولت باید به این صنعت کمک کند. 
وی گفت : چین هم از دولت خود کمک می گیرد. در ایران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیت می کند که همتای چنین سازمانی در چین هم وجود دارد. این سازمان در چین برنامه های توسعه ای را از شرکتها دریافت می کند و فرایند نظارتی دارد، تسهیلات را طبق برنامه به شرکتها پرداخت می کند. اگر پروژه به نتیجه نرسید هر آنچه که پرداخت کرده را دریافت می کند. 
وی یادآور شد: در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چند کارشناس دریایی وجود دارد؟ تحریم فرصتی بود برای کشتی سازی ها که خود را از بقیه جدا کنند. بگویند که اگر نمی توانید از خارج کشتی وارد کنید ما می توانیم بسازیم. اما آیا توانستیم کشتی بسازیم؟ ایزوایکو تعطیل بود چون مبنای آن بر پایه پول شکل گرفته است. کشتی سازی های مشابه هم همین مشکل را داشتند. 
وی با انتثاد از اینکه شورایعالی صنایع دریایی تنها برند تجهیزات دریایی کشور یعنی شرکت فناوران سیراف را نمی شناسد و این عمق فاجعه است گفت:شورای عالی صنایع دریایی سازندگان داخلی تجهیزات دریایی را نمی شناسد در حالیکه وظیفه این شورا شناخت و رفع موانع بر سر راه شرکت های خصوصی است.
مدیرعامل شرکت فناوران سیراف گفت: به نظر من رویکرد باید خصوصی شود اگر غیر از این عمل کنیم فرایند به شکل حاضر اتفاق می افتد. باید دید با توجه به سیاستگذاری فعلی کشور آیا اصلاً می توانیم نیازهای خود را از خارج تأمین کنیم. بخش خصوصی علاوه بر منابع مالی به زیرساخت و ثبات نیاز دارد. 
وی گفت: بنابراین باید نگاهها به سمت خصوصی سازی باشد. شورایعالی صنایع دریایی باید موانع موجود بر سر راه شرکت های خصوصی را حذف کند. مناقصات را تسهیل کند، اجرای مناقصات به شکل فعلی اجازه نمی دهد شرکتهای خصوصی وارد این صنعت شود.
ضیایی افزود: واقعیت این است که در حال حاضر صنعت دریایی توجیه اقتصادی ندارد. اگر توجیه داشت مالکان از ما خرید می کردند. واقعیت این است که قرار نیست همه چیز را در داخل بسازیم. باید ببینیم صنعت ساخت کشتی در رقابت با خارجی ها در کدام حوزه میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. 
وی گفت: من موافق تعمیرات هستم. زیرا تعمیرات زیرساخت آینده تولید است اما نباید حتماً LNG بسازیم. چند سال پیش ترکیه رتبه اول ساخت شناورهای سبک را کسب کرد. باید براساس آنچه که قابلیت تولید داریم، هدف گذاری کنیم. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار