به گزارش خبرنگار مانا از روابط عمومی ، سعدالله عبداللهی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با اشاره به حجم قابل ملاحظه عملیات دریایی، تنوع و ابعاد شناورهای تردد کننده در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، بیان داشت: به منظور ارائه خدمات راهنمایی مطلوب به کشتی های ورودی و خروجی، همواره کنترل و نحوه ی تخصیص راهنما متناسب با نوع و ابعاد شناورها، یکی از دغدغه های مدیران و برنامه ریزان عملیات راهنمایی بوده است؛ لذا به منظور تقویت اشراف مستمر مدیران و مسئولین نظارت بر وضعیت کشتی های مستقر در لنگرگاه ها و متردد در کانال خورموسی، طراحی و بهره گیری از سامانه پایشی برای مدیریت بهینه ی فرآیند و ارائه خدمات مطلوب تر ضرورت داشت.
کاهش خطای انسانی در روند عملیات خدمات دریایی
مهندس عبداللهی، اطلاع رسانی بهتر روند انجام عملیات دریایی و تردد شناورها در طول کانال و کنار اسکله ها به مراجع ذیصلاح را یکی از اهم اهداف به کارگیری این سامانه برشمرده و افزود: این سامانه به مثابه یک ابزار تصمیم ساز جهت مدیران می تواند ضمن جلوگیری از بروز خطای انسانی در لحاظ کردن مقررات مربوطه در سیستم و فراهم آوری امکان برنامه ریزی عملیات راهنمایی و جلوگیری از تأثیر ملاحظات شخصی، از تکرار ثبت اطلاعات ترافیک دریایی در محل های مختلف (برج کنترل- ایستگاه راهنمایی- دفتر برنامه ریزی) نیز پیشگیری نموده و آن اطلاعات را متمرکز کند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)همچنین اطمینان از تخصیص راهنمای متناسب با ابعاد و مشخصات شناور براساس شایستگی و گواهینامه وی به عنوان ابزار نظارتی را از دیگر مزیت های بهره گیری از این سامانه عنوان کرد.
افزایش سرعت تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی به مشتریان
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: با راه اندازی این سیستم، ضمن حذف فرآیندهایی که به طور دستی و فیزیکی انجام می شد، سرعت تبادل اطلاعات مربوط به این حوزه ارتقاء یافته و امکان نمایش اطلاعات در فرمت های متعدد همراه امکان قابلیت درج و ویرایش اطلاعات مورد نیاز فراهم می گردد.
وی در ادامه افزود: با بارگذاری اطلاعات بر روی یک IP VALID امکان دسترسی به جدول زمانبندی ترافیک کشتی ها(SCHEDULE)بر روی گوشی های تلفن همراه از طریق اینترنت فراهم می گردد؛ این قابلیت برای شرکت های کشتیرانی به منظور اطلاع از وضعیت شناورهای متردد در مجتمع بندری امام خمینی(ره) بسیار مفید خواهد بود.
مهندس عبداللهی همچنین برخورداری از سیستم هشدار(TIME OVER) برای شناورهای مستقر در لنگرگاه داخلی و دارا بودن محیط گرافیکی کاربر پسند به منظور سهولت بهره گیری از امکانات و ابزارهای موجود را از جمله ویژگی های این سامانه مدیریتی برشمرد.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: به لحاظ مزایای فنی و عملیاتی، سامانه ی مذکور در آینده ی نزدیک در سایر بنادر کشور نیز نصب و مورد بهره برداری قرار گیرد.
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)از طریق آبراه خورموسی به طول 42 مایل دریایی(حـــدود 78 کیلومتر) به شمال غربی خلیج فارس و آب های آزاد متصل می گردد و سالانه پذیرای بیش از 1500 فروند کشتی پهن پیکر اقیانوس پیما است.