۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

ارزیابی ذخایر آبهای عمان به اتمام رسید

گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی کشور در سیستان و بلوچستان که از بیست روز گذشته از سواحل شرقی شهرستان جاسک تا آبهای مرزی گواتر آغاز شده بود، به اتمام رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۶۱۱
ارزیابی ذخایر آبهای عمان به اتمام رسید
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی کشور در سیستان و بلوچستان که از بیست روز گذشته از سواحل شرقی شهرستان جاسک تا آبهای مرزی گواتر آغاز شده بود، به اتمام رسید.
دکتر محمد پور کاظمی اذعان داشت: این گشت تحقیقاتی با استفاده از کشتی تحقیقاتی فردوس و با بهره گیری از کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور واقع در چابهار متشکل از تیمی 10 نفره انجام شد.
وی یادآور شد: پیش از این گشت تحقیقاتی از بندر عباس تا سواحل جاسک به مدت 15 روز توسط کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس توسط همین کشتی تحقیقاتی فردوس انجام شده بود.
به گفته وی، هفته آینده کشتی تحقیقاتی فردوس توسط کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس از بندرعباس جهت ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی کشور به سمت آبهای بوشهر حرکت خواهد کرد.                           
دکتر پورکاظمی اذعان داشت: سپس گشت تحقیقاتی در آبهای بوشهر توسط کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور انجام خواهد شد.
وی پیرامون انجام گشت ارزیابی ذخایر آبهای استان خوزستان اظهار داشت: هنوز تصمیم گیری قطعی در خصوص انجام این گشت تحقیقاتی در آبهای خوزستان به عمل نیامده است.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تاکید کرد: هر ساله گشت تحقیقات ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی کشور پس از اتمام فصل صید در مهرماه انجام می شود.
به گفته وی، با انجام این گشت مشخص خواهد شد که میزان ذخایر آبزیان در آبهای جنوب پس از اتمام صید سالانه به چه مقدار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه به این ترتیب پس از اتمام گشت تحقیقاتی نتایج آن برای تعیین میزان صید سال آینده به سازمان شیلات ایران اعلام خواهد شد، بیان کرد: همچنین این نتایج در شورای عالی شیلات و بهره برداری ذخایر مطرح می شود و مبنای اصلی برای تصمیم گیریهای نهایی برای صید در سال آینده خواهد بود.
وی با بیان اینکه فصل صید سال 95 در آبهای جنوبی کشور از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت، اعلام کرد: گشت تحقیقاتی ارزیابی میزان ذخایر آبزیان آبهای جنوبی کشور، 135 روز به طول خواهد انجامید.
وی در ادامه بیان کرد: با وجود مشکلات مالی فراوانی که برای انجام این گشت های تحقیقاتی پیش روی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار دارد اما نهایت تلاش خود را برای انجام سالانه این گشت ها انجام می دهیم.
پورکاظمی در خصوص تعیین صیدگاه های جدید برای صید صنعتی در سال آینده اظهار داشت: تعیین میزان ذخایر آبزیان در آبهای دور عمان از مهمترین برنامه های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی است.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بر اساس نتایج این مطالعات میزان صید در آبهای عمان تعیین خواهد شد.
وی گفت: تعیین میزان صید و صدور مجوز صید صنعتی در آبهای خلیج فارس منوط به مطالعات نتایج ارزیابی گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر در آبهای خلیج فارس خواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد: این پروژه تحقیقاتی بسیار مهم هر ساله با تامین اعتبارات لازم به بهترین شکل ممکن انجام شود تا بتوانیم با حفظ ذخایر آبزیان به میزان قابل قبولی نیز برداشت از دریاها ی کشور داشته باشیم.
دکتر پور کاظمی در ادامه همچنین از آغاز عملیات اجرایی کلنگ زنی احداث ساختمان موسسه تحقیقات شیلات ایران در زمینی به وسعت شش هزار متر خبر داد و گفت: هم اکنون ساختمان موسسه تحقیقات شیلات ایران در ساختمانی موقتی واقع در محل موسسه جنگل ها و مراتع واقع شده که امیدواریم با احداث ساختمان جدید، موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران با 97 سال سابقه فعالیت صاحب ساختمانی مجزا شود.
برچسب ها: دریای عمان
ارسال نظرات
آخرین اخبار