به گزارش گروه بین الملل مانا، شرکت مشاوره بوستون از هزینه 15 تا 20 میلیارد دلاری برای جابه جایی کانتینرهای خالی خبر داد.
براساس این گزارش، این شرکت ادعا کرد کشتیرانی های کانتینری که اقدام به اجاره شرکت های لجستیک می کنند، با اجرای طرح بازارباز برای تبادل کانتینرهای خالی، هزینه جابه جایی کانتینرهای خالی را کاهش چشمگیری خواهند داد. در حقیقت این میزان، پنج تا هشت درصد کل هزینه های عملیاتی یک کشتیرانی متوسط را به خود اختصاص می دهد.
جابه جایی ها زمانی صورت می گیرد که به طور مثال کانتینرهای حامل محمولات از اروپا راهی آسیا می شوند و این کانتینرها برای بارگیری باید به مبدأ بازگردانده شوند.
این گزارش در ادامه افزود: بازگرداندن یک کانتینر خالی از هامبورگ به شانگهای با احتساب مخارج بندری و حمل و نقل آن توسط کامیون ها، 500 دلار برای کشتیرانی مربوطه هزینه در بر دارد. در صورت پراکنده بودن مشتریان در بندر و خارج از آن در سطح یک کشور، کشتیرانی ها با توجه به عدم توازن میان عملیات صادرات و واردات نیازمند جابه جایی کانتینرهای خالی هستند.
مشکلاتی نظیر عدم توانایی پیش بینی کانتینرهای مورد نیاز از سوی کشتیرانی ها و یا نبود کشتی مستقیم و شبکه های حمل و نقل زمینی در دسترس در زمان مقتضی، از جمله عواملی است که کشتیرانی ها را ملزم به جابه جایی کانتینرهای خالی می کند.
ژوهانس اسینگمیر به عنوان رئیس این تحقیق اظهار داشت: ما در پی اندازه گیری درصدی از جابه جایی ها بودیم که به دلیل صادرات بیشتر چین نسبت به واردات آن و در نتیجه غیرقابل اجتناب بودن آن و از سوی دیگر سهم درصد جابه جایی ها به دلیل کار یک شرکت با مشتریانی از نقاط مختلف انجام می شود.
براساس تحقیقات انجام شده اغلب جابه جایی کانتینرهای خالی به دلیل وجود مشتریان کشتیرانی ها در نقاط مختلف صورت می پذیرد.
تحقیق بر روی 20 کشتیرانی برتر دنیا
راه حلی که شرکت نامبرده در خصوص این مشکل پیشنهاد کرده است سکوی باز برای اشتراک گذاری کانتینرها و درنهایت ذخیره مالی شرکت های کشتیرانی است که منجر به کاهش یک سوم هزینه های جابه جایی کانتینرهای خالی می شود.
در چنین فضایی کشتیرانی ها قادر به اجاره دادن کانتینرها به واسطه لیست انتظار شرکت های اجاره کننده و اشتراک گذاری کانتینرها میان دو یا چند شرکت در موقعیت های جغرافیایی گوناگون هستند.
این شرکت همچنین از ارائه اطلاعات و مشاوره دراین خصوص و ایده های گوناگون برای شرکت های متقاضی خبر داد. براساس تحقیق انجام شده توسط این شرکت، 35 هزار کانتینر خالی در هفته قابلیت شرکت دراین طرح را دارند که ذخیره مبلغی بالغ بر 350 تا 700 میلیون دلار را به طور سالانه برای شرکت های کشتیرانی به ارمغان می آورد. این محاسبه براساس ذخیره هزینه جابه جایی کانتینرهای خالی به طور متوسط به میزان 200 تا 400 دلار به ازای هر کانتینراست.