۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
بدنبال ساخت موج‌شکن‌های متعدد در بندرعباس؛

توان پالایش آلودگی درآبهای بندرعباس کاهش یافته است

رئیس دانشگاه پیام نور استان هرمزگان گفت: با ساخت بندرگاه‌های متعدد و خصوصا بندرگاه نخل‌ناخدا که حدود شش کیلومتر طول دارد، جریان کرانه‌ای در آبهای ساحلی بندرعباس تضعیف شده و توان پالایش آلودگی در آبهای ساحلی بندرعباس کاهش یافته است.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۸۲۵۸
توان پالایش آلودگی درآبهای بندرعباس کاهش یافته استبه گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، دکتر صمد حمزه‌ئی که دکترای فیزیک دریا دارد، در جمع خبرنگاران گفت: عمده‌ترین منابع تهدیدات محیط زیستی در بندرعباس ورود پساب فاضلاب شهری و صنعتی به دریا، عدم ساماندهی خورها، پیشروی نامناسب خشکی در دریا، تخلیه سوخت قاچاق به دریا، تخلیه آب توازن کشتی ها در دریا، ساخت موج شکنها و بندرگاههای متعدد و بدون ضابطه های زیست محیطی در ساحل است.
وی تصریح کرد:60 درصد فاضلاب بندرعباس بدون تصفیه وارد دریا می‌شود که در هر ثانیه بیش از 800 لیتر پساب شهری و صنعتی است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان هرمزگان بیان کرد: ساخت موج‌شکن‌ها و بندرگاه‌های متعدد در بندرعباس باعث تضعیف جریان کرانه ای آب شده که نقش آن اختلاط آبهای کم عمق ساحلی با آبهای عمیق دور از ساحل است.
حمزه‌ئی این پدیده را باعث ماندگاری آلودگی و پائین آمدن توان پالایش آلودگی در ساحل دریا عنوان کرد و گفت: تغییر الگوهای جریان، موج و جزر و مد و تغییر شکل فرمایش و نهشت رسوبات، عدم توجه به شیب ساحلی و استفاده از مصالح نامرغوب بدون توجه به دانه بندی رسوبات ساحلی و تشکیل پشته های جدید از عمده مشکلات پش آمده در پیشروی های اخیر در دریا و ساخت موج شکنهای متعدد در ساحل بندرعباس است.
این دکترای فیزیک دریا ادامه داد: دریا ثروت بین نسلی است و توجه به توسعه پایدار آن می تواند متضمن رسیدن درست این امانت به آیندگان باشد.
برچسب ها: بندر عباس پالایش
ارسال نظرات
آخرین اخبار