۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
به دلیل آلودگی زیست‌محیطی؛

توقیف 81 فروند کشتی در سال گذشته/ ایران فعال‌ترین کشور از نظر IMO در مسائل زیست‌محیطی

مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی از توقیف 81 فروند کشتی به دلیل عدم رعایت نکات زیست‌محیطی خبر داد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۸۲۵۶
توقیف 81 فروند کشتی در سال گذشته/ ایران فعال‌ترین کشور از نظر IMO در مسائل زیست‌محیطی
به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، محمد رضا قادری در نشست تخصصی بررسی مشکلات زیست محیطی خلیج‌فارس که در بندرعباس برگزار شد اظهار کرد: اوایل امسال بحث توسعه جمعیتی ایران از سوی رهبری و سایر مقامات علنی شد که بر این اساس توسعه جمعیتی متوجه جزایر و نوار ساحلی نیز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این مسئله نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد، افزود: اکنون که تدوین برنامه ششم در اولویت کار همه نهادها است، باید توجه زیادی به مسایل زیست محیطی داشته باشند.
مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی کشور خاطرنشان کرد: سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور متولی جلوگیری از آلودگی‌های دریایی ناشی از سکوهای نفت و گاز، کشتی‌ها و سایر شناورها است.
قادری بیان کرد: پیشگیری از آلودگی دریا و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی بر اساس کنوانسیون‌هایی که به آنها ملحق هستیم، جزو اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی با تاکید بر اینکه ایران از فعالین IMO در مسائل زیست‌محیطی است، گفت: کشور ما در همه کنوانسیون‌های محیط زیست دریایی عضویت دارد در حالی که هیچ کشوری در منطقه تمام عضویت‌ها را ندارد.
مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه برای مقابله با آلودگی‌ها با سازمان‌های مختلف تفاهم‌نامه داریم، تصریح کرد: سالانه 50 هزار شناور اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز عبور می‌کند و به صورت روزانه نیز 17 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می‌کند که این ترددها پتانسیل آلودگی هستند.
این مقام مسئول ادامه داد: اکنون کلیه کشتی‌هایی که از خلیج‌فارس تردد می‌کنند، اجازه تخلیه آب توازن در این منطقه را ندارند و این قانون به دلیل حساسیت‌های منطقه خلیج‌فارس است.
قادری با اشاره به اینکه آلودگی دریایی مرز نمی شناسد و خلیج‌فارس یک پهنه آبی مشترک است، اضافه کرد: به دلیل عدم همکاری کشورهای جنوبی خلیج‌فارس در کنترل و پایش این منطقه، اکوسیستم خلیج‌فارس در خطر است.
مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان را به منظور خرید تجهیزات در کل بنادر کشور و همچنین شناور پیشرفته پاکسازی آلودگی نفتی اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه هفت فروند بارج 500 تنی نیز برای جمع‌آوری ضایعات نفتی اختصاص داده شده، افزود: پایش و کنترل مانیتورینگ کشتی‌ها و حتی کشتی‌هایی که با سایر کشورهای منطقه می‌روند از طریق IMO به ایران محول شده که برای انجام این ماموریت، 7 فروند بالگرد در اختیار سازمان بوده و علاوه بر آن، یک فروند هواپیمای نیروی دریایی نیز در کنار گشت‌های شناوری، کار پایش را انجام می‌دهند.
قادری خاطرنشان کرد: تسهیلات دریافت مواد ضایعاتی از کشتی‌ها که بر اساس کنوانسیون مارپل باید رعایت شود، در کلیه بنادر انجام می‌شود.
وی در ادامه از توقیف 81 فروند کشتی به دلیل عدم رعایت موازین زیست محیطی در سال قبل خبر داد و گفت: ایجاد مراکز اصلی مقابله با آلودگی با اعتباری بالغ بر 3 میلیون یورو در کیش، بندرلنگه و جاسک توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده که از ابتدای سال جاری تاکنون 6 مورد عملیات داشته‌اند و برای چهار مورد آنها حکم قضایی صادر شده است.
قادری از کنترل 235 مورد تخلیه آب توازن کشتی‌ها بر اساس طبق کنوانسیون بالاست واتر خبر داد و گفت: قاچاق سوخت و تخلیه عمدی سوخت که تعداد آن در ماه‌های قبل زیاد بوده، پتانسیل ریسک استان را بالا برده است.
مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به برخی از مشکلات زیست‌محیطی خلیج‌فارس در رابطه با مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: درخواست‌هایی که در سواحل داده می‌شود، در برخی از موارد نظر محیط زیست استان با سازمان‌های منطقه آزاد قشم و کیش مغایرت دارد، در حالی که همراهی محیط زیست استان و منطقه آزاد ضروری است، علاوه بر این، در ایران بیشترین آلودگی به وسیله فاضلاب ورودی به دریا ایجاد می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار