۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷

آغاز پرورش ماهی سیبس در چابهار

در راستای افزایش بهره وری از مزارع میگوی چابهار در زمان خارج از تولید، ماهی سیبس که در میان آبزیان از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است، در این مزارع تولید خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۸۰
آغاز پرورش ماهی سیبس در چابهار
مدیر کل اداره بنادر و ماهیگیری سازمان شیلات ایران به خبرنگار مانا گفت: برداشت میگوی پرورشی از مزارع چابهار با برداشت حدود 300 تن میگو درسال جاری به اتمام رسید.
محسنعلی گلشنی، با اشاره به عدم شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگوی چابهار طی سال جاری عنوان کرد: همین امر باعث شده تا همچون سال گذشته پرورش دهندگان متضرر نشوند.
وی ادامه داد: ذخیره سازی لاروهای میگو در استخرهای پرورشی سایت های گواتر از اسفند ماه امسال برای تولید سال آینده انجام خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: امسال 200 هکتار از اراضی پرورش میگوی چابهار در منطقه گواتر زیر کشت میگو رفته بود.
وی با اشاره به اینکه 42 هزار هکتار از اراضی این مناطق برای ایجاد مزارع پرورش میگو و توسعه آن مورد بررسی اولیه و مطالعه قرار گرفته است، عنوان کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی این اراضی را برای تولید میگو واگذار کنیم.
مدیر کل اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفته های خود تاکید کرد: پرورش میگو در چابهار می تواند از بازده اقتصادی بسیار خوبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی برخوردار باشد.
وی از حمایت جدی سازمان شیلات ایران از پرورش دهندگان میگو خبر داد و گفت: پرورش دهندگان می توانند از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.
گلشنی اذعان داشت: در تلاش هستیم تا با حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانیم تولید میگوی پرورشی را هر ساله در سایتهای پرورشی گواتر افزایش دهیم.
وی در ادامه گفته خود اضافه کرد: در راستای افزایش بهره وری از مزارع پرورش میگوی چابهار در نظر داریم گونه های جدید ماهیان را در زمان خارج از فصل تولید میگو در این استخرها پرورش دهیم.
مدیر کل اداره بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: از سوی دیگر بسیاری از مزارع میگوی سایت چابهار برای پرورش میگو هنوز مورد بهره بردای قرار نگرفته اند و می توان برای پرورش گونه های آبزیان از آنها استفاده کرد.
آغاز پرورش سیبس به عنوان پایلوت از دو ماه پیش
وی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده پرورش ماهی سیبس به صورت پایلوت از دو ماه پیش دربرخی از استخرهای پرورشی گواتر آغاز شده است.
وی ادامه داد: گونه سیبس از ارزش اقتصادی بالایی برای پرورش دهندگان برخوردار است و هم اکنون در برخی مناطق جنوبی کشور این گونه در حال پرورش است.
گلشنی گفت: امیدواریم بتوانیم این گونه را در چابهار به صورت گسترده پرورش دهیم تا به این ترتیب صنعت آبزی پروری دراستان سیستان و بلوچستان بیش از پیش توسعه یابد.
مدیر کل اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ویژگی این گونه این است که هر قطعه از این ماهی می تواند به وزن حداقل 900 گرم برسد و قیمت فروش نیز برای سرمایه گذار قابل قبول است.
به گفته وی، فروش ماهی سیبس در بازار داخلی بسیار پررونق و قیمت آن کیلویی 20 هزار تومان است اما می توان در کنار فروش داخلی نسبت به صادرات آن نیز اقدام کرد.
وی اذعان داشت: پرورش گونه سیبس به هزینه زیادی نیاز ندارد و پرورش آنها در سواحل چابهار و گواتر به دلیل سازگاری برای شرایط آب و هوایی منطقه بسیار مساعد است.
وی متذکر شد: بر اساس تفاهم نامه به امضا رسیده بین سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور به منظور رعایت موارد بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری در استخرهای پروشی، استخرهایی که تا قبل از سی و یکم اردیبهشت ماه نسبت به اتمام ذخیره سازی استخرهای پرورشی اقدام نکنند دیگر مجوز پرورش تولید نخواهند داشت.
گلشنی خاطرنشان ساخت: بنابراین امسال برخی از استخرهایی که موفق به اخذ مجوز تولید میگو نشدند نیز به تولید ماهی سیبس پرداختند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار