۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
فاجعه زیست محیطی؛

سه چهارم تالاب بین المللی هورالعظیم خشک شد

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان که زمانی 450هزار هکتار بود هم اکنون به 120هزار هکتار کاهش یافته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۵۷۹۲۵
سه چهارم تالاب بین المللی  هورالعظیم خشک شد
دکتر نبی الله خون میرزایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: تالاب بین المللی هورالعظیم علاوه بر کاهش وسعت تالاب ، به لحاظ کیفیت هم روند نزولی داشته است .
وی بیان کرد: عوامل عمده ای همچون کمبود آب ،اکتشافات نفتی در تالاب و ساخت جاده  سبب شده آب در هورالعظیم حرکت کامل نداشته باشد و بخشی از تالاب بصورت باتلاق در آید و عوارض مخربی مانند افزایش مرگ ومیر آبزیان و کاهش صید و صیادی را برجای گذارد .
وی تصریح کرد: تالاب هورالعظیم در گذشته نه چندان دور یکی از عمده ترین منابع اقتصادی از نظر صید و صیادی ، پرورش ماهی ، تعلیف دام ها و کشاورزی مردم هویزه و دشت آزادگان بوده است .
دکتر خون میرزایی  افزود: جنگ تحمیلی، مهاجرت مردم و خشکسالی باعث شده که این تالاب متحمل خسارات فراوانی شود و با وجود بازسازی های انجام شده ،هنوز به شرایط مطلوب دست نیافته است چون تالاب هورالعظیم تشنه آب است .
وی با اشاره به اینکه عدم تامین حق آبه تالاب، یکی از مهمترین دلایل تخریب تالاب است از مسوولان سازمان آب و برق و سازمان محیط زیست خواست که برای رفع این مشکل اقدامات جدی انجام دهند.
بنا به این گزارش بخش خشکیده  تالاب هورالعظیم هم اکنون به یکی از کانون های اصلی ریزگردها در خوزستان تبدیل شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تابستان گذشته در بازدید از تالاب هورالعظیم بر تامین حق آبه این تالاب که از رودخانه کرخه تامین می شود تاکید کرد.
دکتر معصومه ابتکار گفته بود هر هکتار تالاب هورالعظیم ارزش اقتصادی برابر با 14هزار دلار دارد.
   
برچسب ها: تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار