۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

‌نابودی تالاب‌های کشور در پی بی‌توجهی محیط زیست

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با انتقاد از وضعیت اسفبار تالاب انزلی، گفت: به خاطر عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست این تالاب مانند دیگر تالاب های کشور در معرض نابودی است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۳۱۳
‌نابودی تالاب‌های کشور در پی بی‌توجهی محیط زیست
به گزارش مانا، محمدحسین قربانی  با انتقاد از اینکه سازمان محیط زیست برای بهبود تالاب انزلی عزم و اراده جدی ندارد، تصریح کرد: مسئولان محیط زیست باید دست از سیاسی بازی در محیط زیست بردارند و رسالت و وظیفه اصلی خود را فراموش نکنند.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از سونامی بی توجهی به محیط زیست در کشور، تصریح کرد: متاسفانه به علت بی توجهی مسئولان به محیط زیست اکثر تالاب‌ها ‌نابود شده یا در معرض نابودی و خشکی قرار دارند؛ در حالیکه حفظ تنوع زیستی، بها دادن به محیط زیست و تبلیغ جاذبه های طبیعی در تمام دنیا راهکاری برای کسب درآمد و افزایش توریسم است.
قربانی با بیان اینکه نابودی تالاب انزلی فرصت های عظیم گردشگری و اقتصادی در استان گیلان را از بین می برد، اظهار داشت: با توجه به اینکه تالاب انزلی یکی از تالاب های نادر و منحصر به فرد کشور و همچنین از اهمیت زیست محیطی ویژه و پتانسیل بالا برای جذب توریسم در جهان برخوردار است لذا لازم است سازمان محیط زیست با توجه ویژه به این زیست‌بوم ارزشمند از ظرفیت و پتانسیل های آن برای بهبود وضعیت آن استفاده کنند.
وی با اشاره به ثبت تالاب بین المللی انزلی، گفت: این تالاب از مهمترین، با ارزش ترین و نخستین تالاب های ثبت شده کشور است که در سال 1354 جزو تالاب های تحت حفاظت قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: تالاب بین المللی انزلی جایگاه تخم ریزی آبزیان نادر، پناهگاه پرندگان بومی، مهاجر و پذیرای مسافران داخلی و گردشگران خارجی است که بدون توجه به ظرفیت های آن در حال حاضر در معرض نابودی قرار دارد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با بیان اینکه مسئولان دغدغه ای برای احیای تالاب انزلی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان محیط زیست هیچ استراتژی و برنامه ای برای احیای این تالاب نداشته و بیشتر به دنبال منافع خود هستند و در این زمینه فقط به صورت شعاری عمل می کنند که وضعیت فعلی تالاب بین المللی انزلی گواهی بر این ادعاست.
وی با تشریح مشکلات تالاب انزلی، اظهار داشت: تبدیل قسمت هایی از زمین های تالاب به زمین های زراعی، افزایش سطح رسوبات و عدم لایروبی، کاهش سطح آب، رشد بی رویه گیاهان آبزی همانند آزولا و ...، ورود حجم بالای پسماند و پساب و از همه مهمتر عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست خطر نابودی این تالاب ارزشمند بین المللی را رقم زده است.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت رفع مشکلات تالاب انزلی، تاکید کرد و ادامه داد: لازم است سازمان محیط زیست با برنامه ریزی منسجم و مدیریت پسماند، پساب و فاضلاب ها عزمی جدی در راستای بهبود تالاب انزلی داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از نبود استراتژی و برنامه مناسب برای احیای تالاب انزلی انتقاد کرد و گفت: مسئولان محیط زیست برای بهبود وضعیت تالاب بین المللی انزلی باید با ارائه یک برنامه منسجم ، استراتژی مناسب، عزم و اراده ای قوی و تخصیص منابع مالی به این تالاب در حفظ و احیای آن بکوشند.
برچسب ها: تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار