فرهاد خوانساری در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: حرکت ارگان های دریایی و سازمان میراث فرهنگی به سمت توسعه گردشگری دریایی رو به جلو اما خیلی کند صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: انتظار سازمان بنادر و دریانوردی این است که توسعه گردشگری دریایی با سرعت بیشتری پیش رود به همین منظور در تلاش هستیم ساختار مستقل و پاسخگویی برای این بخش در سازمان بنادر و دریانوردی تعریف کنیم.
به گفته خوانساری، اثرات مثبتی که توسعه گردشگری دریایی می تواند در اقتصاد دریا و بهره برداری از این منبع خدادادی داشته باشد بسیار فراوان است، بنابراین لزوم توجه بیش از پیش به این بخش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرا رگرفته است.
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در کار گروه گردشگری دریایی اذعان داشت: ایجاد ساختار اداری ویژه گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی بسیار ضروری به نظر می رسد اما بر اساس بخشنامه ابلاغی دولت در سال 92 که بر عدم توسعه سازمان های دولتی تاکید دارد هم اکنون این امر در سازمان بنادر با دشواری هایی مواجه شده است.
وی گفت: اما در نظر داریم به شیوه ای قانونمند بتوانیم برای گردشگری دریایی ساز و کار مشخصی را در سازمان بنادر و دریانوردی تعریف کنیم.
وی بیان کرد: باید توجه داشت توسعه گردشگری دریایی یک امر کاملاً فراسازمانی است و از عهده یک سازمان یا نهاد خاص خارج است.
خوانساری اذعان داشت: در این راستا سازمان های حفاظت محیط زیست، آب، شیلات، میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و حتی ارگان های نظامی و انتظامی دریایی نیز در کنار سازمان بنادر و دریانوردی درگیر خواهند بود.
وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی باید بیشتر نقش هماهنگ کننده را ایفا کند و از حقوق و تکالیف قانونی خود در راستای هماهنگی تمام ارگان های دریایی مرتبط با گردشگری دریایی بهره گیرد.
مشاور عالی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور ارتباطات تاکید کرد: بحث مسافرتهای دریایی همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی و جدی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح بوده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه مسافرتهای دریایی هر ساله در مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: بیشترین حجم مسافرتهای دریایی در ایام نوروز در آبهای جنوبی با مدیریت و برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوری صورت می گیرد.
خوانساری خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی موفق شده است با مدیریت صحیح و کمترین ضریب خطا، تردد حجم بالای مسافران را در ایام نوروز در آبهای جنوبی میسر کند.
وی تاکید کرد: توسعه مسافرت های دریایی به عنوان بخش مهمی از حمل و نقل دریایی کشور نیازمند ایجاد ساز و کار رسمی برای مدیریت بهتر و توسعه بیشتر آن است.
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در کارگروه گردشگری دریایی تصریح کرد: ناگفته پیداست که متولی اصلی گردشگری در کشور سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است، لیکن به دلیل نقش حاکمیتی سازمان بر سواحل و بنادر، انجام این مهم در یک تعامل چند جانبه میسر است.
وی با اشاره به وجود بیش از پنج هزارو 800 کیلومتر نوار ساحلی در کشور گفت: متاسفانه تا کنون هیچ ارگانی به طول مستقل در کشور نتوانسته است آنچنان که شایسته کشورمان است در بحث توسعه گردشگری دریایی گام بردارد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی توسعه گردشگری دریایی است، اظهار داشت: به خوبی می توان دریافت که بخش مهمی از سخنرانی های مقام وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همواره به بحث گردشگری دریایی اختصاص دارد.
خوانساری بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی همواره اعلام داشته است که سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقه مند به ورود در بخش گردشگری دریایی را مورد حمایت قرار خواهد داد.