به گزارش مانا، جلیل اسلامی درباره فعالیتهای بندری و دریایی در دوران پساتحریم گفت: در حال حاضر در موقعیت گذار و تغییر شرایط قرار داریم که علاوه بر استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی فعال در حوزه دریایی و بندری، با توجه به گشایش ایجاده شده در حوزه بینالمللی علاقمندی شرکتهای بندری و دریایی برای حضور در ایران قابل توجه است به طوریکه اغلب خطوط کشتیرانی که پیش از تحریمها در بنادر ایران رفت و آمد داشتند و همزمان با تحریمها فعالیتها آنها متوقف شده بود، مراجعه و مکاتبات خود را برای آغاز فعالیت مجدد خود در آبهای ایران اعلام کردند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ لاینر برای ورود به بنادر ایران اعلام آمادگی کردند گفت: تا کنون هفت لاینر بین المللی فعالیت خود را آغاز کردند و تعدادی از این شرکتها نیز در حال برنامه ریزی برای ورود به بنادر جمهوری اسلامی ایران هستند؛ ورود خطوط کشتیرانی بین المللی موجب رونق و تنوع در صادرات و واردات می شود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره توسعه بنادر ایران نیز گفت: بر اساس طرح های توسعهای مصوب در بنادر شمالی و جنوبی طرحهای توسعهای در حال انجام است که این طرحها متناسب با شرایط، نیازها، ظرفیتها و بر اساس اهداف طرحهای جامع اجرا میشود که برخی در مرحله انجام است و برخی دیگر در مرحله طراحی قرار دارد که اگر امکان استفاده از سرمایه گذاران خارجی باشد استقبال می شود که در این زمینه نیز مراجعاتی از سوی شرکت های بین المللی صورت گرفته که در مرحله مذاکره قرار دارد.
سرپرست امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره برنامههای این سازمان برای سیاستهای ایجاد رقابت لاینرهای داخلی با خطوط کشتیرانی بینالمللی همزمان با ورود شرکت های خارجی به بنادر ایران گفت: سیاستهای رقابتی موضوع بسیار مهمی است و برای رقابت بین بنادر داخلی با حوزه بین الملل باید مجموعه ای از سیاست ها را اتخاذ کرد در همین راستا تعرفه به عنوان یک پارامتر نقش بسیار کمرنگی در بخش ایجاد رقابت پذیری دارد٬ پارامترهایی چون فراهم کردن زیرساخت ها و مجموعه خدمات به کشتی و کالا از پارامترهای مهم برای افزایش قدرت رقابت است که امیدواریم با شرایط جدید مجموعه این موارد فراهم شود.
اسلامی از افزایش ظرفیت بنادر شمال و جنوب کشور به ۲۱۰ میلیون تن تا پایان امسال با توسعه زیرساختها، اسکلهها، محوطه، ارتقا و توسعه تجهیزات، توسعه پس کرانهها و الحاق اراضی پشتیبانی بیشتر به بنادر خبر داد و گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی بنادر کشور ۲۰۰ میلیون تن است اما حداکثر ظرفیت مورد استفاده در بنادر کشور طی سال های اخیر حدود ۱۶۰ میلیون تن بوده است که حدود۵۰ تا ۵۵ درصد از عملکرد بنادر کشور در بندر شهید رجایی انجام می شود.
اسلامی افزود: هر ساله قراردادهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه پس کرانه و لجستیک بندری انجام میشود که سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت گرفت. امسال نیز پیش بینی میشود که بیش از این میزان برای توسعه زیرساختهای بندری، پس کرانه و حوزه لجستیک بندری جذب سرمایه گذاری شود که در ۲۶ آذر ماه امسال همزمان با روز حمل و نقل این مراسم برگزار خواهد شد.
سرپرست امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت آغاز فعالیت سرمایه گذاران هندی در بندر چابهار گفت: در این زمینه پیش از این تفاهم نامهای بین وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر حمل ونقل هند انجام شد که در حال مذاکره برای تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد هستیم که مذاکرات دیپلماتیک آن انجام شده و به زودی این قرارداد منعقد میشود؛ ضمن اینکه رسما از طریق مجاری دیپلماتیک و وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کردیم که هیچ منعی برای اجرای این تفاهم نامه با طرف هندی وجود ندارد.