با رفع تحریم ها بیمه های دریایی متحول خواهند شد و دریچه جدیدی در این زمینه باز می شود که برای شرکت های بیمه ای داخلی بسیار امیدوارکننده است.
مدیر اجرایی بیمه تجارت به خبرنگار مانا گفت: در زمان تحریم بیمه شرکت های داخلی به خصوص برای شناورهای نفتکش مورد قبول جهان نبود.
مهدی سامری، تصریح کرد: پس از تحریم و همکاری با بیمه های اتکایی بزرگ جهان می توانیم بیمه های دریایی شناورها را مطابق با استانداردهای جهانی کنیم.
وی در ادامه افزود: بدون شک با رفع تحریم ها و ورود شرکت های بیمه گر خارجی به کشور همکاری مجدد آنها با بیمه های داخلی شکل خواهد گرفت.
وی گفت: یکی از مهمترین مزایای ورود بیمه گرهای خارجی به کشور این است که می توانیم با تعامل آنها از تجربیاتشان در زمینه های مختلف به خصوص بیمه های دریایی بهره مند شویم.
مدیر اجرایی بیمه تجارت خاطرنشان کرد: همچنین می توانیم نسبت به انتقال تکنولوژی های جدید در امور بیمه گری با کمک شرکت های معتبر جهانی اقدامات لازم را انجام دهیم.
به گفته وی، ورود شرکت های بیمه خارجی به کشور و بازگشایی دفاتر آنها می تواند ظرفیت بسیار خوبی را برای شرکت های بیمه داخلی ایجاد کند.
سامری اذعان داشت: با توجه به اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور ما نسبت به جامعه بین الملل کمتر است و با توجه به ظرفیت های مغفولی که در ایران در زمینه های مختلف بیمه ای وجود دارد، ورود بیمه گرهای خارجی موجب جهش بسیار قابل قبولی در کشور خواهد شد.
این کارشناس بیمه در ادامه گفته های خود تاکید کرد: همچنین حضور شرکت های بیمه گر خارجی فضاهای جدیدی برای شرکت های بیمه داخلی ایجاد می کند.
وی یادآور شد: با افزایش حضور شرکت های خارجی و افزایش رقابت بین شرکت های بیمه کننده ، ممکن است نرخ بیمه ها نیز کاهش یابد که این امر به نفع بیمه گذار است.
به گفته سامری با رفع تحریم ها فضای نظامند و قانونی برای بازگشایی دفاتر شرکت های بیمه خارجی در کشور باز خواهد شد که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد تحقق این امر مهم باشیم.
وی تاکید کرد: با رفع تحریم ها بیمه های دریایی متحول خواهند شد و دریچه جدیدی در این زمینه باز می شود که برای شرکت های بیمه ای داخلی بسیار امیدوارکننده است.
مدیر اجرایی بیمه تجارت با اشاره به اینکه هم اکنون صنعت بیمه کشور بسیار ضعیف عمل می کند، خاطرنشان کرد: رفع تحریم ها و امکان حضور شرکت های معتبر بیمه خارجی این شرایط را فراهم خواهد کرد تا شرکت های بیمه داخلی به سمت پروژه های بسیار بزرگ حرکت کنند.
به گفته سامری، یکی از مهمترین ضعف های فعلی شرکت های بیمه ، سرمایه اولیه نسبتاً پایین این شرکت هاست به طوری که بسیار از افراد توانسته اند با سرمایه پایین نسبت به ثبت شرکت خود اقدام کنند.
وی افزود: البته دو سال پیش با تصویب قانونی اعلام شد که شرایط ثبت شرکت های بیمه دارا بودن سرمایه اولیه حداقل 250 میلیارد تومان است که تا پیش از تصویب این قانون شرایط ثبت دارا بودن سرمایه اولیه حداقل 28 میلیارد تومان بود.
این کارشناس بیمه بیان کرد: همچنین بر اساس این مصوبه شرکت هایی که قصد دارند در امر بیمه های اتکایی وارد شوند باید سرمایه اولیه حداقل 400 میلیارد تومان داشته باشند.
وی گفت: در صورتی که شرکت های بیمه ای با سرمایه اولیه بالا به ثبت رسند در نتیجه این شرکت ها به سمت بیمه کردن پروژه های بزرگ حرکت کرده و اعتبار بیمه ای ایران در دنیا بالا خواهد رفت.
سامری بر ضرورت ورود شرکت های بیمه داخلی به سمت پروژهای بزرگ دریایی تاکید کرد: هم اکنون مبلغ بیمه در نظر گرفته شده برای یک سکوی نفتی حدود دو هزار میلیارد تومان است که بسیاری از شرکت های داخلی قادر به تامین آن نیستند.
مدیر اجرایی شرکت بیمه تجارت عنوان کرد: امیدواریم با افزایش سرمایه شرکت های بیمه ای، بیمه های داخلی به سمت جریان جدیدی به ویژه در بخش دریایی پیش روند.