به گزارش مانا محمد سعیدنژاد گفت: طرح جامع بنادر کشور تهیه و تصویب شد البته از آنجائیکه مطالعات این طرح مربوط به سال ۸۴ است و اکنون بازنگری طرح در دستور کار قرار دارد و در قالب طرح جامع وضعیت بازرگانی، ظرفیت و فعالیت بنادر کشور بر اساس نوع کالا مشخص میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طرح جامع، شبکه حمل و نقل دریایی کشور را تعریف میکند، اظهار کرد: با توجه به سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش برنامه ششم توسعه، متن پیشنهادی و برنامههای سازمان تدوین شده است که آمادگی داریم گزارش اجمالی و مقدماتی از طرح جامع بنادر کشور را با رویکرد تعیین تکلیف بنادر و شبکه بندری کشور در جلسات آینده شورایعالی ترابری ارائه دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به اینکه مدل بازرگانی دنیا متغیر است ما نیز مجبور به تغییر در مدل بازرگانی خود هستیم کما اینکه برای استفاده از مزیت رقابتی باید امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ وجود داشته باشد در حالی که در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ در هر بندری وجود ندارد.
رئیس سازمان بنادر با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه «یکسری از بنادر کشور مانند بندر گناوه، درگهان، تیاب و لنگه از بنادر تاریخی به شمار میروند که بعد از تشکیل بنادر اصلی مانند بندر عباس از حیز انتفاع افتادهاند» گفت: بخش عمدهای از کاهش فعالیت این بنادر به دلیل از دست رفتن مزیت رقابتی در حوزه بنادر کشور است.
سعیدنژاد گفت: یکی از موضوعاتی که برای حوزه حمل و نقل دریایی نگرانی ایجاد کرده و از مباحث روز بخش دریایی به شمار میرود عدم ظرفیت بنادر ایران برای پهلوگیری کشتیهای با ظرفیت بیش از ۱۸ هزار TEU کانتینر است.
معاون وزیر راه و شهرسای با بیان اینکه امروز در بنادر مطرح دنیا کشتیهایی با ظرفیت بیش از ۱۸هزار TEU کانتیر پهلوگیری میکنند در حالی که بنادر ما ظرفیت پهلوگیری این کشتیها را ندارند گفت: در حال حاضر تنها کشتیها با ظرفیت حدود ۱۴ هزار TEU کانتیر امکان پهلوگیری در بنادر ایران را دارند و اگر نتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم مزیت رقابتی خود را از دست میدهیم.