۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶

آلودگی های زیست محیطی کشتی ها ثبت می شود

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:با تصویب آیین نامه قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی، کشتی ها ملزم به ثبت آلودگی های خود در دفتری مخصوص شده اند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۵۸۶
آلودگی های زیست محیطی کشتی ها ثبت می شود

به گزارش مانا، رامین شادی اظهار کرد:در متن آیین نامه قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی تاکید شده است زمانی که یک کشتی از مبدا حرکت می کند ملزم به ثبت آلودگی هایی است که با خود حمل می کند.
وی افزود:این آلودگی ها ممکن است شامل آب توازن کشتی، آب لجن، مواد نفتی و غیره باشد که تمام این موارد باید در دفتر مخصوص آن کشتی ثبت شود تا در مقصد مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر اطلاعات ثبت شده در دفتر با مواد زائد کشتی هماهنگی نداشته باشد به این معناست که کشتی آلودگی های خود را در جایی در مسیر خود در دریا رها کرده است که مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.
شادی تاکید کرد: نظارت و اجرای این امور بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و سازمان حفاظت محیط زیست هم همکاری می کند به این صورت که اگر در جایی در دریا یا رودخانه قابل کشتیرانی آلودگی مشاهده شود سازمان محیط زیست به سازمان بنادر اطلاع می دهد تا آن مسیر از نظر تردد کشتی مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: اگر در مسیر کشتی تردد کرده باشد مورد بازرسی ماموران اجرایی سازمان بنادر قرار خواهد گرفت و با تطبیق اطلاعات مندرج در دفتر با بار کشتی ، مساله مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تصویب این قانون و اجرای دقیق آن تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی در دریاها و رود خانه های قابل کشتیرانی خواهد داشت زیرا با کمک این قانون کشتی هایی که تخلف زیست محیطی کرده اند شناسایی می شوند.
وی گفت:تاکنون کشتی ها در ایران اجبار به ثبت و یادداشت نداشته اند ، بنابراین مواد زائد ناشی از کشتی ها نیز مشخص نمی شد اما با تصویب این قانون کشتی ها ملزم به ثبت فهرست آلودگی های خود شدند و با این روند تخلفات زیست محیطی قابل پیگیری شد.
شادی تاکید کرد: قطعا نظارت دقیق نقش مهمی در اجرای صحیح قانون دارد که انجام آن بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی گفت: بر اساس قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی مواد نفتی باید چهار آیین نامه اجرایی تهیه می شد که سه آیین نامه بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی بود که تدوین شد و تهیه یک آیین نامه ˈ ایجاد تسهیلات لازم برای دریافت مواد زاید از کشتی ها ˈ جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست می باشد که در دست اقدام است.
شادی اظهارکرد: بهتر رصد شدن دریاها و کنترل بیشتر بر عبور و مرور کشتی ها برخی از مزایای تصویب قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی است و با اجرای آن دیگر کشتی ها نمی توانند انواع آلودگی های خود را در دریاها رها کنند.
هیات وزیران در جلسه93.2.28 به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، آیین نامه اجرایی تبصره (3) ماده (3) قانون حفاظت از دریاها و رود خانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی را به تصویب رساند.
در بخشی از این آیین نامه با اشاره به ایجاد دفتر ثبت نفت آمده است، این دفاتر جزو اسناد قابل استناد کشتی ها و تاسیسات نفتی بوده و قابل ارایه در مراجع قضایی است و تاسیسات نفتی و نفتکش ها، کشتی ها و شناورهایی که در آب های موضوع این قانون تردد یا توقف می کنند مکلفند دفتر مذکور را بر اساس مفاد این آیین نامه نگهداری کنند.
در این آیین نامه همچنین در خصوص الزامات دفتر ثبت نفت هم آمده است: ثبت اطلاعات در دفتر ثبت نفت باید به طور صحیح و کامل صورت گیرد و مشخصات کشتی یا تاسیسات نفتی باید در ابتدای دفتر ثبت نفت و بالای همه صفحات آن درج شود.
همچنین پایان هر صفحه از دفتر ثبت نفت باید توسط فرمانده کشتی یا مسوول تاسیسات نفتی یا نفتکش و شناور امضا و مهر شود. ضمنا تحویل هر گونه مواد زاید نفتی به تسهیلات دریافت مواد زاید و هرگونه خرابی یا از کار افتادگی تجهیزات مربوط به عملیات جدا سازی نفت باید در دفتر ثبت نفت درج شود.
این آیین نامه می افزاید هر گونه تخلیه یا دفع نفت که به منظور نجات جان اشخاص یا رفع خطر از نفتکش ، تاسیسات نفتی، شناور و کشتی غیر کنوانسیونی یا در اثر سانحه یا هر شرایط ناخواسته دیگر صورت گرفته باشد باید به همراه دلایل مربوط در دفاتر ثبت نفت نفت ثبت شود. دفتر ثبت نفت هم باید در محلی نگهداری شود که به راحتی برای بازرسین در دسترس باشد.
تاسیسات نفتی هم مکلفند اطلاعات و گزارش های مربوط به عملیات تلمبه خانه و مخازن خود را هنگام شست وشوی مخازن نفت یا مخازن سوخت تاسیسات جمع آوری انتقال و تحویل بازمانده نفت و سوختگیری یا دریافت روغن روان کننده به صورت فله بر اساس عملیات مخزن به مخزن تکمیل و در دفتر ثبت نفت – تاسیسات نفتی ( فضای تلمبه خانه ومخازن) ثبت و نگهداری کند.
بر اساس این آیین نامه بازرسان ذیصلاح می توانند در هر زمانی دفتر ثبت نفت کشتی، سکو یا تاسیسات نفتی را مورد بازرسی قرار دهند.
همچنین سازمان باید بر اساس زمان بندی ابلاغی خود از دفاتر ثبت نفت کشتی ها و تاسیسات نفتی بازرسی کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف از مفاد این آیین نامه برای اجرای مجازات های تعیین شده در قانون اقدام کنند.
این مصوبه در تاریخ93.3.8 از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار