۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

دریانوردی مرا به آرزوهایم رساند

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۱۸۹
دریانوردی مرا به آرزوهایم رساند
کاپیتان علیرضا ابراهیمی زاده متولد سال 1350 و اهل تهران است.سال 69 به عنوان دانشجوی عرشه در موسسه آموزشی کشتیرانی پذیرفته شد و جزو اولین دانشجویان ورودی به موسسه آموزشی کشتیرانی در بوشهر و اولین فارغ التحصیل این موسسه آموزشی است. وی در سال 75 رسما به جرگه دریانوردان پیوست و هم اکنون عهده دارفرمانده کشتی در ناوگان ملی است. به بهانه روز دریانورد سایت خبری مانا گفتگویی با ایشان داشته است که در ادامه می خوانید:
*چرا حرفه دریانوردی را انتخاب کردید؟
یکی ازدوستانم اطلاعاتی در خصوص این حرفه داشت بنابراین به صورت خیلی اتفاقی با این حرفه آشنا شدم البته من در دانشگاه دیگری در رشته شیمی پذیرفته شده بودم اما با پیشنهاد یکی از دوستان در آزمون رشته دریانوردی شرکت کردم.
*آیا هنوز هم به این حرفه علاقه دارید؟
با ورود به این حرفه علاقه ام روز به روز بیشتر شد. هنوز هم به این حرفه علاقه مندم .به نظر من دریانوردی علاوه بر جهانگردی حرفه مفرحی هم هست.
*چند سال است که در این حرفه مشغول به کار هستید ؟
حدود 17 سال 
*چند سال است که عنوان کاپیتانی را کسب کرده اید؟
حدودا هفت سال است که به عنوان کاپیتان در کشتی های کشتیرانی فعالیت می کنم.
*تاکنون به چه کشورهایی از طریق دریانوردی سفر کرده اید؟
بیشترین سفرهای من خط اروپا و آسیا و آمریکای جنوبی و استرالیا بوده است . به نوعی در این 17 سال کشورهای بسیاری را دیده ام .
*آیا خانواده تان هم با شما همراه بوده اند؟
از 17 سال کار دریانوردی حدود 15 سال آن خانواده همیشه در سفرها همراه من بوده اند. اوایل کار دریانوردی برای من جذاب بود. اما هنگامی که با خانواده روی کشتی بودم سعی می کردم از شهرهای مختلف دیدن کنیم.
*آنها مشکلی با حرفه شما نداشتند؟
خیر ، خوشبختانه یکی از شرایطی که باعث پیشرفت من شد همراهی خانواده با من بود. همسرم دریا را خیلی دوست دارد. گاهی اوقات که دوست داشتم در خشکی بمانم به اصرار ایشان دریا می رفتم.
*مزایا و معایب این حرفه چیست؟
با توجه به اینکه من پیش از ورود به این حرفه دارای شغل خوبی بودم و مشکل مالی هم نداشتم از روی علاقه این حرفه را انتخاب کردم. این حرفه مزایای بسیاری دارد. طی 17 سال سابقه دریانوردی سالهای خوبی را کنار خانواده در کشتی و به دور از جنجال های خشکی گذرانده ام . جوانی که وارد این حرفه می شود در صورت همراهی خانواده با مشکل مالی مواجه نخواهد شد. امنیت شغلی از مزیت های این حرفه است چون فردی که وارد این حرفه می شود هیچ گاه نگران از دست دادن شغلش نخواهد بود. به علاوه این حرفه دارای جایگاه و منزلت اجتماعی خوبی هم هست. البته ممکن است به دلایل خاصی فرد نتواند خانواده را با خود همراه کند بنابراین فرد باید بتواند شرایط دوری از خانواده را تحمل کند.
*اگر فرزند شما بخواهد این حرفه را انتخاب کند مخالفت نمی کنید؟
مخالفت نمی کنم . البته کار دریانوردی مشکلات خاص خود را دارد اما حرفه بدی نیست.
*چه عاملی دریانوردی را از سایر مشاغل جدا می کند؟
دریانوردی یک رشته تخصصی است و فردی که وارد این حرفه می شود باید قابلیت های فیزیکی و روانی خاصی داشته باشد. ممکن است فرد از دانش خوبی برخوردار باشد اما به دلایل مختلف نتواند در دریا دوام بیاورد. افراد خاصی وارد رشته دریانوردی می شوند. فردی که وارد این حرفه می شود باید صبر و تحمل مشکلات و شرایط خاص دریا را داشته باشد.
*از اینکه خدمتی به جامعه ارائه می دهید چه احساسی دارید؟
همیشه سعی کرده ام در زمانی که روی کشتی فعال هستم بهترین سود را به عنوان یک فرمانده ، افسر و... برای شرکت داشته باشم. سعی کرده ام پرسنل روی کشتی هم همین ویژگی را داشته باشند. تلاش کرده ام نسبت به فرمانده قبلی بارگیری بیشتری روی کشتی داشته باشم. همیشه دوست داشتم نسبت به نفرات قبلی بهتر باشم و بهترین سودرسانی را برای شرکت داشته باشم. وقتی بارگیری و تخلیه به خوبی انجام شود رضایت خوبی پیدا می کنم.
*انگیزه دریانوردان چگونه افزایش می یابد؟
تشویق همیشه مفید تر از تنبیه بوده است.متاسفانه در حال حاضر تشویق ها خیلی کمتر شده است .دریانوردان در شرایط سخت تحریم بیشترین صدمه و ضرر را از نظر مالی و روحی دیده اند اما با این حال دریانوردان ایرانی در شرایط سخت همواره به خوبی فعالیت کرده اند. البته شرکت کارهایی را برای بهبود وضعیت دریانوردان در جهت افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه انجام داده است خوشبختانه مدیریت ارشد شرکت هم نظر مثبتی در این خصوص دارد.
*آیا تجلیل از دریانوردان نمونه در روز جهانی دریانورد مؤثر است؟
قطعاً تاثیر دارد. دریانوردان واقعی ملوانانی هستند که در شرایط سخت و مشکل بسیار زحمت می کشند. اگر قرار است تشویقی صورت گیرد بهتر است به گونه ای روز دریانورد را به همه دریانوردان تبریک بگوییم. این کار می تواند حتی با یک پیام تبریک برای خود دریانورد یا خانواده آنها انجام شود.
*انجمن های مردم نهاد مانند انجمن کارگری دریانوردان تا چه اندازه در رفع مشکلات آنان مؤثر است؟
فعالیت این انجمن ضعیف است به طوری که نمی توان عنوان کرد که کار خاصی را برای دریانوردان انجام داده اند. متأسفانه این انجمن قدرت چندانی برای انجام خواسته های دریانوردان ندارد.
*آیا به واسطه این حرفه به تمام خواسته های خود رسیده اید؟
ذات انسان به گونه ای است که هیچ وقت راضی نمی شود. اما من می توانم بگویم که شغل دریانوردی مرا به خواسته ها و آرزوهایم رسانده است.
*عمده ترین مشکلات دریانوردان در حال حاضر چیست؟
بیشترین مشکل دریانوردان این است که نمی توانند حقوق خود را به دلار دریافت کنند. آنها حقوق خود را به ریال دریافت می کنند. این موضوع سبب ناراحتی دریانوردان شده است. اگر این موضوع حل شود در روند کاری دریانوردان بسیار اثر گذار است. البته این دغدغه مدیران شرکت هم هست که بتوانند حقوق دریانوردان را به دلار پرداخت کنند.
*جامعه تا چه اندازه نسبت به شغل شما آگاهی دارد؟
در حال حاضر شناخت مردم به این حرفه نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. این شناخت نشان دهنده عملکرد خوب کشتیرانی است .
*آیا تا به حال با دزدان دریایی برخورد داشته اید؟
سال اول یا دوم فرماندهی من روی کشتی بود و زمانی بود که ما برای گذر از منطقه دزدان دریایی از نیروی امنیتی روی کشتی استفاده می کردیم. حدوداً یک روز مانده بود که ما از نیروهای امنیتی روی کشتی استفاده کنیم افسر دوم به من گفت :نقطه کوچکی را روی رادار می بیند. و متوجه شدیم دزدان دریایی به دنبال کشتی هستند . شرایط بسیار سخت بود. کارهای لازم برا ی حفاظت از کشتی را انجام دادیم . دزدان دنبال ما می آمدند و اطراف کشتی می چرخیدند. اما خوشبختانه به کشتی ما حمله نکردند. وجود گارد امنیتی روی کشتی خیلی کمک کننده است. وقتی قایق نیروهای امنیتی را از دور می بینیم که برای کمک به ما می آیند انگار دنیا را به ما می دهند . با دیدن آنها احساس آرامش می کنیم .
*با توفان هم برخورد داشته اید؟
دریانوردی که با توفان برخورد نکرده باشد دریانورد نیست. خاطرم هست در دریای سیاه به توفان سختی برخورد کردم به گونه ای که دکل های پل فرماندهی شکست. راهی که 24 ساعت زمان می برد به دلیل توفان شدید 72 ساعت طول کشید. در برخی سفرها حتی ما 24 روز توفان را تحمل کرده ایم اما آرامش بعد از توفان بسیار لذت بخش است.
*توصیه شما به جوانانی که می خواهند وارد این حرفه شوند چیست؟
دریانوردی کار سختی نیست فقط فردی را می خواهد که مخصوص این کار باشد. دریانورد نباید از نظر جسمی و روحی ضعیف باشد.
*طولانی ترین سفر دریایی شما چقدر طول کشیده است؟
از شمال چین به سمت هلند حرکت کردیم که حدوداً 43 روز در دریا بودیم.
*تعریف در یا در یک جمله ؟
دریا یعنی آرامش.
*زیباترین بندر؟
کشوراسپانیا بنادر بسیار زیبایی دارد.
*احساس شما هنگام بازگشت به وطن چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم بنادر ایران را ترک کنیم غم عجیبی همه را فرا می گیرد اما موقع بازگشت به وطن اشتیاق خاصی در همه به وجود می آید که قابل توصیف نیست.
*چه انتظاری از مسئولین شرکت دارید؟
همینکه مدیریت محترم شرکت توانسته است ناوگان تجاری را در شرایط سخت برای من دریانورد حفظ کند بسیار جای خوشحالی دارد.
البته ایشان همواره به فکر دریانوردان بوده اند. امیدواریم تفکرات خود را برای دریانوردان به زودی عملی کنند و حقوق دریانوردان به وضعیت قبلی خود بازگردد. این مسأله قطعاً در بالا بردن روحیه دریانوردان بسیار تأثیر گذار است.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

مرتضی محمدی Iran, Islamic Republic of ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
0
2
سلام ممنون از اینکه با ایشاه مصاحبه کردید در صورت امکان ایمیل ایشان را جهت دریافت راهنمایی بیشتر برای من ارسال نمایید
دانش حسن پور Iran, Islamic Republic of ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۳
3
5
توصیفات کاپیتان ابراهیمی زاده بسیار جالب و کامل بود.بنده یک جوان ۲۴ ساله ام که به تازگی در رشته مهندسی دریانوردی فارغ التحصیل شده ام و افسر سوم ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران هستم.از جوانانی که خواستار ورود به این حرفه ی دل چسب و شیرین هستند میخواهم که در ابتدا خودشان را بشناسند و توانایشان در برخورد با سختی ها را در نظر بگیرند و اینکه همسری را انتخاب کنند که حرفه دریانوردی را بشناسد و وی نیز به این شغل مقدس علاقه مند باشد.چه بسا افسران و دریانوردان موفقی که به دلیل مشکلات خانوادگی از پیشرفت بازماندند.دریانوردی،شغلی بسیار جالب و مناسب است،مشروط به علاقه و شناخت.
محسن گل محمدی Iran, Islamic Republic of ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۸
1
4
سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای ابراهیمی زاده و با آرزوی موفقیت بیشتر برای خود و خانواده ایشان. ممنون از توضیحات کاملشان در مورد دریانوردی.زیرا که این توضیحات باعث آگاهی بیشتر جوانان ما در خصوص دریانوردی خواهد شد و افرادی که دوست دارند به این حرفه قدم گذارند با اطلاعات بیشتری وارد آن میشوند.با تشکر از شما
پروانه Iran, Islamic Republic of ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
1
4
باسلام
ممنون از شما به خاطر این مصاحبه زیبایتان و با تشکر از کاپیتان ابراهیمی به خاطر توضیحاتشان
من عاشق دریا هستم و از این مصاحبه واقعا لذت بردم
ای کاش من هم می توانستم چنین کاری را تجربه کنم ای کاش .........
آیدا Iran, Islamic Republic of ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
0
3
با تشکر از مطلب خوبتون با ذکر منبع آن را در وبلاگم قرار دادم
http://pishraft-darya.bigsite.ir/
محمد Iran, Islamic Republic of ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
1
4
البته الان دیگه ایشون یکی از رده بالاهای امور اموزش کشتی رانی هستن و استاد منم بودن
Ali Iran, Islamic Republic of ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
1
20
سلام من یک نوجوان ۱۶ ساله هستم. من به این حرفه علاقه زیادی دارم میخواستم بدونم چطور میتونم دریانورد بشوم؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
عرفان Iran, Islamic Republic of ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵
2
20
سلام.من موقع انتخاب رشتمه.به معاری و کامپیوتر و دریانوردی علاقه شدید دارم ولی بخاظر شرایظ سختش در شک هستم.آیا میشه خانواده اعم از زن و بچه را با خود به کشتی برد؟ چند وقت در خشکی میشه موند؟و آیا حقوق ها به دلار پرداخت میشوند؟ ممنون
هيما Germany ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۹
3
15
من عاشق شغل دريانوردي هستم.دوست داشتم همسرم دريانورد باشه كه نشد.
ناشناس Iran, Islamic Republic of ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
4
6
سلام منم کار دریا رو دوستت دارم لطفا راهنمای کنی
پیمان Iran, Islamic Republic of ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
2
14
با عرض سلام.
میخواهم راجع به حقوق و مزایای این شغ بیشتر بدونم چون گفتید به دلار دریافت نمیشه !!!!!!
من 18سالم هست و میخوام این شغل مقدس را انتخاب کنم
آخرین اخبار