
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از MarineLink، کشتی تحریمشده Valera با محمولهای از گاز طبیعی مایع (LNG) تحریمشده از کارخانه LNG گازپروم، به ترمینال بیهای چین رسیده است.
بر اساس این گزارش، این نخستین تحویل LNG به چین از زمان اعمال تحریمهای آمریکا علیه این تأسیسات در ژانویه ۲۰۲۵ تاکنون محسوب میشود. این تأسیسات پیشتر محمولههایی از پروژه Arctic LNG 2 که در فهرست سیاه قرار دارد دریافت کرده و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۲۰ محموله از این نوع با مبدأ روسیه در آنجا تخلیه شده است. همچنین کشتیهایی با چندین محموله دیگر در حال حاضر در مسیر و در حال حرکت هستند.
آخرین محموله در ۲۵ اکتبر، زمانی که کشتی Valera ترمینال دریای بالتیک را ترک کرد، آغاز شد. این کشتی به دلیل مشارکت در ناوگان سایه روسیه که وظیفه حمل انرژی روسیه را بر عهده دارد، تحت تحریمهای ایالات متحده و بریتانیا قرار گرفته است.
کشتی Valera در ۸ دسامبر در ترمینال بیهای چین پهلو گرفت. برخلاف چند کشتی دیگر تحت کنترل روسیه که اخیراً عبور از کانال سوئز را از سر گرفتهاند، Valera مسیر طولانیتر و پرهزینهتر دور زدن دماغه امید نیک را انتخاب کرد.
این نخستین بار است که چین بهطور علنی از کارخانه پورتووایا گازپروم ـ که توسط ایالات متحده تحریم شده است ـ گاز دریافت میکند. تلاش قبلی در ماه اکتبر شامل انتقال کشتی به کشتی LNG از طریق ناوگان سایه در سواحل مالزی بود.
کشتی Valera در طول سفر خود و هنگام نزدیک شدن به بیهای، سیگنالهای AIS مداومی را پخش میکرد؛ امری که نشاندهنده فاصله گرفتن از رویه رو به گسترش جعل سیگنالهای AIS است که با هدف پنهان کردن منشأ نفت یا گاز تحریمشده انجام میشود.
شفافیت در تحویل محموله Valera نشانهای از کاهش بیشتر تردید چین در دریافت محصولات تحریمشده روسی است. این پروژه برای روسیه، نشاندهنده دستیابی به یک مسیر صادراتی قابل اتکا با وجود تشدید تحریمهای غرب محسوب میشود و برای پکن نیز بیانگر تمایل به ادامه و حفظ تعاملات انرژی با روسیه است.