۱۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۹

ثبات ظاهری بازار کانتینربر در برابر جنگ کرایه حمل

با وجود ثبات نسبی در نرخ‌های اجاره زمانی کشتی‌های کانتینربر، بخش دریانوردی جهانی هفته‌ای پر از تلاطم را پشت سر گذاشت. نگرانی‌ها بابت کاهش نرخ‌های کرایه حمل و رقابت بر سر سهم بازار کانتینربر در حال افزایش است. در مهم‌ترین تحول، بازار کشتی‌های فله‌بر (Dry Bulk) به شدت تحت تأثیر ممنوعیت خرید سنگ‌آهن توسط خریداران دولتی چین و نزدیکی به تعطیلات “هفته طلایی” قرار گرفت، به طوری که میانگین درآمد کشتی‌های کیپ‌سایز با کاهش ۲۲ درصدی، به پایین‌ترین سطح خود از ماه ژوئیه تاکنون رسید. همزمان، بازار اوراق‌سازی نیز کماکان در رکود به سر برده و چالش ورود کشتی‌های تحریم‌شده به مراکز اوراق‌سازی، پویایی قیمت‌ها را مختل کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۴

 ثبات ظاهری بازار کانتینربر در برابر جنگ کرایه حمل

 

کشتی‌های فله‌بر- شوک کیپ‌سایز

نگرش‌ها نسبت به بازار کشتی‌های کیپ‌سایز به دنبال ممنوعیت خرید محصولات سنگ‌آهن BHP توسط خریداران دولتی چین و نزدیکی به تعطیلات “هفته طلایی” در این کشور، به شدت کاهش یافت.

در پی این تحولات، میانگین درآمد روزانه ناوگان کیپ‌سایز با اُفت شدید ۲۲ درصدی نسبت به هفته قبل، به ۲۲،۵۷۰ دلار در روز رسید که این رقم پایین‌ترین سطح ثبت شده از ماه ژوئیه سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

جو ضعیف کیپ‌سایز به سرعت به بازار کشتی‌های پاناماکس نیز سرایت کرد. درآمد کلی کشتی‌های کامسارماکس با ۶ درصد کاهش هفتگی، به ۱۴،۸۳۹ دلار در روز رسید.

وضعیت اقیانوس‌ها: در آتلانتیک، تعطیلات در چین بر میزان تقاضا برای غلات برزیل تأثیر منفی گذاشت و ظرفیت‌های حمل طولانی در شمال این منطقه انباشت شد. در پاسیفیک نیز، خروج اکثر بازیگران چینی از بازار و محدود شدن تقاضای زغال سنگ هند باعث ایجاد بازاری آرام گردید.

نقطه قوت سوپراماکس: با این وجود، نگرش‌ها در بازار کشتی‌های سوپراماکس در آتلانتیک به دلیل میزان خوب تقاضا و کمبود ظرفیت‌های حمل در اروپا، همچنان قوی باقی ماند، اگرچه فعالیت در پاسیفیک تحت تأثیر تعطیلات “هفته طلایی” قرار گرفته است.

 کانتینربر- ثبات اجاره در برابر کاهش کرایه

در بازار کشتی‌های کانتینربر، نرخ‌های اجاره زمانی (Time Charter) کشتی‌ها در هفته گذشته قدرت خود را حفظ کردند. با این حال، نگرانی‌ها درخصوص کاهش نرخ‌های کرایه حمل، رقابت شدید شرکت‌های کشتیرانی بر سر سهم بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است.

تمایل بازار آسیا به ظرفیت‌های حمل مدرن و اقتصادی با اندازه ۱۷۰۰ TEU تقویت شد، اما فعالیت‌ها در منطقه مدیترانه نسبتاً کم گزارش شده است.

کاهش نرخ‌های نقدی: نرخ‌های کرایه حمل در بازار نقدی به روند کاهشی خود ادامه داد. این کاهش عمدتاً ناشی از مازاد ظرفیت‌های حمل بود که در نتیجه رقابت برخی از شرکت‌های کشتیرانی ایجاد شده و موجب افت شدیدتر قیمت‌ها در مسیر‌های خاور دور - اروپا شد.

تانکر‌ها و اصلاحات نرخ در غرب آفریقا

در بازار نفتکش‌ها، هفته گذشته در بازار‌های غرب آفریقا، اصلاحاتی در نرخ‌ها رخ داد. مالکان نتوانستند نرخ‌ها را در مسیر غرب آفریقا - شمال غرب اروپا بالاتر از ۱۰۰ WS (World Scale) نگه دارند و سطح نرخ در ۹۷.۵ WS تثبیت شد.

با وجود این افت، مالکان امیدوارند با فعالیت‌های روز‌های اخیر، از ادامه این روند نزولی جلوگیری کرده و بستری برای بازگشت به شرایط عادی فراهم کنند، هرچند هرگونه بهبود در کوتاه‌مدت منوط به تقاضای جدید در بازار است.

اوراق‌سازی و خطر کشتی‌های تحریم‌شده

بازار‌های اوراق‌سازی کشتی همچنان در حالت رکود به سر می‌برند. آمار‌ها نشان می‌دهد که در طول سال ۲۰۲۵ تاکنون، ظرفیتی معادل ۷.۸ میلیون Dwt به منظور اوراق‌سازی فروخته شده است. این رقم بسیار پایین‌تر از میانگین ظرفیت سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ (۱۰.۲ میلیون Dwt در سال) بوده و نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح فعالیت از سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ است. فعالیت کلی در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر، ۷۳ درصد کمتر از میانگین سال ۲۰۱۰ ثبت شده است.

افزایش کشتی‌های تحریمی: اخیراً، نگرانی‌ها در هند افزایش یافته است، زیرا جریان ورود کشتی‌های تحریم‌شده به منطقه آلانگ شدت یافته است. این کشتی‌ها که اغلب به دلیل وضعیت قانونی و عملیاتی مبهم، با قیمت‌های بسیار تخفیف‌دار خریداری می‌شوند، طبق گزارش‌ها “به صورت مخفیانه” اوراق می‌شوند. این میزان ظرفیت حمل با قیمت پایین، پویایی بازار را مختل کرده، نگرش‌ها را منفی می‌نماید و فشار نزولی بر قیمت‌گذاری در این بخش وارد می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار