به گزارش خبرنگار مانا، محمد مدادی امروز در نخستین رویداد علمی و آموزشی کتاب "انسان و محیط زیست"، گفت: اعتقاد داریم آموزش محیط زیست باید بهصورت رسمی و غیررسمی از سنین و پایههای پایین در مدارس و در خانواده دنبال شود؛ بر همین اساس، اقدامات مهمی برای مدارس پیشبینی و برنامهریزی شده که با همکاری وزارت آموزش و پرورش بهطور جدی اجرا خواهد شد.
رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیطبان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اسناد بالادستی مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش، ادامه داد: این اسناد ما را در حوزه آموزش محیط زیست مکلف کرده است؛ در همین راستا، ایجاد هنرستانهای محیط بانی، اجرای طرح ملی "محیط یار"، پیادهسازی مدیریت سبز در مدارس، توانمندسازی محیط زیستی مدیران مدارس و مراقبین سلامت، تدوین درس ملی محیط زیست که ظرف یک سال آینده در شورایعالی آموزش و پرورش ارائه خواهد شد، همچنین برگزاری اردوهای علمی و آموزشی ویژه دانشآموزان از جمله برنامههای پیشبینیشده است.
به گفته وی، طرح ملی محیط یار را با جدیت دنبال کردهایم؛ بهگونهای که امسال چهار هزار نفر از مراقبین سلامت آموزشهای لازم را فراگرفتهاند تا پیامآور این طرح باشند. همچنین سه هزار و پانصد مدیر مدرسه نیز در تابستان امسال دورههای آموزشی محیط زیست را گذراندهاند.
رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیطبان در ادامه گفت: با توجه به ناترازیهای موجود، قرار است بحث مدیریت سبز در مدارس اجرایی شود. در این زمینه با جامعه خیرین مدرسهساز نیز گفتوگو شده تا امکانات لازم برای اجرای این طرح فراهم گردد.
مدادی همچنین یادآور شد: کتاب "انسان و محیط زیست" در پایه یازدهم تدریس میشود که درباره آن انتقاداتی مطرح بوده است. ما به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر آموزش رسمی، نیاز به آموزشهای غیررسمی نیز وجود دارد و بر همین اساس این همایش برگزار شده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۵ اسفند سال گذشته از این رویداد رونمایی شد و مقرر شد در کنار آموزش درسی، طرحهای نوآورانه و آموزشهای میدانی نیز اجرا شود؛ در این رویداد ۶۳۵ نفر شرکت کردند که پس از داوری، نفرات برتر انتخاب و به مرحله ملی راه یافتند.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ادامه با اشاره به اوج بحرانهای زیستمحیطی و ناپایداری سرزمین بیان داشت: اعتقاد داریم آموزش محیط زیست باید بهصورت رسمی و غیررسمی از سنین و پایههای پایین در مدارس و در خانواده دنبال شود.
هادی کیادلیری، افزود: درس انسان و محیط زیست موضوع تازهای نیست؛ این آموزهها در فرهنگ و ادبیات ما ریشه داشته است، اما، چون به آنها گوش نسپردیم، روزگار درسی سخت به ما داد و امروز آب، خاک و هوا را نیز از دست دادهایم. با این حال خوشبختانه نسل امروز فرهیختهتر از ماست و نگاه جامعتری به طبیعت دارد.
کیادلیری ادامه داد: سرچشمه همه تواناییهای بشر در دانایی و دانش اوست. انسانی که آگاه باشد، میتواند راههای تازهای برای حل مشکلات زندگی بیابد. قدرت و سرمایه ماندگار نیستند؛ ثروت حقیقی همان دانشی است که میآموزیم. جامعهای که به علم بها دهد، آیندهای روشن خواهد داشت، چرا که قدرت، استقلال و عزتنفس ما وابسته به دانش نسل آینده است.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: علم تنها زمانی ارزشمند است که از ظاهر به باطن و از کتاب به عمل درآید؛ وگرنه باری سنگین بر دوش انسانها خواهد شد. گاه علم پرواز میبخشد، اما گاهی نیز میتواند ما را به خاک بسپارد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: ما باید همزمانی که به دانشآموزان در مورد مخاطرات محیط زیست میگوییم نقش آنها را در حل این مخاطرات آموزش دهیم.