۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۳

حکم تاریخی در پرونده بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی دریای سریلانکا

دادگاه عالی سریلانکا شرکت کشتیرانی سنگاپوری را به پرداخت یک‌میلیارد دلار غرامت محکوم کرد.
کد خبر: ۱۰۳۷۲۵

 

حکم تاریخی در پرونده بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی دریای سریلانکا

 

به گزارش مانا، دادگاه عالی سریلانکا روز پنج‌شنبه (۲۴ ژوئیه) طی حکمی بی‌سابقه، شرکت کشتیرانی سنگاپوری مالک کشتی MV X-Press Pearl را به پرداخت ۱ میلیارد دلار آمریکا غرامت بابت بزرگ‌ترین آلودگی دریایی در تاریخ این کشور محکوم کرد.

این حکم که در ۳۶۱ صفحه صادر شده است، شرکت Express Feeders را موظف می‌کند این مبلغ را ظرف مدت یک سال پرداخت کند. دادگاه همچنین اعلام کرد که این شرکت در آینده ممکن است به پرداخت غرامت‌های اضافی نیز ملزم شود، چنان‌که در حکم آمده است:

«کشتی X-Press Pearl موظف به پرداخت غرامت‌های بیشتر طبق دستورات آتی این دادگاه است.»

آلودگی گسترده و ممنوعیت ماهی‌گیری

کشتی مذکور در ژوئن ۲۰۲۱ در نزدیکی بندر کلمبو در حالی که حامل ۸۱ کانتینر محموله خطرناک شامل اسید‌ها و شمش‌های سرب بود، دچار آتش‌سوزی شد و پس از حدود دو هفته در دریا غرق گردید، این حادثه باعث پخش تنها گرانول‌های میکروپلاستیک در ۸۰ کیلومتر از سواحل غربی سریلانکا شد. در پی این فاجعه، فعالیت ماهی‌گیری در این مناطق برای ماه‌ها ممنوع اعلام شد.

آغاز رسیدگی و واکنش‌ها

پرونده این فاجعه به‌درخواست فعالان محیط زیست به دادگاه ارجاع شد. آنان مدعی شدند که دولت و شرکت مالک کشتی در جلوگیری از بروز این فاجعه بی‌سابقه قصور کرده‌اند. شرکت کشتیرانی ابتدا با پوزش رسمی و پرداخت ۷.۸۵ میلیون دلار برای پاک‌سازی فوری و جبران خسارت به ماهی‌گیران آسیب‌دیده، واکنش نشان داد.

تلاش شرکت برای محدودکردن مسئولیت حقوقی

در ژوئیه ۲۰۲۳، شرکت Express Feeders از دادگاه دریایی لندن حکمی دریافت کرد که سقف مسئولیت آنها را به ۱۹ میلیون پوند (حدود ۳۲.۸ میلیون دلار سنگاپور) محدود می‌کرد، دولت سریلانکا نسبت به این تصمیم اعتراض و فرجام‌خواهی رسمی ثبت کرده است.

در عین حال، دولت سریلانکا دعوای حقوقی جداگانه‌ای در دادگاه تجاری بین‌المللی سنگاپور علیه این شرکت مطرح کرده و خواستار دریافت غرامت نامشخصی شده است؛ با این حال، رسیدگی به این پرونده تا زمان مشخص شدن نتیجه دادگاه لندن متوقف شده است.

افشای جزئیات حادثه

مقامات سریلانکایی معتقدند علت حادثه، نشت اسید نیتریک در یکی از کانتینر‌ها بوده است که خدمه کشتی ۹ روز پیش از وقوع آتش‌سوزی از آن مطلع بوده‌اند. بنادر قطر و هند نیز از پذیرش این محموله خطرناک خودداری کرده بودند، و کشتی با همان نشتی وارد آب‌های سری‌لانکا شد.

تا زمان انتشار این گزارش، هیچ واکنش رسمی از سوی شرکت سنگاپوری یا نمایندگان آن در سری‌لانکا اعلام نشده است.

 

حکم تاریخی در پرونده بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی دریای سریلانکا

 

حکم تاریخی در پرونده بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی دریای سریلانکا

 

حکم تاریخی در پرونده بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی دریای سریلانکا

ارسال نظرات
آخرین اخبار