۱۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۸

رکود در اوراق‌سازی، نوسان در فله‌بر‌ها و ثبات در کانتینری‌ها

در حالی‌که بازار جهانی کشتیرانی هفته‌ای پرنوسان را پشت سر گذاشت، کیپ‌سایز‌ها با سقوط بی‌سابقه نرخ‌ها، و پاناماکس‌ها با جهش تقاضا خبرساز شدند. همزمان، ثبات نسبی در بخش کانتینربر‌ها ادامه یافت و اجرای رسمی کنوانسیون هنگ‌کنگ آینده بازار اوراق‌سازی را در ابهام قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۳۵۰۶

رکود در اوراق‌سازی، نوسان در فله‌بر‌ها و ثبات در کانتینری‌ها

بازار کشتی‌های کانتینربر؛ ثبات زیر سایه قرارداد‌های بلندمدت

در هفته گذشته، بازار اجاره زمانی کشتی‌های کانتینربر در سایه تمدید قرارداد‌ها در دو حوزه پاسیفیک و آتلانتیک، وضعیت با ثباتی را تجربه کرد. در این میان، قرارداد‌هایی با مدت بیش از یک سال برای کشتی‌های بالای ۱۱۰۰ TEU امضا شد، اما در بخش کشتی‌های کوچک‌تر از ۱۰۰۰ TEU، به‌ویژه در آسیا و مدیترانه، تقاضایی وجود نداشت.شاخص کلارکسون نیز به عدد بالای ۱۹۵ واحد رسید.

بازار کشتی‌های فله‌بر

درآمد روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز با کاهش ۲۷ درصدی، به ۱۵,۱۷۸ دلار رسید. عقب‌نشینی فعالان معدنی استرالیا از بازار پاسیفیک و اشباع ظرفیت در شمال آتلانتیک، مهم‌ترین دلایل این کاهش محسوب می‌شوند.

در مقابل، کشتی‌های پاناماکس هفته‌ای پرتقاضا را پشت‌سر گذاشتند. افزایش حمل غلات از آمریکای جنوبی باعث رشد نرخ‌ها در آتلانتیک شد. در پاسیفیک نیز با اُفت قیمت زغال‌سنگ، تقاضا برای حمل افزایش یافت.

در خلیج آمریکا، مازاد ظرفیت حمل نسبت به تقاضا فشار زیادی بر نرخ‌ها وارد کرد. در پاسیفیک نیز با وجود افزایش تقاضا از اندونزی و استرالیا، نرخ کشتی‌های سوپراماکس روند نزولی داشتند.

بازار کشتی‌های تانکر

افزایش قدرت اجاره‌کنندگان با کاهش تنش‌ها با فروکش کردن تنش‌ها در خاورمیانه، روند بازار تانکر‌های سوئزماکس تحت‌تأثیر عوامل بنیادین قرار گرفت. کاهش حجم فعالیت‌ها، قدرت چانه‌زنی اجاره‌کنندگان را افزایش داده است. با این حال، فعال شدن مسیر غرب آفریقا – شمال‌غرب اروپا موجب افزایش نرخ‌ها تا سطح ۹۰ WS شده است.تحلیلگران هشدار می‌دهند در صورت تداوم ثبات ژئوپلیتیکی، احتمال کاهش نرخ‌ها در هفته آینده وجود دارد.

اجرای رسمی کنوانسیون هنگ‌کنگ؛ تحول یا توقف در بازار اوراق‌سازی؟

از پنج‌شنبه ۲۶ ژوئن، کنوانسیون هنگ‌کنگ (HKC) رسماً اجرایی شد. این معاهده که در سال ۲۰۰۹ توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) تصویب شده، با هدف ایمن‌سازی یارد‌های اوراق‌سازی و کاهش اثرات زیست‌محیطی فعالیت دارد. از این پس، یارد‌ها ملزم به رعایت استاندارد‌های ایمنی و محیط‌زیستی مشخص‌شده در HKC هستند. با این حال، بازار اوراق‌سازی همچنان در رکود قرار دارد. عدم تمایل اوراق‌سازان، نوسانات بازار جهانی و تداوم کاهش قیمت فولاد در هند، فشار مضاعفی بر این بخش وارد کرده است. در حال حاضر، قیمت قراضه کشتی‌های فله‌بر و تانکر به‌ترتیب در سطح ۴۳۰ و ۴۲۵ دلار به ازای هر Ldt قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار