به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آفشور انرژی؛ این دستاورد طی عملیات سوختگیری کشتی Fortescue Green Pioneer در بندر روتردام به ثبت رسید. این کشتی، نخستین شناور اقیانوسپیمای دوگانهسوز در جهان است که از آمونیاک بهعنوان سوخت استفاده میکند.
گواهی دیجیتال از طریق پلتفرم CorTenX متعلق به Trovio صادر شده که اطلاعات کاملی از زنجیره تأمین، از جمله نام بندر، مشخصات کشتی، زمان تراکنش و شاخصهای پایداری سوخت را بهصورت ثبتشده و قابل پیگیری نگهداری میکند.
مسئولان پروژه میگویند این گواهی، شفافیت و قابلیت راستیآزمایی در استفاده از سوختهای سبز را افزایش میدهد. اطلاعات دقیق مربوط به مبدأ، نحوه حمل و شرایط انتقال سوخت در آن ثبت میشود.
یوناس موبِرگ، مدیرعامل GH۲، با اشاره به توافق اخیر سازمان جهانی دریانوردی (IMO) درباره محدودیت آلایندهها و قیمتگذاری گازهای گلخانهای، گفت: «این موفقیت نشان میدهد زیرساخت نظارتی برای سوختهای سبز مانند آمونیاک تجدیدپذیر، آماده بهرهبرداری است.»
اندرو هور، رئیس کشتیرانی سبز شرکت فورتسکیو نیز افزود: «ما نخستین شرکتی هستیم که انتقال سوخت آمونیاک به کشتی را با گواهی دیجیتال کامل انجام دادهایم و این، قدمی بزرگ در مسیر شفافیت و توسعه سوختهای بدون آلایندگی است.»
در مارس ۲۰۲۴ میلادی، کشتی Fortescue Green Pioneer توانست در سنگاپور نخستین استفاده واقعی از آمونیاک بهعنوان سوخت دریایی را انجام دهد. پس از آن، این کشتی از رجیستری کشتیهای سنگاپور مجوز رسمی دریافت کرد و مؤسسه ردهبندی DNV نیز نشان «سوخت گازی آمونیاک» را به آن اعطا کرد.
همچنین در ادامه تلاشهای فورتسکیو، این شرکت قراردادی با Bocimar (زیرمجموعه CMB.TECH) امضا کرده است. طبق این توافق، یک کشتی دوگانهسوز از نوع نیوکاسلمکس (Newcastlemax) که هماکنون در کارخانه Qingdao Beihai چین تحت نظارت گروه CSSC در حال ساخت است، تا سال ۲۰۲۶ میلادی تحویل داده خواهد شد.
این کشتی پس از تحویل، برای حمل سنگآهن از منطقه پیلبارا در استرالیا به چین و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.