به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ به گفتۀ لارس جنسن مفسر صنعت کانتینری نرخهای لحظهای نشأت گرفته از شاخص WCI مؤسسه Drewry نشان دهندۀ کاهش شدید مداوم نرخ حمل از آسیا به آمریکا با حدود ۱۰۰۰ دلار در هفته گذشته بود.
این ارقام پایین آمده حاکی از آن است که نرخهای لحظهای حال حاضر درست قبل از توقف تعرفه ایالات متحده علیه چین مشاهده شد.
براساس این گزارش نرخهای آسیا-سواحل شرقی ایالات متحده نیز در حال کاهش هستند. با وجود کاهش حدود ۱۶۰۰ دلار آمریکا برای هر کانتینر ۴۰ فوتی در دو هفته گذشته، نرخها در این مسیر همچنان ۲۰۰۰ دلار آمریکا برای هر کانتینر ۴۰ فوتی بالاتر از دوره قبل از توقف تعرفهها هستند.
در همین حال نرخ نقطهای آسیا-شمال اروپا در چهار هفته گذشته به روند افزایشی کُندی ادامه میدهد. در مقابل، نرخ آسیا-مدیترانه تثبیت شده و در مدت مشابه در سطح ثابتی کمی بالاتر از ۴۰۰۰ دلار آمریکا برای هر کانتینر ۴۰ فوتی باقی مانده است.
آخرین گزارش Drewry تأیید میکند شاخص ترکیبی WCI در هفتۀ منتهی به ۲۶ ژوئن با ۹ درصد کاهش به ۲۹۸۳ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید، نرخ شانگهای-لسآنجلس با ۹۶۱ دلار کاهش به ۳۷۴۱ دلار و شانگهای-نیویورک با ۸۸۱ دلار کاهش به ۵۷۰۳ دلار برای هر کانتینر رسید.
در این گزارش آمده است نوسانات مداوم نرخها در حملونقل کانتینری با خطرات ژئوپلیتیکی و امنیتی تشدید میشود. تحولات اخیر شامل احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران به عنوان یک گلوگاه دریایی کلیدی و گزارشهای مداوم از اختلال در ناوبری کشتیها در منطقه بیشترین نقش را در فراز و نشیب نرخهای حمل کانتینر داشت.
در ادامه این گزارش آمده است نرخ حملونقل کانتینری از چین به ایالات متحده از اوایل ژوئن ماه بیش از نصف کاهش یافته است.
هم اکنون نرخهای مسیر شانگهای به آمریکا به دقت زیر نظر هستند. عمر نوکتا، تحلیلگر حملونقل جفریز در یادداشتی نوشت: به نظر میرسد نرخها در مسیر چین به ساحل غربی آمریکا پس از اوج گرفتن در اوایل این ماه به حدود ۶۰۰۰ دلار، در کوتاهمدت به حدود ۲۵۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی برسد.
نرخ حملونقل کانتینر پس از آنکه ترامپ تعرفههای چین را از ۱۴۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش داد، به اوج اخیر خود رسید. این امر باعث شد واردکنندگان آمریکایی به سرعت سفارشهای جدیدی برای کالاهایی که به دلیل عوارض نجومی متوقف کرده بودند، ثبت کنند.
در این راستا مصرفکنندگان آمریکایی هنوز اثرات کامل تعرفهها را احساس نکردهاند، زیرا بسیاری از واردکنندگان پیش از اعمال عوارض جدید، کالاها را انبار کردند و افزایش قیمتها را به تأخیر انداختند.
تعرفهها در حال حاضر برای برخی کالاها افزایش یافته است، اما مهلت ۹ ژوئیه برای افزایش عوارض بر طیف وسیعی از کشورها وجود دارد. هیچکس مطمئن نیست که آیا ترامپ به تعرفه پایه ۱۰ درصدی که تحلیلگران به عنوان حداقل استفاده میکنند، عقبنشینی خواهد کرد یا اینکه او چیزی تهاجمیتر اعمال خواهد کرد.
برخی از کارشناسان دریایی میگویند که ترامپ با جنگ تجاری خود، ایالات متحده را در گوشه انزوا قرار داده است.
جان مککاون، عضو ارشد مرکز استراتژی دریایی نیز گفت هرچه حجم معاملات کمتر شود، فعالیت اقتصادی کمتر میشود. این کار باعث میشود تورم بیشتر شود. در واقع هیچ جای راحتی برای پهلوگیری کشتیها وجود ندارد.