به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از CBS، شرکت «زودیاک مریتایم» که مدیریت این کشتی را برعهده دارد، اعلام کرد شرکت تخصصی «ریزالو مارین» را برای عملیات نجات و اطفای حریق به کار گمارده است. طبق گزارش پیشین «ورلد کارگو نیوز»، این حادثه در بامداد سوم ژوئن در اقیانوس آرام رخ داد؛ زمانی که کشتی در مسیر بندر لازارو کاردناس مکزیک در حرکت بود.
شرکت مدیریتکننده کشتی، «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن، اعلام کرد یک تیم تخصصی نجات دریایی قرار است امروز به محل حادثه کشتی باری «مورنینگ میداس» که در نزدیکی زنجیره جزایر آلیوتی آلاسکا دچار آتشسوزی شده، برسد. این کشتی حامل حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودرو به مقصد مکزیک بود. در کنار آن، یدککش دیگری نیز که دارای قابلیت اطفای حریق و یدککشی در آبهای آزاد است، در حال آمادهسازی برای اعزام است.
بنابر اعلام زودیاک، با وجود آتشسوزی، کشتی «مورنینگ میداس» همچنان روی آب شناور است و دود از آن خارج میشود. تصاویر ثبتشده توسط گارد ساحلی آمریکا نیز نشاندهنده ادامه آتشسوزی هستند. بهگفته این شرکت، در حال حاضر کشتی از طریق سامانههای متصل به ماهواره بهصورت محدود تحت پایش قرار دارد.
گارد ساحلی آمریکا اعلام کرد که در ساعت ۱۵:۱۵ به وقت محلی روز سهشنبه هفته گذشته، پیام اضطراری درباره آتشسوزی کشتی را دریافت کرده است. کشتی در آن زمان حدود ۳۰۰ مایل (۴۹۰ کیلومتر) جنوب غربی جزیره آداک قرار داشت. آداک در فاصله ۱۹۳۰ کیلومتری غرب شهر انکوریج، بزرگترین شهر ایالت آلاسکا قرار دارد.
کشتی مورنینگ میداس حدود ۸۵۰ خودروی تمامبرقی و ۲۲۵۰ خودروی معمولی را حمل میکرد. همچنین، در زمان وقوع حادثه، کشتی دارای حدود ۳۵۰ تُن سوخت گاز و ۱۵۳۰ تُن سوخت کمسولفور (VLSFO) بوده است.
تمامی ۲۲ خدمه کشتی بدون آسیبدیدگی به قایق نجات منتقل شدند و سپس توسط یک کشتی تجاری عبوری نجات یافتند.
کشتی «مورنینگ میداس» به طول ۶۰۰ فوت (۱۸۳ متر) در سال ۲۰۰۶ ساخته شده و با پرچم لیبریا در حال تردد است. این کشتی در تاریخ ۲۶ مه بندر یانتای چین را ترک کرده بود و مقصد آن یکی از بنادر اصلی اقیانوس آرام در مکزیک بود.
پیشزمینه و هشدارهای بینالمللی
کشتی مورنینگ میداس با طول ۱۸۳ متر در سال ۲۰۰۶ ساخته شده و تحت پرچم لیبریا فعالیت میکند. این کشتی در تاریخ ۲۶ مه بندر یانتای چین را ترک کرده و در مسیر بندر لازارو کاردناس مکزیک بود.
پس از حادثه مشابه در سال ۲۰۲۳ در دریای شمال که در آن کشتی حامل ۳۰۰۰ خودرو، از جمله ۵۰۰ خودروی برقی، دچار آتشسوزی مرگبار شد، کارشناسان هلندی نسبت به ضعف پاسخ اضطراری در کشتیهای خودرویی هشدار داده بودند. در آن حادثه، یک نفر کشته شد و کشتی برای مدت یک هفته در آتش سوخت.