به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت بلومبرگ دریایی؛ خط کشتیرانی مرسک چشمانداز جدید برای توسعه بازار جهانی کانتینر را مبهم خوانده و پیشبینی کرد در سال ۲۰۲۵ میلادی نرخ رشد از انقباض ۱ درصدی تا نرخ رشد ۴ درصدی متغیر است.
بر اساس این گزارش وینسنت کلرک، مدیرعامل مرسک در این زمینه گفت: تاکنون جنگ تجاری عمدتاً مربوط به ایالات متحده و چین است، اما به مرور دامن بقیه خطوط کشتیرانی جهان را میگیرد.
وی با اشاره به اینکه خط کشتیرانی مرسک کمتر از سایر خطوط کشتیرانی در معرض خطر است، یادآور شد: با این حال تعرفهها در ماه آوریل بازار کانتینر را تحت تأثیر قرار دادهاند و حجم تجارت چین و ایالات متحده با تشدید جنگ تجاری ۳۰ تا ۴۰ درصد در هر دو جهت کاهش یافته است، زیرا بزرگترین مسیر تجاری آن آسیا به اروپا است. به همین جهت پیشبینی میشود خطوط کشتیرانی بزرگ از این جنگ تعرفهای در امان نخواهد ماند.
به گفته وی مرسک که حدود ۱۴ درصد از ناوگان کانتینری جهان را کنترل و ۶۰ بندر را اداره میکند، از جمله شرکتهای جهانی است که از تغییر سیاست حمایتگرایانه ترامپ که پیشرفت در تجارت آزاد را مختل میکند، آسیب دیده است.
با این حال مدیرعامل این شرکت گفته است انتظار دارد حملونقل در اروپا افزایش یابد، زیرا این قاره، به رهبری آلمان، سرمایهگذاریها را از جمله در بخش دفاعی سرعت میبخشد.
مرسک اعلام کرد چشمانداز تقاضای جهانی کانتینر در ادامه سال همچنان بسیار نامشخص است که ناشی از چشمانداز سیاستهای تجاری به سرعت در حال تحول و افزایش خطرات رکود در آمریکا و ادامه جنگ تعرفه هاست.
پیشبینی میشود که احتمالاً تجارت دریایی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی همچنان شاهد رشد باشد به شرطی که شرکتهای کشتیرانی از توقف ۹۰ روزه تعرفههای متقابل با بارگیری اولیه محمولهها و افزایش موجودیها بهرهبرداری کنند. اما پس از آن شرایط قابل پیشبینی نیست.
سود خطوط کانتینری با بحران دریای سرخ که اکنون تقریباً ۱۸ ماه به طول انجامیده است، افزایش یافته است، زیرا شرکتهایی که مسیر انحرافی طولانیتر جنوب آفریقا را انتخاب میکنند، بخشی از ظرفیت مازاد کشتیها در این صنعت را کاهش میدهند.
درآمد ۱۳.۳ میلیارد دلاری مرسک در سه ماهه اول ۲۰۲۵
از سوی دیگر شرکت مرسک از افزایش ۷.۸ درصدی درآمد خود به ۱۳.۳ میلیارد دلار و افزایش سود نسبت به سال گذشته در سه ماهه اول ۲۰۲۵ میلادی به ۱.۳ میلیارد دلار خبر داده است. این در حالی است که مدیران این شرایط پیشبینی میکنند درآمد پایه در سال ۲۰۲۵ میلادی به طور متوسط پس از کسر بهره، مالیات، استهلاک و کاهش ارزش، بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار باشد.
وینسنت کلرک، مدیرعامل مرسک در این زمینه گفت: ما نتایج خوبی را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به دست آوردیم که ناشی از شتاب در بهرهوری عملیاتی و وضعیت خوب اقتصاد جهانی بود، اما به ادامه این روند در حال حاضر خوش بین نیستیم.
در این برهه خوشحالیم که تمام توان محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار میدهیم و اتوماسیون و مدیریت هزینه را دو برابر میکنیم. این تلاشها به ما اطمینان میدهد که نتیجهای مطابق با دستورالعملهایمان ارائه دهیم. به شرطی موضوعات حاشیهای یا بحران دریای سرخ مانع از ادامه خدمات بهینه نباشد.
شایان ذکر است اخیراً، اچدی هیوندای و شرکت مرسک تفاهمنامهای (MoU) برای همکاری در زمینه راهحلهای کربنزدایی برای کشتیها امضا کردند.