۱۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹

حمایت دبیر‌کل IMO از تجار‌ت دریایی ایمن در منطقه دریای سرخ

دبیر‌کل سازمان بین‌المللی دریانوردی از پیشرفت فیزیکی حرکت ایمن کشتی‌ها در دریای سرخ حمایت کرده و از کشور‌هایی که در مسیر ایمن بودن این منطقه گام برداشته و شرایط را برای از‌سرگیری تجارت دریایی آماده کردند، قدردانی به عمل آورد.
کد خبر: ۱۰۲۱۶۶

حمایت دبیر‌کل IMO از تجار‌ت دریایی ایمن در منطقه دریای سرخ

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت ترید ویندز؛ آرسینیو دومینگز دبیرکل IMO در مراسم افتتاحیه  کنفرانس Seatrade Maritime در قطر طی سخنانی اعلام کرد آزادی خدمه کشتی Galaxy Leader پیشرفت ژئوپلیتیکی برای کشتیرانی و گامی مثبت به سمت از‌سرگیری تجارت از طریق دریای سرخ است که این حرکت مورد حمایت سازمان IMO می‌باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما باید مراقب شرایطی باشیم که به فعالیت ایمن تجارت دریایی منجر می‌شود و در این ارتباط به همکاری با همه شرکای خود در سراسر جهان ادامه خواهیم داد. من می‌خواهم از دولت‌هایی که گام‌های بسیار مهمی برداشتند تا تضمین کنند که کشتی‌ها می‌توانند در آب‌های سالم و ایمن به حرکت خود ادامه دهند، قدردانی کنم. در این راستا  کشور قطر یکی از دولت‌هایی است که بسیار فعال بود و همچنان در چارچوب فرآیند‌های سازمان ملل متحد  به فعالیت خود دراین زمینه ادامه می‌دهد.

دومینگز در‌باره موضوع کربن‌زدایی نیز اظهارداشت: یکی از جنبه‌های کلیدی آن است که چگونه  بنادر بر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از کشتی‌ها به صورت روزانه در سراسر عملیات بندری به منظور بهبود اعتبار سبز خود  نظارت کنند. در این ارتباط باید مسئولان بندری به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

دومینگز در مورد توجه IMO به سمت ایجاد چارچوب نظارتی برای حمایت از کربن زدایی کشتیرانی بین‌المللی خاطر نشان ساخت: این سازمان در مسیر ارائه جدول زمانی تعیین شده در استراتژی بازنگری شده GHG است. قرار است اقدامات میان مدت در نشست مهم MEPC ۸۳ در ماه آوریل ۲۰۲۵  مطرح شود تا در اواخر سال جاری مورد توافق و تصویب قرار گیرد.

وی افزود: وقتی نوبت به اقدام اقتصادی می‌رسد، من همچنان این پیام را تکرار می‌کنم که به یک اقدام  اکتفا نمی‌کنم  ما در حال حاضر چند پیشنهاد روی میز داریم، اما آنچه دلگرم‌کننده است، گفت‌و‌گو‌های خوبی است که اعضای کشور‌های عضو به همراه ذینفعان به منظور دستیابی به توافقی ادامه می‌دهند که هم نگرانی‌های بیان شده را در نظر بگیرند و هم در عین حال بتوانند به اهدافی که ما در استراتژی تعیین کرده‌ایم، پاسخ داده  و کمک کند.

امروزه افزایش حدود ۵۰ درصدی فعالیت کشتی‌ها با پیشرانه سوخت جایگزین به عنوان نمونه‌ای از پیشرفت کربن‌زدایی، عمدتاً توسط کشتی‌هایی که قادر به مصرف  LNG به عنوان سوخت،  قابل توجه و اعتناست. LNG به عنوان سوخت انتقالی در حال گذار است و این صنعت باید به نگرانی‌های تکنولوژیکی رسیدگی کرده و ارزیابی کند که چگونه LNG همچنان در کربن‌زدایی نقش دارد.

وی در پایان گفت: IMO در حال کار بر روی دستورالعمل‌هایی برای رسیدگی به مشکل ترک دریانوردان است و در ادامه خواستار حمایت کشور‌های عضو برای رسیدگی به حوزه‌هایی فراتر از صلاحیت IMO شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار