به گزارش مانا از بندرعباس، مرتضی سالاری در خصوص تاثیر اقتصادی مکانیابی بندر جدید لنگه اظهارکرد: این طرح در راستای ابلاغ سیاستهای ۹ گانه توسعه دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکیدات دولت جدید مبنی بر ادامه این حرکت مهم بر مبنای برنامههای کلان اقتصادی کشور، از یکسال و نیم گذشته مطالعه امکان سنجی و جانمایی بندر جدید لنگه آغاز شده است.
وی با اشاره به ضرورت سرعتبخشی به اجرای طرح بندر جدید لنگه ادامه داد: مطالعه دقیق و تسریع در اجرای این طرح یک الزام بالادستی دارد که مهمترین آنها به ابلاغ سیاستهای ۹ گانه توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم توسعه برمیگردد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان توجه ویژه برنامه هفتم توسعه بر دریا، سواحل، بنادر و آبهای مرزی را یادآور شد و افزود: براساس برنامه هفتم توسعه شاخص وابستگی اقتصاد دریامحور و یا میزان سهم اقتصاد دریامحور از تولید ناخالص ملی در حال حاضر بین پنج تا ۱۰ درصد است که این عدد باید سه برابر شود.
سالاری با بیان اینکه بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی قابل بهرهبرداری در شمال و جنوب کشور وجود دارد، گفت: از چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتری که در جنوب کشور واقع شده بیش از دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر آن در هرمزگان است؛ در واقع ۳۸ درصد از نوارساحلی کل کشور در استان هرمزگان قرار گرفته است.
وی یادآور شد: در بند دوم سیاستهای ابلاغی توسعه دریامحور به توسعه فعالیتهای اقتصادی و ایجاد قطبهای توسعهای دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پسکرانهها اشاره شده است؛ براساس این تکالیف، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز بر روی مطالعه و ایجاد بندر جدید لنگه با مقیاس بزرگتر تاکید جدی دارد.
مدیر بنادر غرب هرمزگان خاطرنشان کرد: بندر فعلی لنگه در مرکز شهر بندرلنگه قرار دارد که امکان توسعه پسکرانه برای پاسخ به تقاضا حمل و نقلی دریایی بیش از این امکانپذیر نیست و از طرفی بندرلنگه نزدیکترین بندر تجاری کشور به بنادر امارات است (کمتر از ۸۰ مایل دریایی) به همین دلیل تمام فعالان اقتصادی علاقهمند به جابهجایی کالاهای خود از این بندر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس دارند.