۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵

شیوع بیماری "AHPND" در مزارع میگوی هرمزگان و بوشهر

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از شیوع بیماری AHPND در مزارع پرورش میگوی استان‌های هرمزگان و بوشهر خبر داد و گفت: این امر منجر به کاهش تولید میگوی کشور شده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۸۶

شیوع بیماری

 

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا از شیوع بیماری AHPND در مزارع پرورش میگوی استان‌های هرمزگان و بوشهر خبر داد و گفت: این امر منجر به کاهش تولید میگوی کشور شده است.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به اینکه سال گذشته نیز شاهد شیوع این بیماری بودیم، ادامه داد: هم اکنون پرورش دهندگان به تدریج در حال تسلط بر بیماری و غلبه بر آن هستند.
وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تجربه بیماری را داشته ایم، امید می‌رود راهکار‌های مقابله با بیماری با همکاری سازمان دامپزشکی در مزارع بوشهر و هرمزگان اعمال شود تا با کنترل بیماری، پرورش دهندگان بتوانند دوباره به اهداف تعیین شده در چشم انداز تولید میگو در برنامه هفتم توسعه دست یابند.
خدایی، خاطرنشان ساخت: با توجه به تولید امسال و نیز تلفات صورت گرفته در اثر بیماری، پیش‌بینی می‌شود مجموع تولید مزارع بوشهر و هرمزگان امسال بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تُن برسد.
بیماری AHPND  اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در چین مشاهده شد و سپس به کشور‌های جنوب شرق آسیا نیز منتقل شد. تولید میگو در کشور‌هایی که درگیر این بیماری شدند تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد. اخیراً این بیماری در ایران نیز شایع شده است.
میگو‌های مبتلا به AHPND معمولا بی حالند و شنای آنها غیر طبیعی می‌شود. میگو‌های بیمار اشتهای خود را از دست می‌دهند و غذا خوردن آنها قطع می‌شود؛ بنابراین لوله گوارش آنها خالی و رنگ پریده، و رشد میگو‌ها نیز آهسته می‌شود. در ابتدای عفونت ارگان هپاتوپانکراس شکننده و با ادامه بیماری، بافت آن سفت و رنگ پریده می‌شود سپس نقاط سیاه رنگی نیز بر روی آن ظاهر و این ارگان به شدت کوچک شده و تحلیل می‌رود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار