۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳

نماینده آبادان: لزوم توسعه محدوده صیادان خوزستانی در خلیج فارس

یکی از نمایندگان مردم آبادان ، اروندکنار و چوئبده در مجلس شورای اسلامی خواستار توسعه محدوده فعالیت صیادان خوزستانی در آبهای شمال غرب خلیج فارس شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۵

نماینده آبادان: لزوم توسعه محدوده صیادان خوزستانی در خلیج فارس

 

سیدمحمد مولوی در گفتگو با خبرنگار مانا در خوزستان افزود: با توجه به تعداد شناور‌ها و صیادان خوزستانی و اشتغال پایدار آنان، توسعه محدوده صید و صیادی برای صیادان خوزستانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به پیگیری این موضوع از مسئولان عالی رتبه کشور اظهار داشت: توسعه محدوده صید صیادان خوزستانی به صورت پیشنهاد از وزیر جهاد کشاورزی مطالبه شده است و امیدواریم این مساله مورد مطالعه و بررسی کارشناسی قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخیراً با وزیر جهاد کشاورزی نشستی داشته و مشکلات صیادان بومی خوزستانی به وی منعکس شده است افزود: توسعه محدوده فعالیت صیادان خوزستانی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس حق مسلم صیادان خوزستانی است.
مولوی با اشاره به اینکه اعمال محدودیت صید، به صیدغیرمجاز در خلیج فارس و قاچاق آن به کشور‌های همسایه کمک خواهد کرد افزود: توسعه محدوده صید برای صیادان خوزستانی از مطالبات به حق این قشر زحمت‌کش است.
وی ضرورت اصلاح محدوده صید در مناطق ساحلی خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد و افزود: مرزبندی در محدوده آب‌های مجاز حوزه خلیج فارس و تعیین سرانه بهره برداری به تفکیک استان‌های هم مرز با خلیج فارس شامل خوزستان، بوشهر و هرمزگان بدون لحاظ بررسی‌ها و سنجش‌های علمی و آماری مغایر با عدالت اجتماعی است.
وی گفت: هم اکنون صیادان خوزستانی به علت کاهش شدید محدوده صید با مشکلات متعددی مواجه هستند و ضرورت اداره سازمان شیلات و وزارت جهادکشاورزی در این زمینه اقدام موثری انجام دهد.
نماینده مردم آبادان، اروندکنار و چوئبده در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به ماده ۶۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر لزوم ارتقا جایگاه پروتئین دریایی در سبد غذایی خانوار و تاکید بند الف ماده ۶۳ برنامه هفتم در خصوص حمایت از توسعه ناوگان صید فراساحلی، وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ظرفیت علمی و آماری استان‌های ساحلی، محدوده فعالیت صیادان خوزستانی را اصلاح و به روز کند.
مولوی با اشاره به درخواست صدور مجوز صید در آب‌های دور گفت: با توجه به محدودیت صیدگاه‌ها، ممنوعیت صدور مجوز جدید، ضرورت حفظ و نگهداری از ذخایر به منظور ساماندهی ثبت نام کنندگان در درگاه ملی کسب و کار کشور، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردم تا سازمان شیلات به صدور ۱۰ فقره مجوز صید برای آب‌های دور و خارج از محدوده خلیج فارس مشروط به تخلیه صید در اسکله‌های صیادی آبادان اقدام کند.
مولوی افزود: این امر سبب می‌شود ثبت نام کنندگان در سامانه کسب و کار برای راه‌اندازی شرکت سهامی با خرید سهم و مشارکت در تهیه و تأمین ادوات و تجهیزات و همچنین انجام فعالیت صیادی در آب‌های دور به منظور تأمین پروتئین سبد غذایی برنامه‌ریزی کنند.
سالانه حدود ۵۰ هزار تُن ماهی و میگو در محدوده صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس توسط صیادان خوزستانی صید می‌شود که به هرساله به علت فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان دریایی، میزان صید هر ساله رو به کاهش می‌رود.
فعالیت شناور‌ها و صیادان غیرمجاز، صید در زمان ممنوعیت، سنگینی ناوگان، قاچاق صید، استفاده از روش‌های غیرقانونی صید همچون ترال و ورود شناور‌های خارجی به محدوده صیدگاه‌های کشورمان از چالش‌های فراروی صید و صیادی در خوزستان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار