به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفا لاینر در آخرین بررسی خود به وضعیت اجاره کشتیهای کوچک و متوسط کانتینری در ماه آگوست تا ابتدای سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی پرداخته و نوشته است که این نوع کشتیها تابستان آرامی را پشتِ سر گذاشتند. این مؤسسه در گزارش خود آورده است که بازار اجاره همچنان به حرکت دامنهدار افزایشی خود ادامه میدهد و نشانهای از ضعف در آن دیده نمیشود. بر این اساس، بازار این قبیل کشتیها که از ۱۰۰۰ TEU شروع شده و تا ۸۵۰۰ TEU میرسد، از رونق خوبی برخوردار است.
در ادامه این گزارش آمده است که ۲۵۶ هزار TEU ظرفیت جدید برای ناوگان کانتینری در ماه آگوست وارد بازار شد و نزدیک به یک میلیون TEU تا پایان سال تحویل داده میشود که ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تحویل این تعداد کشتی بر نرخها تأثیر داشته باشد.
گزارش آلفا لاینر همچنین اشاره کرده است که بحران دریای سرخ باعث افزایش گرایش به سمت کشتیهای کوچک و متوسط شده، که همین امر سود بیشتری را عاید اپراتورها کرد. اگرچه تقاضا برای کشتیهای با تناژ بالا ادامه دارد، اما اپراتورهای کشتیها به کشتیهای کوچک و متوسط تمایل بیشتری نشان میدهند، زیرا در مسیرهای طولانی هزینه کمتری نسبت به کشتیهای بزرگ دارند و بارگیری آنها نسبت به کشتیهای بزرگ کاملتر و آسانتر است. ضمن اینکه تقاضا برای این کشتیها همیشه وجود دارد.
در پایان گزارش، به جدیدترین قراردادهایی که در این مدت امضا شده اشاره شده است؛ بهطوری که یک کشتی ۴۲۵۲ TEU به مدت ۳۰ ماه روزانه ۳۳ هزار دلار اجاره داده شد و برای کشتیهایی بین ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ TEU نیز تا ۳۵ هزار دلار به مدت ۳۶ ماه قرارداد بسته شده است.
علاوه بر افزایش نرخ اجاره این قبیل کشتیها، قیمت این کشتیها نیز در ۸ ماه سال ۲۰۲۴ میلادی روند افزایشی داشته است. بر این اساس، نرخ اجاره کشتیهای کوچک و متوسط در پایان ماه آگوست و ابتدای سپتامبر به شرح جدول زیر بود
: