۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳

تبدیل ۴۳ درصد از مساحت تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: ایران از ۴۲ نوع تالاب در دنیا ۴۱ نوع تالاب را داراست، اما به علت مدیریت نادرست و تأمین نشده حقابه آنها، بیش  از ۵ میلیون هکتار از وسعت تالاب‌ها یعنی ۴۳ درصد از مساحت تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۴

تبدیل ۴۳ درصد از مساحت تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار

 

به گزارش خبرنگار مانا، شینا انصاری در مراسم تکریم و معارفه رئیس قدیم و جدید سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: در زمینه چالش‌های عظیم و یافتن راه حل برای عبور از آنها نیازمند درک مشترک از آنها هستیم؛ ناترازی در بحث انرژی و آب یکی از موارد است که می‌دانیم رفع آن با روش‌های مرسوم فعلی امکان پذیر نیست و باید از ابعاد مختلف به ابن ناترازی بپردازیم و نگاه اجتماعی به این موضوع داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فرونشست زمین را به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی محیط زیست اعلام کرد و گفت: ۳۸۰ شهر و ۹ هزار و ۲۰۰ روستا در کشور در معرض فرونشست زمین قرار دارند به طوری که نرخ فرونشست در ۱۸  استان ۱۰ سانتیمتر در سال گزارش شده است که بر اساس این آمار، ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع یعنی معادل ۱۱ درصد از خاک کشور در معرض فرونشست است.

وی با اشاره به تنوع اقلیم کشور بیان داشت: ایران از ۴۲ نوع تالاب در دنیا ۴۱ نوع تالاب را داراست، اما به علت مدیریت نادرست و تأمین نشده حقابه آنها، بیش از ۵ میلیون هکتار از وسعت تالاب‌ها یعنی ۴۳ درصد از مساحت تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه باید بپذیریم برای حفظ محیط زیست سرزمین ایران فرصتی برای آزمون و خطا نداریم؛ زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده است، باید شرایط محیط زیست کشور را عمیق درک کنیم، اگر بر سر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست توافق صورت نگیرد، همه شکست خواهیم خورد.

انصاری اذعان داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یک نهاد مسئول حفظ محیط‌زیست کشور نیازمند نگاهی دیگرگونه است نگاه به ناترازی جدی میان منابع سازمان در مقابل انتظارات آرمانی که از آن می‌رود، باید جدی گرفته شود که جلوگیری از این روند با تقویت اقتدار این دستگاه میسر خواهد بود.

علی سلاجقه نیز در مراسم تکریم و معارفه روسای سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: برای ادغام این دو نهاد در شورای عالی اداری کار‌هایی انجام شد، اما به نتیجه نرسید؛ محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است و خط جهادی آن محیط بانان هستند، اما اعتبارات آن بسیار ناچیز است با تلاش‌های صورت گرفته اعتبار آن را از ۱۲ صدم درصد بودجه کشور به ۱۸ صدم درصد رساندیم، اما باید بیشتر شود.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اصل پنجاهم قانون اساسی یک قانون مترقی در زمینه محیط زیست است، اما برخی قوانین دیگر مترقی هستند، اما قابلیت اجرا ندارند نمونه آن قانون هو‌ای پاک است، مترقی است، اما متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور نیست.

وی گفت: در سه سال گذشته ۷۵۰ هزار هکتار به وسعت مناطق حفاظت شده کشور اضافه شد، بیش از دو هزار خانه محیط زیستی راه‌اندازی و اقدامات خوبی در زمینه یوزپلنگ و تنوع زیستی کشور صورت گرفته است. همچنین ۴۱۱  پروژه محیط زیستی ساماندهی شد و در زمینه گرد و غبار، گفتمان و ادبیات مشترکی بین کشور‌های درگیر این پدیده به وجود آمد.  

 


 

ارسال نظرات
آخرین اخبار