۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸

سنجش اثرات لای‌ریزی با نمونه‌برداری از 15 نقطه در خلیج‌فارس

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: بر اساس پروژه تحقیقاتی تعریف شده، اثرات ناشی از لای‌ریزی بر منابع آبزیان در خلیج‌فارس توسط این پژوهشکده بررسی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۲

سنجش اثرات لای‌ریزی با نمونه‌برداری از 15 نقطه در خلیج‌فارس

 

محمد صدیق مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مانا در این ارتباط اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین اثرات اکولوژیکی ناشی از فعالیت‌های لایروبی و لای‌ریزی در خلیج‌فارس، می‌توان به از بین رفتن مستقیم زیستگاه، اختلال در توزیع گونه‌ها، کاهش نفوذ نور، کاهش تولید اولیه و کاهش فرصت‌های تغذیه‌ای برای آبزیان اشاره کرد.

وی افزود: در ادامه مطالعات زیست‌محیطی پایش آب‌های ساحلی و بررسی اثرات لای‌ریزی بر زیست‌بوم‌های دریایی و فون و فلور آنها، نمونه‌برداری از آبزیان دریایی انجام شده است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان ادامه داد: نمونه‌برداری صورت گرفته در ۱۵ ایستگاه، در حوضه دریایی بین آب‌های ساحلی شهر بندرعباس و جزایر قشم، هرمز و لارَک اجرا شده است.

مرتضوی با بیان اینکه برای نمونه‌برداری، در هر ایستگاه به مدت ۱۵ دقیقه تورکشی انجام شده است، خاطرنشان کرد: نمونه‌های ماهی، میگو و سایر آبزیان نمونه‌برداری‌شده در هر ایستگاه در محفظه‌های پلاستیکی که از قبل شناسه‌دار شده بود، جمع‌آوری و جهت انجام مطالعات آزمایشگاهی به آزمایشگاه جانورشناسی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انتقال داده شد.

وی گفت: نمونه‌برداری از دیگر عوامل زیستی مانند بنتوز و پلانکتون و عوامل غیرزیستی فیزیکی، شیمیایی و آلاینده‌های آلی و معدنی متداول نیز در آینده نزدیک انجام و گزارش انجام گشت نیز ارائه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمان شروع، پایان و همچنین مختصات دقیق جغرافیایی نقاط شروع و پایان تورکشی در هر ایستگاه، ثبت شده است، ادامه داد: شناسایی علمی گونه‌ها و خانواده‌های آنها، زیست‌سنجی، توزین و شمارش نمونه‌های هر‌گونه در آزمایشگاه جانورشناسی پژوهشکده بر طبق دستورالعمل ایزو ۱۷۰۲۵ مستقر در آزمایشگاه‌های پژوهشکده انجام می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار