۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

افزایش ۴۶ درصدی نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری

نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری در پی بحران دریای سرخ، حملات متعدد شبه نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها، بالارفتن میزان تلفات انسانی و خسارت‌های وارده به حمل‌ونقل دریایی ۴۶ درصد بالا رفت.
کد خبر: ۹۸۵۳۵

 

افزایش ۴۶ درصدی نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آلفا لاینر؛ در حال حاضر مالکان و اجاره کنندگان کشتی درگیر یک نبرد کلاسیک و اجاره کنندگان  به دنبال تمدید قرارداد‌ها برای دوره‌های طولانی مدت هستند، اما اجاره دهندگان  با توجه به شرایط بازار در این زمینه محتاطانه عمل کرده و به دنبال قرارداد‌های کوتاهتر هستند.

بر‌اساس این گزارش بحران دریای سرخ تجارت آسیا و اروپا را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. در این زمینه شاخص اجاره نرخ کشتی‌ها نیز که پیش‌بینی می‌شد در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی بین ۷۰ تا ۸۰  واحد افزایش یابد به مرز ۱۳۰ واحد رسیده و همچنان در حال افزایش است.  

آلفا لاینر به نقل از مؤسسه کارگزاری Braemar می‌نویسد: اختلال اجتناب‌ناپذیر بحران دریای سرخ در تجارت شرق و غرب درآمد اجاره کشتی‌های کانتینری را به شدت افزایش داده و از اول ژانویه تا کنون نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری ۴۶ درصد بالا رفته است.  

در ادامه این گزارش آمده است: حملات نظامی حوثی یمن به کشتی‌ها علاوه بر نرخ حمل کانتینر بر بازار اجاره کشتی تأثیر منفی گذاشته و بازیگران عرصه حمل‌و‌نقل را وادار به تجدید نظر در استراتژی خود کرده است.  

با ارزیابی تحلیلگران آلفا لاینر در صورت ادامه بحران، شاخص کانتینر از ۱۳۰ واحد عبور کرده و تا ۱۵۰ واحد نیز خواهد رسید.

در همین حال از دید تحلیلگران آلفا لاینر کشتی‌های سایز کوچک و سایز متوسط با استقبال اجاره کنندگان مواجه است، زیرا در صورت حمله به کشتی‌ها میزان خسارت کشتی‌های کوچک و متوسط پایین‌تر است؛ در این میان کشتی‌هایی با سایز ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ teu از محبوبیت بیشتری برخوردار است. حتی کشتی‌های بین ۱۰۰۰ تا ۱۹۰۰ teu کانتینر به سرعت در حال اجاره هستند. همچنین اجاره کشتی‌های ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ teu یکی از شلوغترین بازار اجاره محسوب می‌شود.  

بررسی انجام شده توسط مؤسسه Braemar نشان می‌دهد که میانگین اجاره کشتی‌ها بر‌اساس تناژ از ۹۰۰۰ دلار در روز شروع و تا ۱۵۰۰۰ دلار در حال بالا رفتن است.  

تحلیلگران آلفا لاینر نیز در پایان نتیجه‌گیری می‌کنند اگرچه مؤسسه آلفا لاینر یک مؤسسه سیاسی نیست، اما در صورت باقی ماندن شرایط  بحرانی در دریای سرخ روز به روز شاهد افزایش نرخ اجاره کشتی و حمل کانتینر خواهیم بود، هر چند در حال حاضر به علت ترس از حملات حوثی‌ها عرضه با تقاضا همخوانی ندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار