۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

بحران دریای سرخ بر ۲۲۵ میلیارد دلار از مبادلات تجارت دریایی تأثیر گذاشت

براساس بررسی‌های انجام شده بحران دریای سرخ بر ۲۲۵ میلیارد دلار از تجارت دریایی دریایی تأثیر منفی داشته است. این درحالی است که صندوق بین‌المللی پول چندی پیش اعلام کرده بود سالانه ۱۹ هزار کشتی از این مسیر تردد می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۰۱۳

 

بحران دریای سرخ بر ۲۲۵ میلیارد دلار از مبادلات تجارت دریایی تأثیر گذاشت

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، شبکه خبری CNBC اعلام کرد: طبق داده‌های دریافتی مؤسسسات تحقیقی در ارتباط با بحران دریای سرخ، کشتی‌های تجاری بیشتری در حال دور زدن از دریای سرخ و استفاده از دماغه امید‌نیک در جنوب آفریقا می‌باشند؛ این وضعیت تا کنون بر ۲۲۵ میلیارد دلار از مبادلات تجاری دریایی تأثیر گذاشته و باعث گردیده بیش از ۳۳۰ کشتی به جای مسیر دریای سرخ از مسیر‌های دیگر استفاده کنند که روز‌به‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

بی‌ثباتی در دریای سرخ

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد: از آنجاییکه وضعیت دریای سرخ به طور دائم در حال تغییر و به شدت بی‌ثبات است به همین جهت «وینست کلرک» مدیرعامل خط کشتیرانی مرسک اعلام کرد: اختلا‌ل در دریای سرخ بدتر از همیشه است وعلی‌رغم حضور نیرو‌های چند ملیتی به رهبری آمریکا عدم اطمینان همچنان وجود دارد و این شرکت عبور از دریای سرخ را فعلاً لغو کرده است. به گفتۀ وی اگرچه تغییر مسیر از دریای سرخ به سمت آفریقا عبور کشتی را بین ۲ تا ۴ هفته به تأخیر می‌اندازد با این حال حداقل مسیر ایمن‌تر، اما پر‌هزینه است. در همین حال هاپاگ لوید خط کشتیرانی آلمان نیز مجدد تاکید کرد که عبور از دریای سرخ امن نیست و تا زمان ایمنی عبور از این مسیر را به تعویق می‌اندازد، در این ارتباط سخنگوی خط کشتیرانی فرانسه گفت تصمیمی برای تغییر مسیر از دریای سرخ و کانال سوئز ندارد. دولت هند نیز اعلام کرد با اسکورت نظامی از دریای سرخ عبور خواهد کرد.

خبر‌گزاری بلومبرگ دریایی نیز گزارش داد: از جمله شرکت‌هایی که اعلام کرده دچار خسارت زیادی از محل دور زدن دریای سرخ هستند شرکت کپلر است که اعلام کرد در ماه گذشته ۱۸ فروند از کشتی‌ها تغییر مسیر دادند که این رقم در هفته گذشته به ۵۵ فروند رسید و در هفته منتهی به ۴ ژانویه به ۱۲۴ فروند افزایش یافت.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است: شرکت‌های اروپایی و آمریکایی نسبت تأخیر کالا‌های باری از آسیا و بالعکس واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند تأخیر در تحویل کالا  صاحبان کالا و مصرف کنندگان را به شدت آزار می‌دهد، زیرا سریعترین مسیر برای ارسال کالا همانا دریای سرخ است.  

بحران دریای سرخ بر ۲۲۵ میلیارد دلار از مبادلات تجارت دریایی تأثیر گذاشت

 هشدار سخنگوی شبه نظامیان حوثی یمن

سخنگوی انصارالله اعلام کرد: حضور نظامی آمریکا در دریای سرخ تهدید جدی برای کشتیرانی بین‌المللی است نه شبه نظامیان حوثی یمن.

وی با مردود خواندن بیانیه ۱۲ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل که حوثی‌های یمن را تهدیدی برای کشتیرانی خوانده ضمن تکذیب این ادعا گفت چنین تهدیداتی ناشی از نظامی کردن دریای سرخ توسط آمریکا و متحدان آن به منظور ادامه جنایت بیشتر علیه ملت مظلوم فلسطین است.  

این سخنگو تأکید کرد: نیروی مسلح یمن به غیر از کشتی‌های اسرائیلی و یا در مسیر این کشور به کشتی‌های دیگر حمله نکرده و امنیت و ایمنی حمل‌و‌نقل دریایی در دریای سرخ، دریای عرب و باب المندب کاملاً تضمین شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار