۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

اولویت‌های کلیدی صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴

سال  ۲۰۲۳ در حال رسیدن به روز‌های پایانی است. حمل‌ونقل دریایی یک سال توأم با رکود را بیشتر در حمل‌ونقل کانتینری شاهد بود، اما سایر بخش‌ها تاحدودی توانستند خود را از مهلکه بحران نجات داده و به مسیر خود ادامه دهند. ۲۰۲۳ سال کشتی‌های نفتکش و حاملان ال ان جی بود که توانستند صاحبان  خود را با درآمد‌های خوبی خوشحال کنند. اما در اواخر این سال جنگ رژیم صهیونیستی و غزه به جنگ روسیه و اوکراین اضافه شد، که شرایط را برای حمل‌ونقل دریایی بحرانی‌تر کرد.  حال با توجه به بحرانی که در حال حاضر در دریای سرخ وجود دارد معلوم نیست چه سرنوشتی برای صنعت کشتیرانی در سال آینده رقم خواهد خورد؟
کد خبر: ۹۷۹۳۱

اولویت‌های کلیدی صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴

به گزارش گروه بین‌الملل مانا سایت safety4sea؛ طی یک گفتگوی مطبوعاتی به صورت پادکست به چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴میلادی پرداخته و با طرح این سوال به سراغ کارشناسان و تحلیلگران دریایی رفته است.  

"از دید‌گاه شما اولویت کلیدی صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴ چیست "

اکثر پاسخ‌دهندگان موضوع انتخاب سوخت جایگزین، صرفه‌جویی در انرژی، توجه به رفاه دریانوردان، امنیت سایبری، مجهز شدن صنعت کشتیرانی به فنّاوری‌ها، آ‌موزش و جذب نیروی انسانی را یاد‌آور شده‌اند که خلاصه‌ای از صحبت‌های کارشناسان و تحلیلگران  به شرح زیر است.

«سروان آکشات آرورا» ارزیاب ارشد ریسک، Thomas Miller P&I Ltd‌:

 صنعت دریایی در میانه تحول است و بر کربن‌زدایی و دیجیتالی شدن تمرکز دارد به همین جهت نقش دریانوردان در این صنعت بسیار مهم است، باید صنعت کشتیرانی سعی کند چالش‌های کمتری در زمینه جذب و رضایت پرسنل داشته باشد.  

به نظر من اولویت اصلی صنعت دریانوردی برای سال ۲۰۲۴ میلادی باید رفع نگرانی از دریانوردان با هدف بهبود سلامت و رفاه آنان باشد.  

«مت آسموسن» رهبر ابتکارات بخش دریایی در مجمع جهانی اقتصاد:

زمانیکه صنعت دریایی وارد سال ۲۰۲۴ میلادی می‌شود کمتر از شش سال با اهداف میان‌مدت انتشار گاز‌های گلخانه‌ای یعنی سال ۲۰۳۰ میلادی فاصله دارد.  

امید است حرکتی که از سال‌های قبل در زمینۀ کاهش انتشار کربن شاهد بودیم و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی خوبی که انجام شد‌ه به نتایج دلخواه برسد، ضمن اینکه امیدواریم شکاف بین عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳ میلادی با سیاست‌های بین‌المللی به سطح خوبی برسد.  

دیجیتالی سازی و توسعه فنّاوری‌ها 

«جنی برات» مدیرعامل Danish Maritime:

قطعنامه‌های دریایی که برای صنعت پایدار دریانوردی تثبیت شده یک اولویت کلیدی برای صنعت کشتیرانی محسوب می‌شود و آن افزایش بهره وری انرژی، همسویی با اهداف IMO و پاسخ به خواسته‌های ناوگان جهانی است.  

بدین ترتیب همانگونه که از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون تلاش‌ها برای بهره وری انرژی دو برابر شده باید این تلاش‌ها در سال آینده ادامه یابد تا صنعت کشتیرانی به سمت آینده سبزتر و پایدار‌تر حرکت کند.  

در این ارتباط نباید از دیجیتالی سازی، اتوماسیون و توسعه فنّاوری‌های متنوع غافل باشیم.  

«ویبین چاندربوز» مدیر تحقیقات و پروژه‌های مرکز جهانی کربن زدایی دریایی:

سال ۲۰۲۴ میلادی بدون شک در صنعت دریانوردی تحول عمیقی  را شاهد خواهیم بود، زیرا طیفی از فنّاوری‌ها در افق برنامه‌های تدوین شده مشاهده می‌شود و سوخت‌های جایگزین می‌توانند صنعت کشتیرانی را به کربن صفر درصد خالص برسانند.  

بدین ترتیب استاندارد سازی، آموزش ایمنی و شناسایی شایستگی‌های مرتبط با سوخت‌های جایگزین باید در اولویت قرار گیرد.  

همانگونه که گروه‌های کاری و مراکز ذخیره سازی سوخت‌رسانی متانول و آمونیاک در سنگاپور مستقر شده باید به اکثر نقاط جهان هدایت شود و سرایت کند.  

«یوآنیس کیوتوپولوس» معاون ارشد و مدیر منطقه‌ای اروپا، خاورمیانه و آفریقای DNV:

تصمیمات دریایی برای صنعت پایدار در سال ۲۰۲۴ میلادی انعطاف‌پذیری بیشتر به عنوان اولویت اصلی حمل‌و‌نقل می‌باشد، از آن جایی‌که با یک دهه تعیین کننده تغییرت اقلیمی مواجه هستیم باید نسبت به تولید و توزیع سوخت‌های سبز سرعت عمل بیشتری به عمل آید.

بهره وری انرژی افزایش یافته و صنعت دریایی از فنّاوری‌های نوآورانه استقبال کند، علاوه بر آن اولویت دیجیتالی‌سازی و اتوماسیون به بهینه سازی عملیات و افزایش کارآیی کمک می‌کند، اما نباید از خطرات امنیت سایبری غافل باشیم.

با توجه به  چنین ایده‌ها‌یی می‌توان انتظار داشت که صنعت کسب‌و‌کار دریایی با چشم انداز مناسبی روبه‌رو است.  

کربن زدایی و افزایش بهره وری سوخت

«کیم دیدریکسن» مدیر‌عامل شرکت Anemoi Marine Technologies:

همه افراد ذی‌نفع دریایی درباره کربن‌زدایی صحبت می‌کنند و از کشتی‌های با گزینه‌های سوخت پاک و سازگار با محیط زیست سخن به میان می‌آورند، با این حال مالکان و اپراتور‌های کشتی باید نگاه فراتری نسبت به موضوع سوخت داشته باشند و به یک ارزیابی اساسی برسند که در کجا و چه زمان و چه مکانی می‌توان به افزایش بهره وری بیشتر در سوخت دست یافت.  

بدون شک کشتیرانی در حال برداشتن گام‌های مثبتی برای کربن‌زدایی است، اگر بخواهیم این شرایط برای دست‌یابی به سوخت سبز طولانی نباشد باید نسبت به سرمایه‌گذاری و پذیرش  مدل‌های  جدید بیش از پیش اقدام کنیم تا الزامات انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سطح جهان برآورده و تضمین شود.  

 «Kostas Gkonis» دبیر‌کل INTERCARGO:

صنعت دریایی برای دستیابی به یک توسعه پایدار در سال ۲۰۲۴ میلادی باید رویکرد رویایی و نیرومندی را پیش رویِ خود داشته و آن را بپذیرد.  

تکرار مفاهیم مشابه نمی‌تواند به رهبری فکری صنعت دریایی بینجامد، باید ایده‌های جدید برای پیشرفت‌های تازه در چشم انداز آینده پیش‌بینی شود و در جذب نسل جدیدِ پُر از استعداد‌ها سرمایه گذاری و نسبت به آموزش آنان اقدام کنیم در غیر اینصورت داستان شگفت‌انگیز تحول در صنعت دریایی را نمی‌توان به درستی به پایان رساند.  

صنعت دریانوردی در آینده به تخصص دریانوردان ماهر و بهره‌گیری از هوش مصنوعی، استفاده از آخرین دستاورد‌های بشر نیاز دارد در چنین صورتی این صنعت ما را به سمت صنعت دریایی پایدار سوق می‌دهد.  

تنش‌های ژئوپلیتیکی

«ایان گوچ» مدیرعامل باشگاه P&I لندن:

صنعت دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی ناگزیر تنش‌های ژئوپلتیکی جهان را به چشم خواهد دید که نمونه‌های آن را اخیراً در صنعت کشتیرانی تجاری دیده‌ایم، در عین حال بهبود ایمنی دریانوردی همچنان به عنوان یک مشکل باقی می‌ماند.  

«لارس هاردلند» مدیر عملیات گروه کشتیرانی GAC:

تدوین استراتژی مؤثر به منظور آموزش و جذب نیروی انسانی از یک طرف و از طرفی دیگر امنیت و توجه به ایمنی، انطباق با استاندارد‌های کشتیرانی و سازمان IMO برای شرکت‌های کشتیرانی در سراسر جهان ضروری است.  

نباید حفاظت از پرسنل در داخل کشتی و سواحل را کم اهمیت جلوه دهیم باید از اولویت بندی ابتکارات مالی و بین‌المللی برای حفظ محیط زیست استقبال کنیم.  به همین جهت سال ۲۰۲۴ میلادی از سوی IMO  بر روی ایمنی متمرکز شده است.  

مقابله با تهدید‌ها

«رال هریس» مدیر ارشد خلاق گروه فنّاوری‌های OCEAN:

صنعت دریانوردی با تصمیم‌هایی که تاکنون اتخاذ کرده توانسته از فرصت‌ها استفاده کرده با تهدید‌ها مقابله کند و روند در حال توسعه را پیگیر‌ی کند.  

بدون شک سال ۲۰۲۴ میلادی بدون چالش نخواهد بود و صنعت کشتیرانی باید خود را برای مقابله با این چالش آماده کند. در کنار آن به دیجیتالی شدن تجهیزات و صنایع برای توسعه پایدار توجه کند، توسعه مهارت‌های جدید و همچنین ایجاد محیط ایمن برای دریانوردان از مسائلی است که باید نسبت به آن دقیق شد.  

باید توانایی‌های مدیریت سرمایه انسانی را بهبود بخشیده و آن را انتقال دهیم تا نگرانی جذب نیروی کار نداشته باشیم.  

همکاری با سایر صنایع

«سینیکا هارتونن» دبیر کل انجمن یک دریا:

تصمیمات دریانوردی برای صنعت پایدار در سال ۲۰۲۴ میلادی امید‌بخش است و امیدوارم سال ۲۰۲۴ میلادی سالی باشد که در آن صنعت دریایی به پذیرش نوآوری‌ها و تبدیل ایده‌های جدید محصولات تَن داده و در فرآیند‌ها و سیاست گذاری‌ها تأثیر‌گذار باشد.  

البته همه جامعه دریایی نیاز فوری به انواع سوخت‌های سبز و انرژی‌های جدید دارد، اما من آرزو می‌کنم بتوانیم  راه‌های جدید را برای تبادل دانش، ایده‌ها و گفتگوی معنادار پیدا کنیم.   همکاری با سایر صنایع به نوآوری در صنعت کشتیرانی کمک می‌کند.  

«Bjorn K. Haugland» مدیر‌عامل Skift – Business Climate Leaders:

صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴ میلادی تعهد قاطعانه‌ای برای تبدیل این صنعت به چراغ الهام بخش برای آینده‌ای پایدار پیشِ‌رویِ خود دارد.  

پذیرش نوآوری و شیوه‌های دستیابی به سوخت سبز باید در خط مقدم دستورات ما باشد، ما با حفظ محیط زیست نه تنها به ایجاد یک سیاره پاک کمک می‌کنیم بلکه یک راه برای رشد و شکوفایی بی‌سابقه هموار می‌کنیم.  

باید به اتفاق هم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم تا اثری ماندگار بر جهان برجای بگذاریم.  

توجه به آموزش نیروی انسانی

«کاپیتان هانس هدرستروم» مشاور دریایی MCG AB

صنعت دریایی باید تلاش‌های خود را برای اجرای یک رهبری ایمن با تأکید بر اهمیت دستیابی به برتری عملیاتی از طریق مشارکت کارکنان افزایش دهد. لازمه رسیدن به این اهداف آن است که رهبران در خشکی و دریا به خوبی آموزش نیروی انسانی را رهبری کنند تا دریانوردان با دانش کافی، اعتماد و امنیت روانی بتوانند به این صنعت خدمت کنند با استفاده از سیمیلاتور می‌توان به نتایج خوب و قابل اعتمادی در فرآیند آموزش دست یافت.  

«پل هکستر» رئیس شرکت کشتیرانی در ساحل:

در سال ۲۰۲۴ صنعت کشتیرانی به اولویت بندی رفاه دریانوردان  پذیرش سوخت‌های جایگزین سبز ادامه دهد تمرکز برسلامت و ایمنی  و رفاه روانی دریانوردان در واقع تقویت صنعت کشتیرانی است

 کمبود ۹۰ هزار افسر تا سال ۲۰۲۶

«پیتر هالت» بنیانگذار و مدیر عامل VIKAND:

مهم‌ترین موضوع در صنعت دریانوردی کمبود نیروی کار در آینده است، به گونه‌ای که کمبود ۹۰۰۰۰  افسر تا سال ۲۰۲۶ میلادی پیش‌بینی می‌شود و به همین جهت صنعت دریایی باید در کوتاه مدت نسبت به پذیرش و جذب افسران با تجربه اقدام کند. علاوه بر آن با یک استراتژی مدیریت توجه به خدمه با فنّاوری‌های امروزی و مدل‌های مراقبت بهداشتی پیشگیرانه، رفاه و ایمنی عملیاتی دریانوردان را بهبود بخشیم.  

«تام ایروینگ» مدیر اجرایی ITIC:

در سال ۲۰۲۴ میلادی پیش‌بینی چالش‌های مالی بالقوه مانند افزایش هزینه‌ها و سخت گرفتن بر انجام مقررات برای کل صنعت کشتیرانی حیاتی است به عنوان یک بیمه‌گر آماده همکاری با تمام اعضای صنعت کشتیرانی برای تکامل کسب و کار و مواجهه با چالش ها‌ی جدید هستیم.  

«مارک جکسون» مدیرعامل صرافی بالتیک:

نباید انتشار کربن را در صنعت کشیرانی نادیده بگیریم، باید هزینه‌ها و سرمایه گذاری را برای جلوگیری از انتشار کربن فعال کنیم.  

مالکان و اجاره کنندگان کشتی باید گام‌های عملی برای به حداقل رساندن ردّپای کرین بردارند و اطمینان حاصل کنند که کشتی‌ها با مقررات انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مطابقت دارند.  

«کارولین جوپ» مدیر‌عامل فدراسیون بین‌المللی نجات دریایی:

صنعت جستجو و نجات دریایی در سال‌های اخیر گام‌های مهمی برای حمایت از متخصصان و داوطلبان برداشته است، امیدوارم در سال جدید صنعت کشتیرانی تغییرات اساسی برای حمایت از رفاه خدمه ایجاد کند و درس‌های آموخته شده را به جامعه دریایی به صورت گسترده منتقل کند.  

ادامه رکود در حمل ونقل دریایی

«دکتر جان کوکاراکیس» مدیر فنی SEEBA Zone Bureau Veritas:

بدون شک در سال ۲۰۲۴ میلادی رکود جهانی حمل‌و‌نقل ادامه خواهد یافت و قیمت‌گذاری ملایم در بخش کشتیرانی را شاهد خواهیم بود، اما آنچه در حال حاضر بیش از پیش باید مورد نظر قرار گیرد انتخاب سوخت‌های سبز و کاهش اثرات زیست محیطی است. باید در سال ۲۰۲۴ میلادی صنعت دریایی برای افزایش رقابت پذیری، انعطاف پذیری و حرکت به سمت رشد و توسعه موضوعات خود را اولویت بندی کند که از جمله آن‌ها فنّاوری‌ها و سوخت‌های جدیدی است که بهره وری انرژی را بهبود می‌بخشد.  

توسعه سرمایه انسانی، بهینه سازی عملیات و نگهداری کشتی به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، انتقال به سمت حمل‌و‌نقل کم کربن با همکاری بنادر و کارخانه‌های کشتی‌سازی و انجمن رده بندی بهترین شیوه به شمار می‌رود.  

«Juha Kytola» مدیر تحقیق و توسعه و مهندسی:

صنعت کشتیرانی باید به منظور جلوگیری از آلاینده‌های کشتیرانی در بخش فنّاوری و سوخت پایدار سرمایه گذاری و از کربن زدایی حمایت کند.  باید این موضوع به عنوان سرمنشاء اصلی صنعت کشتیرانی در ورود به سال جدید باشد.  

«Peregrine Storrs-Fox» مدیر مدیریت ریسک TT Club:

انتظار می‌رود صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴ میلادی به پیشگیری‌های حوادث مانند آتش‌سوزی اهمیت بیشتری قائل شود.  همچنین انتظار می‌رود مالکان کشتی‌های جدید نسبت به تجهیزات اطفای حریق بیش از پیش توجه نشان دهد.  ایجاد حریق در کشتی‌های حامل خودرو در سال ۲۰۲۳ میلادی توجه همگان را جلب کرد که نباید در سال آینده شاهد بروز چنین حوادثی باشیم.  

 استفاده از هوش مصنوعی و اینتر‌نت اشیا

«الکساندروس تراکاناس» مدیر ارشد اجرایی  بندرگاه:

اولویت کلیدی صنعت دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی باید اقدام یکپارچه فنّاوری‌های دیجیتالی پیشرفته به منظور افزایش کارآیی عملیاتی و ایمنی باشد، باید از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای بهینه‌سازی عملکرد کشتی استفاده شود.  

«آنتونیس تراکاکیس» مدیر فنّی، دریایی RINA:

تأخیر در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای  تلاش‌های آینده را بزرگتر و پر‌هزینه‌تر خواهد کرد؛ بنابراین اعتقاد داریم اولویت اصلی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در صنعت دریایی باشد.  

دستیابی به یک منشور اساسی برای کربن زدایی

«سارا تریدر» مدیر‌عامل اتاق کشتیرانی بریتانیا:

در سال ۲۰۲۴ میلادی باید شاهد اجرای برنامه‌های بلند پروازانه به منظور کربن‌زدایی در صنعت کشتیرانی باشیم در غیر اینصورت اهداف تعیین شده محقق نخواهد شد.  

دستیابی به یک منشور اساسی برای کربن‌زدایی مستلزم توافق بین‌‍المللی برای تعیین قیمت کربن توسط سازمان IMO است که باید در سال ۲۰۲۴ میلادی توسط این سازمان جدی گرفته شود.  

«سروان ایو واندنبورن» رئیس پیشگیری از ضرر آسیا-اقیانوسیه استاندارد شمالی:

دریانوردان هسته اصلی صنعت دریایی هستند. من از جامعه دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی انتظار دارم توجه به نقش حیاتی دریانوردان در اقتصاد جهانی را جدی گرفته و تلاش کنند تا جامعه جهانی شاخص شادی دریانوردان را معیار خوبی برای سنجش رضایت دریانوردان بداند.  

«مارتین والگرن» مدیر ارشد اطلاعات گروه GAC:

برای صنعت دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی امنیت سایبری یک چالش اساسی است که به دنبال دیجیتالی شدن و استفاده از داده‌های اساسی مورد تهدید قرار می‌گیرد.  

صاحبان و مدیران کشتی باید به دنبال بهینه سازی راه‌های مقابله با حملات سایبری باشند، این کار یک چالش است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار