۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

قدیمی‌ترین کشتی کانتینری جهان با عمر ۳۳ سال هنوز فعال است

۵۱۵ فروند کشتی فعال کانتینری پاناماکس با ظرفیت ۲.۳۳ میلیون teu در حال حاضر فعال هستند که ۸.۲ درصد از ناوگان کانتینری جهان را با میانگین ۱۶.۲ سال تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۷۸۴۱

قدیمی‌ترین کشتی کانتینری جهان با عمر ۳۳ سال هنوز فعال است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در گزارش هفتگی خود به بررسی کشتی‌های قدیمی پاناماکس کانتینری پرداخته و اعلام کرد: کشتی‌های پاناماکس و نئوپاناماکس کانتینری در پی افتتاح کانال پاناما گسترش یافته و امروزه قدیمی‌ترین کشتی کانتینری پاناماکس که هنوز در حال فعالیت است با ۴۸۱۴ teu به شرکت MSC تعلق دارد که سال ساخت آن به ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد.

بر‌اساس بررسی‌های مؤسسه آلفا‌لاینر هم‌اکنون کشتی‌های قدیمی پاناماکسی که از ۵۱۰۰ تا ۵۴۰۰ TEU ظرفیت دارند به ۱۷۰ کشتی می‌رسد که میانگین سنی ۱۷.۶ سال را دارند.  طول این کشتی‌ها حدود ۲۹۵ متر و عرض آن‌ها ۳۲ متر است.

از سوی دیگر در بخش کشتی‌های پاناماکس کانتینری ۲۹ میلیون و ۴۷۰۰ TEU کشتی با میانگین سنی ۱۸.۴ سال فعالیت می‌کنند که ۲۷۵ متر طول و ۳۲ مترعرض دارند.

بیشترین تعداد کشتی‌های پاناماکس کانتینری ۳۱۶ فروند کشتی با ظرفیت ۴۳۰۰ TEU است که میانگین سنی آن‌ها ۱۵.۲ سال می‌باشد.  

تحلیلگران این مؤسسه خاطر نشان ساختند که هرچه به سال‌های قبل برمی‌گردیم تعداد کشتی‌های با ظرفیت کوچکتر را بیشتر مشاهده می‌کنیم.

در ادامه این گزارش آمده است که اگرچه امروزه مالکان به سمت و سوی سفارش کشتی‌های بزرگ علاقه بیشتری دارند، اما واقعیت‌های موجود حاکی است که برای جایگزینی کشتی‌هایی که بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ TEU ظرفیت دارند باید جایگزین مناسبی پیدا کنند.

البته در برخی از یارد‌های کشتی‌سازی کشتی‌های بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ TEU نیز مشاهده می‌شود.  

از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر برای جایگزینی ۵۱۵ کشتی که سن آن‌ها بالاتر از ۱۵ سال است باید چاره اندیشی شود.  

همانگونه که اشاره شد قدیمی‌ترین کشتی که در حال حاضر فعال است یک فروند می‌باشد که به سال ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد.  بعد از آن یک کشتی که در سال ۱۹۹۳ میلادی و کشتی دیگری در سال ۱۹۹۶ میلادی ساخته شده قرار دارند.  

ساخت سایر کشتی‌های فعال پاناماکس از ۱۹۷۷ میلادی شروع و تا ۲۰۱۴ میلادی ادامه داشته است.  

در این میان در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی اوج سفارش ساخت کشتی‌های پاناماکس در محدوده ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ TEU بوده است.  

بیشترین کشتی پاناماکس با تناژ ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ به سال‌های ۲۰۰۸  میلادی با ۷۳ کشتی و ۲۰۰۹ میلادی با ۷۷ کشتی برمی‌گردد و ۷۱ کشتی هم در سال ۲۰۱۰ میلادی ساخته شده است.

از آن به بعد از سال ۲۰۱۱ میلادی فقط چهار فروند کشتی مربوط به سال ۲۰۱۱ میلادی و یک کشتی مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی است یعنی در بررسی‌های صورت گرفته از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ میلادی و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰  میلادی اوج ساخت چنین کشتی‌هایی بوده است.  

مالکان به هر صورت پذیرفته‌اند در کنار سفارش ساخت کشتی‌های بزرگ به کشتی‌های کوچک نیاز دارند و باید برای جایگزینی کشتی‌هایی که از ۱۹۹۹ میلادی تا کنون فعالیت می‌کند چاره‌اندیشی کند.

در واقع از دید تحلیلگران کشتی‌های پیر و فرسوده باید از دور خارج شده و کشتی‌های جدید جایگزین شود که جالبترین بخش آن است که کشتی‌ها به سوخت متانول، آمونیاک و یا LNG مجهز خواهند شد.  

بدین ترتیب محبوب‌ترین کشتی‌های کانتینری پاناماکس از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۰۰۰ TEU به بالا است.  

شرکت‌های خطوط کشتیرانی که بیشترین کشتی‌های پاناماکس قدیمی را در اختیار دارند MSC، CMA CGM، مرسک، OOCL هستند.  

 

قدیمی‌ترین کشتی کانتینری جهان با عمر ۳۳ سال هنوز فعال است


قدیمی‌ترین کشتی کانتینری جهان با عمر ۳۳ سال هنوز فعال است

ارسال نظرات
آخرین اخبار