۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

رونمایی از بزرگترین کشتی کانتینری جهان با سوخت انرژی هسته‌ای در چین

چین از یک کشتی بزرگ کانتینری با ظرفیت ۲۴۰۰۰ teu با سوخت هسته‌ای که از آن به عنوان گلوله نقره‌ای یاد می‌کند، رونمایی کرد. پیش از این روسیه برای اولین بار یک کشتی با سوخت هسته‌ای را به عنوان الگو برای جهانیان معرفی کرده بود.
کد خبر: ۹۷۸۱۳

رونمایی از بزرگترین کشتی کانتینری جهان با سوخت انرژی هسته‌ای در چین

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ این کشتی که به سفارش Marintec چین ساخته شده، استفاده از انرژی هسته‌ای را دوباره در سراسر جهان بر سر زبان‌ها انداخته است.

براساس این گزارش این  کشتی توسط  کارخانه کشتی‌سازی جیانجینگ متعلق به شرکت کشتی‌سازی دولتی چین CSSC در شانگ‌های رونمایی شد.

بر‌اساس این گزارش در بیانیه‌ای که از سوی کارخانه شرکت کشتی‌سازی دولتی چین CSSC منتشر شده، آمده است این کار نشان داد که استفاده از انرژی هسته‌ای می‌تواند عملکرد بسیار مثبتی داشته باشد و می‌تواند در تمام کشور‌ها کاربرد داشته باشد.   

در این بیانیه بر رعایت ایمنی کشتی  تأکید شده است و گفته شده سوخت هسته‌ای در مقایسه با سوخت‌های سبز به خصوص متانول سبز در کشتی می‌تواند چند صد برابر انرژی بیشتری نسبت به متانول تولید کند.

«Mikal Boe» از کارشناسان و تحلیلگران صنعت دریایی در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای در کشتی‌ها  گفت: چنین سوخت‌هایی در صورتی‌که تجهیزات آن در کشتی‌ها نصب شود تمامی ندارد و به جرأت می‌توان گفت یک بار نصب تجهیزات انرژی هسته‌ای می‌تواند مادام‌العمر در کشتی کار کند، تنها مشکل آن است که هزینه تأسیسات بانکرینگ آن به میلیارد‌ها دلار می‌رسد که برای برخی کشور‌ها تأمین آن به سختی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر مزیت این سوخت‌ها نسبت به سوخت‌های دیگر آن است که فضای کمتری در کشتی اشغال می‌کند تا کالای  بیشتری با کشتی حمل شود.

ضمن اینکه نتایج کارآیی عملیاتی آن به هیچ عنوان با سوخت‌های دیگر قابل مقایسه نیست، زیرا چنین کشتی‌هایی نیاز به اتصال سیستم برق‌رسانی ندارند، چرا‌که سوخت انرژی هسته‌ای به عنوان نیروگاه کوچک داخل کشتی هم عمل می‌کند، همچنین نیاز به سوختگیری ندارد تا کشتی مجبور شود در بنادر پهلو گرفته و سوختگیری کند. ناگفته نماند این کشتی به هیچ عنوان آلودگی زیست محیطی ندارد.

در ادامه آمده است این کشتی توسط انجمن طبقه بندی DNV تأیید شده و یک رویداد جدید در صنعت کشتیرانی به شمار می‌رود، اگرچه در برخی کشور‌های اروپایی در ناو‌های جنگی از این نوع سوخت استفاده می‌شود، اما در کشتی‌های تجاری تا کنون بی‌سابقه بوده است.

شایان ذکر است چندی پیش روسیه برای اولین بار با نمایش دادن یک کشتی تجاری با استفاده از سوخت هسته‌ای آن را الگویی برای حمل‌ونقل دریایی اعلام کرده بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار