۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

تسلط چین، ژاپن و کره بر بازار کشتی‌های کانتینری با سوخت متانول

چین، ژاپن و کره جنوبی به منظور تسلط بر بازار ساخت کشتی با سوخت متانول به رقابت تنگاتنگ با یکدیگر پرداخته اند.
کد خبر: ۹۶۷۱۱

تسلط چین، ژاپن و کره بر بازار کشتی‌های کانتینری با سوخت متانول


به گزارش گروه بین‌الملل مانا  به نقل از سایت پورت نیوز؛ امروزه  کشتی‌های دوگانه سوز که از سوخت متانول و LNG استفاده می‌کنند جهان صنعت کشتیرانی را تحت الشعاع قرار داده و روز به روز بر تعداد کشتی‌های دوستدار محیط زیست افزوده می‌شود.

در این میان سه کشور کره، چین و ژاپن پرچمدارسفارش و همچنین ساخت کشتی با سوخت متانول و ال ان جی هستند که خود را برای ورود به صحنه رقابت جهانی آماده می‌کنند.

 با این توصیف علاوه بر کره جنوبی صنایع کشتی ساز‌ی چین و ژاپن نیز قدم‌های اساسی را برای رقابت با کره جنوبی برداشته‌اند.

در این ارتباط بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسسه DNV در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۲۳ میلادی تعداد ۱۲۲ کشتی در شرکت‌های کشتی سازی کره با سوخت متانول در دست ساخت بود که از ژانویه تا جولای سال جاری سفارش داده شده است.

در این ارتباط ۷۳ قرارداد نیز برای ساخت کشتی‌ها با سوخت LNG منعقد شده است این نشان دهنده تغییر قابل‌توجهی در صنعت کشتی‌سازی توسط کره جنوبی است. همانگونه که از آمار‌ها پیداست سفارش کشتی‌ها با سوخت متانول از ال ان جی جلو افتاده است.

در حالی کشتی‌هایی با سوخت متانول از کشتی‌های با سوخت LNG پیشی گرفته است که در سال گذشته به تعداد کشتی‌های با سوخت LNG در کارخانجات کشتی سازی کره ۲۲۲ کشتی بود و کشتی‌ها با سوخت متانول ۳۵ کشتی بود.

 بدین ترتیب حجم قرارداد‌ها‌ی مربوط به ساخت کشتی‌های با سوخت متانول هر ماه نسبت به کشتی‌های با سوخت LNG بیشتر می‌شود و در ماه‌های مارس و آوریل ۴۸ کشتی با سوخت متانول به شرکت‌های کشتی‌سازی کره سفارش داده شده است.  

بدین ترتیب کشتی‌های با سوخت متانول در حال حاضر ۱۰.۷ درصد سفارشات جهانی کشتی‌سازی را به خود اختصاص داده و کشتی‌های با سوخت LNG حدود ۲۳ درصد سهم بازار صنعت کشتی‌سازی را در دست دارد.  

کشتی‌های با سوخت سنتی هنوز با ۶۳.۵ درصد همچنان بر سفارشات کشتی‌ها با سوخت متانول و LNG غلبه می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است بعد از کره جنوبی رقابت بین چین و ژاپن به منظور سفارش و ساخت کشتی‌های با سوخت متانول قابل توجه است و کارخانجات کشتی‌سازی چینی مانند صنایع کشتی سازی دالیان و یانگ زی جیانگ به منظور ساخت ۱۲ کشتی کانتینری با سوخت متانول با ظرفیت ۹۰۰۰ TEU بین آوریل تا ژوئن امسال قرارداد بسته‌اند که این کشتی‌ها توسط خطوط کشتیرانی فرانسه سفارش داده شده است. ناگفته نماند کشتیرانی کاسکو چین ۱۴ کشتی با ظرفیت ۲۴ TEU با سوخت متانول به کارخانه‌های داخلی سفارش داده است.  

در این میان چین سرمایه گذاری زیادی به منظور تأمین زیر‌ساخت‌های مربوط به ساخت کشتی‌ها با سوخت متانول و تولید سوخت متانول در حال انجام دادن است و قصد دارد نسبت به تولید سوخت متانول اقدام کند که در این ارتباط ازمشارکت شرکت مرسک نیزاستفاده می‌کند تا بتواند نسبت به تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن سوخت متانول سازگار با محیط زیست در سال اقدام کند.  البته چین در صدد ساخت کشتی‌های حمل خودرو با سوخت متانول نیز می‌باشد.

شرکت کشتی‌سازی نیپون ژاپن در ماه گذشته هشت فروند کشتی بزرگ کانتینری با سوخت متانول از شرکت ایور‌گرین تایوان دریافت کرد؛   بدین ترتیب رقابت شدید بین کشور‌های کره و چین و ژاپن وجود دارد که شاید بتوان از آن به عنوان نبردی در حوزه ساخت کشتی نام برد.  

 نکته جالبتر آن است که کره جنوبی در ساخت موتور‌های مربوط به کشتی با سوخت متانول پیشگام است و از نظر تعداد سفارشات و سفارش ساخت موتور‌آلات با سوخت متانول به مقام اول دست یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار