۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
بازار کانتینری ۲۰۲۰ در یک جمله؛

کاهش تناژ، افزایش نرخ کرایۀ حمل

ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر رشد ۲.۹ درصدی ظرفیت تناژ را در سال ۲۰۲۰ میلادی تجربه کرد، رقمی که پایین‌ترین سطح رشد از سال ۲۰۱۶ میلادی به این طرف را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۷۸۸
کاهش تناژ، افزایش نرخ کرایۀ حمل
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر در نخستین تحلیل خود در سال ۲۰۲۱ میلادی ابتدا ذره‌بین را به سمت ظرفیت ناوگان جهانی برد و نوشت: ظرفیت ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر ۲.۹ درصد گسترش یافت که حکایت از پایین‌ترین سطح رشد از سال ۲۰۱۶ میلادی به این طرف دارد. روند کاهشی تحویل شناور را باید علت اصلی انقباض ناوگان ذکر کرد، به طوری‌که تنها ۱۳۴ فروند با مجموع ظرفیت ۸۳۹ هزار و ۸۴۲ TEU شناور جدید به ناوگان جهانی پیوست.

از این نکته نیز نباید غافل ماند، علی‌رغم اینکه بازار تحویل شناور برای سومین سال گوی سبقت را از بازار اوراق ربود، اما به طور چشم‌گیری در سطح پایین‌تری نسبت به تحویل یک میلیون و‌۷۳۰ هزار TEU ظرفیت در ۲۰۱۵، قرار گرفت.

این گزارش ادامه داد: علی‌رغم نگرانی و ترس از فروپاشی بازار در زمان شیوع ویروس کرونا، سال ۲۰۲۰ با افزایش چشم‌گیر فعالیت سفارش ساخت همراه بود. ۹۸ فروند کشتی با ظرفیت ۱,۰۱۵,۸۳۸ TEU سفارش داده شد که حکایت از رشد ۲۹.۶ درصدی دارد. از طرف دیگر رشد بازار اوراق یک درصد اُفت کرد، چرا‌که از ماه ژوئن و به دنبال رشد نرخ‌های کرایۀ حمل فوری، مالکان انگیزۀ خود را برای روانۀ شناور‌ها به یارد‌های اوراق از دست دادند و تنها ۲۰۵ هزار و ۴۴۷ TEU ظرفیت اوراق شدند.

در پایان سال ۲۰۲۰، ناوگان بیکار تنها بر روی رقم ۲۳۰ هزار TEU ایستاد که نسبت به سال گذشته روند نزولی ۸۳ درصدی را نشان می‌د‌هد، این به معنی این است که تقاضا برای جذب شناور در سال ۲۰۲۰ به دلیل ورود حجم بالایی از کارگو به بازار، بسیار بالا بوده است. همچنین نرخ‌های کرایۀ حمل در سال ۲۰۲۰ روند صعودی را طی کرد. در سال ۲۰۲۰، میانگین شاخص نرخ کرایۀ حمل کانتینری شانگهای ۳۰.۸ درصد بالاتر نسبت به سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.

نکتۀ قبل توجه دیگر اینکه قیمت‌های سوخت نقش مهمی را در سال گذشته برعهده گرفت. به طوری‌که به دنبال اُفت قیمت‌های سوخت، هزینه‌های عملیاتی خطوط به طور قابل توجهی نزول پیدا کرد. میانگین قیمت نفت کورۀ سنگین (HFO) سنگاپور ۳۳.۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود، هم‌چنین نفت کوره با گوگرد بسیار پایین (VLSFO) حدود ۳۷ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ به فروش رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار