۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

چشم انداز بازار فله خشک ۲۰۲۰!

چشم انداز بازار فله خشک ۲۰۲۰!
پیش بینی می‌شود تجارت دریابرد فله خشک در ۲۰۲۰ با رسیدن به پنج میلیارد و ۵۸۰ میلیون تن رشد ۳.۷ درصدی را به نمایش گذارد.
کد خبر: ۸۵۶۱۳
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، پیش بینی می‌شود تجارت دریابرد فله خشک در ۲۰۲۰ با رسیدن به پنج میلیارد و ۵۸۰ میلیون تُن رشد ۳.۷ درصدی را به نمایش گذارد. هم‌چنین آخرین برآورد‌ها نشان می‌دهد که تجارت دریابرد فله خشک در ۲۰۱۹ به پنج میلیارد و ۳۹۰ میلیون تُن رسیده که حکایت از رشد ۴.۵ درصدی دارد.

این گزارش ادامه داد: درحالیکه برخی در بازار فله خشک انتظار دارند که نرخ کرایه حمل تا ۲۰ درصد افزایش یابد، اما تعدادی هم چندان امیدوار نیستند. به هرحال؛ قطعاً مالکان فله‌برکیپ سایز از شیب صعودی پیش‌بینی شده حجم تجارت سنگ آهن از برزیل در ۲۰۲۰ بهره خواهند برد، دقیقاً در نقطه مقابل ۲۰۱۹، سالی که بازار صادرات سنگ آهن از برزیل در خاموشی به سر برد.

در بخش کشتیرانی فله خشک، دیدگاه‌های مثبت و منفی در مورد اینکه دهه جدید از لحاظ تقاضا و درآمد چگونه خواهد بود، وجود دارد. برخی به نرخ‌های کرایه حمل بالاتر امیدوارند، درحالیکه برخی دیگر بر این باورند که بازار یا بدون صعود و نزول به ریتم یکنواخت ادامه می‌دهد یا اینکه روند نزولی را درپیش می‌گیرد.

چنانچه موانع تجاری و تنش‌های ژئوپلیتیکی فعالیت صنعتی را کاهش می‌دهند و تأثیر اجتناب ناپذیری بر روی حمل و نقل دریابرد مواد خام دارند، اقتصاد جهانی شیب نزولی را طی می‌کند. افزون براین، نگرانی‌های زیست محیطی که ممکن است مصرف ذغال سنگ را در سال‌های پیش رو تحت تأثیر قرار دهند، بر روند بازار مؤثر خواهند بود.

در ادامه این گزارش آمده است: از یک طرف دیگر براساس پیش‌بینی‌ها رشد کلی عرضۀ ناوگان از رشد تقاضا پیشی خواهد گرفت که منجر به اُفت درآمد می‌شود، اما از سوی دیگر انتظار می‌رود خروج شناور‌ها از خطوط سرویس‌دهی برای مجهزشدن به اسکرابر دست کم تا اواسط ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد که این امر می تواند به کاهش تناژ و رشد نرخ‌های کرایۀ حمل کمک کند. افزون بر این، محدودیت‌های سرعت برای شناور‌هایی که از سوخت سازگار با سولفور پایین و گران‌تر استفاده می‌کنند، ممکن است رشد کلی عرضۀ تناژ را محدود کند که نشانه خوبی برای نرخ‌های کرایه حمل تلقی می‌شود.

شاخص فله خشک در ۲۰۱۹ یک سال پُرنوسان غیرمعمول را به نمایش گذاشت، به طوریکه در اوایل سال به پایین‌ترین سطح در طی سه سال رسید، اما چند ماه بعد به بالاترین سطح جهش پیدا کرد.

لازم به ذکراست: براساس جدیدترین آمار‌ها و در ابتدای ماه دسامبر ۲۰۱۹، ناوگان فله خشک تعداد 12 هزار و 43  کشتی با مجموع ظرفیت ۸۶۸ میلیون DWT را در اختیار داشت. در مقایسه با انوع دیگر شناورها، ناوگان فله بر با میانگین سنی ۱۱ سال ناوگان جوانی به شمار می‌آید.

در بازه زمانی ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۳، انتظار می‌رود دوهزار و ۶۵۹ کشتی تحویل داده شود که از لحاظ تعداد شناور به مانند پنج سال گذشته خواهد بود. اما از لحاظ ظرفیت، تحویل شناور در پنج  سال آینده به ۲۴۲ میلیون DWT خواهد رسید که نسبت به پنج سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را نشان میدهد.

هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود تنها ۳۸ میلیون DWT ظرفیت فله‌بر در طی پنج سال آینده اوراق شود، در حالیکه طی پنج سال گذشته اوراق ۹۹ میلیون DWT ظرفیت به ثبت رسیده است.

این گزارش در پایان نوشت: ظرفیت ناوگان جهانی فله‌بر در بازه زمانی ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸ میانگین رشد سالانه ۲.۹ درصدی را تجربه کرد، برای پنج سال آینده، میانگین رشد سالانه ۴.۴ درصد برآورد می‌شود. شیب صعودی ظرفیت ناوگان به دلیل تحویل بالاتر شناور به ویژه برای شناور‌های با سایز بزرگتر پیش‌بینی می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار