۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

نرخ‌های پایین‌تر سوخت، ناجی خطوط کشتیرانی!

نرخ‌های پایین‌تر سوخت، ناجی خطوط کشتیرانی!
علی‌رغم نرخ‌های کرایۀ حمل ضعیف‌تر و رشد کمتر جابه‌جایی، اما هزینه‌های سوخت پایین‌تر به کمک بهبود درآمد خطوط کشتیرانی در سه ماهۀ سوم سال جاری میلادی آمدند.
کد خبر: ۸۵۲۸۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینردر جدیدترین تحلیل خود نوشت: میانگین سودآوری عملیاتی خطوط کشتیرانی اصلی کانتینری در سه ماه سوم سال جاری میلادی بهبود ۳.۶ درصد را تجربه کرده است. دلیل این روند عمدتاً به هزینه‌های سوخت پایین‌تر بازمی‌گردد. اما ازطرف دیگر نرخ‌های کرایۀ حمل روند نزولی را در پیش گرفتند. درحالیکه رشد تقاضا برای جابه‌جایی روند کاهشی را به نمایش گذاشت، تعدادی از خطوط کشتیرانی میانگین درآمد پایین‌تر برای جابه‌جایی هر TEU را گزارش دادند.

این گزارش ادامه داد: از میان خطوط کشتیرانی اصلی، تنها کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی سودآوری عملیاتی منفی را در سه ماهه سوم سال ثبت کرد. کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان و مرسک دانمارک با کسب سودآوری عملیاتی به ترتیب ۷.۸ و ۷.۳ درصد از جمله پیشگامان بازار بودند.

لازم به ذکراست: میانگین هزینه‌های سوخت در سه ماهه سوم سال جاری به ۳۴۸ دلار برای هر تُن رسید که نسبت به میانگین ۳۴۰ دلار مدت مشابه سال گذشته، حکایت از اُفت ۱۹ درصدی دارد. حتی اخیراً هزینۀ سوخت در بندر رتردام هلند به ۲۵۰ دلار برای هر تُن تقلیل یافته است. با توجه به اینکه قانون پیشِ رو (سوخت ۲۰۲۰ آیمو) خطوط کشتیرانی را مجبور به استفاده از سوخت کم سولفور می‌سازد، هزینه‌های پایین‌ترسوخت از فشار باری که بر روی دوش خطوط سنگینی می‌کند، تا حدی می‌کاهد.

شایان ذکراست: درحال حاضر قیمت سوخت کم‌سولفورِ سازگار با قانون سوخت ۲۰۲۰ آیمو در حدود ۵۰۰ دلار برای هر تُن است. میانگین نرخ‌های کرایۀ حمل هفت خط کشتیرانی برتر روند کاهشی ۱.۸ درصدی را در سه ماهه سوم سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

گفتنی است: اگرچه جابه‌جایی کلی کارگو از سوی این خطوط ۱.۲ درصد در سه ماه سوم سال افزایش پیدا کرد، اما نسبت به نرخ رشد ۴.۳ نیمۀ نخست سال، روند کاهشی را نشان می‌دهد.

درادامۀ این گزارش همچنین آمده است: کشتیرانی مرسک از طرح بازسازی شبکۀ خود که مسیر‌های تجاری بین اروپای شمالی / مدیترانه، آمریکای مرکزی و ساحل غربی آمریکای جنوبی را پوشش می‌دهد، رونمایی کرد. اپراتور بندری دی پی ورلد خبر از راه‌اندازی دومین ترمینال کانتینری خود در بندر Ain Sukhna مصر در سه ماهه دوم سال آینده داد.

به گفته یکی ازمقامات دی پی ورلد، توسعۀ دومین ترمینال کانتینری در بندر Ain Sukhna، یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های مستقیم در اقتصاد مصر است. ناگفته نماند کشتی‌های کانتینری ۱۴ هزار و ۵۰۰ TEU کاسکوی چین، بزرگترین کشتی‌های کانتینری هستند که به طور منظم در بندر مذکور پهلوگیری می‌کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار