۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
آلفالاینر:

تجارت کانتینری چین-آمریکا تضعیف می شود

تجارت کانتینری چین-آمریکا تضعیف می شود
آلفالاینر در تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری هفته گذشته نوشت: نرخ کرایه حمل روند نزولی را از هر دو  لحاظ اسمی و واقعی نشان داد، ظرفیت ناوگان کانتینری بیکار نیز تغییری را به همراه نداشت.
کد خبر: ۸۱۰۶۸

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل بازار کشتی کانتینری روزهای گذشته با اشاره به افت نرخ کرایه حمل کانتینری نوشت: تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین که به دنبال اعمال تعرفه های گمرکی دونالد ترامپ برعلیه واردات چینی آغاز شد، به پیکره حجم تجارت کانتینری بین دو کشور آسیب وارد خواهد کرد.

این گزارش ادامه داد: چین بزرگترین صادرکننده کالای کانتینری به آمریکا است.در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، واردات از چین به چهار میلیون و 140 هزار TEU رسید. اما با این وجود در حال حاضر خیلی زود است که بخواهیم درمورد تاثیر نهایی اقدامات تعرفه ای جدید و اقدامات تلافی جویانه که از ششم ماه جولای سال جاری میلادی به اجرا درخواهد آمد، نظر قطعی بدهیم، اما از آنجاییکه چین 68 درصد از کل حجم تجارت جهانی کانتینری ترانس پاسیفیک از شرق دور را بر عهده دارد، یک کاهش ده درصدی در واردات از چین حدود 6.8 درصد حجم تجارت ترانس پاسیفیک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است: هرگونه کاهش در حجم تجاری به طور چشم گیری تلاش های خطوط برای افزایش نرخ کرایه حمل را بی نتیجه خواهدگذاشت.

آلفالاینر در تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری //

ناوگان بیکار

در اواسط ماه جاری میلادی ظرفیت ناوگان بیکار کشتی کانتینری با تعداد 93 فروند شناور به 205 هزار و 331 TEUرسید، رقمی که 0.9 درصد از کل ظرفیت ناوگان را تشکیل می دهد و نسبت به آخرین رقم اعلام شده روند یکنواخت و پایداری را به نمایش می گذارد. 

ناگفته نماند روند افزایشی تقاضا برای شناورها در تمامی سایزها یکسان و مساوی نیست، به طوریکه تقاضا برای شناورها در بخش بزرگ و سایز متوسط رونق چشم گیری دارد، اما از سوی دیگر تقاضا برای شناورهای کوچک رو به کاهش است.

 از سوی دیگر ظرفیت ناوگان بیکار در بخش کشتی های کوچک عاملی برای نگرانی است، به طوریکه در حال حاضر 45 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت بین ده هزار و دو هزار TEU در بیکاری به سر می برند.

لازم به ذکر است: عقب نشینی اخیر چندین خط سرویس دهی فعال در مسیرهای طولانی، تاثیر تقاضای جدید برای جذب شناور ها جهت فعالیت در خطوط سرویس دهی جدید را تا حدی خنثی کرده است. از این رو چشم انداز ناوگان بیکار برای هفته های پیش رو در هاله ای از ابهام قرار دارد.

آلفالاینر در تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری //

 این خطوط سرویس دهی شامل خط سرویس دهی TAT4 ائتلاف اقیانوسیه ( سه فروند با ظرفیت چهار هزار و 200 الی پنج هزار TEU)، خط سرویس دهی AC5/ASCA مرسک دانمارک و هامبورگ سودآلمان( چهار فروند با ظرفیت چهارهزار و 100 الی هفت هزار و 100TEU)، خط سرویس دهی در شاخ آفریقا (شبه جزیره‌ای در شرق آفریقا است که گاهی نیز به نام شمال شرقی آفریقا و گاهی با عنوان شبه جزیره سومالی خوانده می شود) مرسک دانمارک ( هشت فروند با ظرفیت چهار هزار و 100 الی شش هزار TEU) و خط سرویس دهی Petra ام اس سی سوئیس ( هفت فروند با ظرفیت هشت هزار الی نه هزار و 500TEU) بودند.

 به دنبال تقاضای کارگو ضعیف تر از میزان پیش بینی شده در سه ماه دوم سال جاری میلادی وهم چنین تهدید تعرفه های جدید که می تواند تقاضای کانتینری را در نیمه دوم سال جاری میلادی تحت تاثیر قرار دهد، آلفالاینر با بازنگری پیش بینی خود از رشد جابجایی کانتینری برای کل سال جاری میلادی، آن را از 5.3 درصد به 4.5 درصد کاهش داد.

 اما از سوی دیگر ظرفیت ناوگان جهانی کشتی کانتینری با سرعت به رشد خود ادامه می دهد، به طوریکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ظرفیت 831 هزار و 500 TEU  تحویل داده شده است و انتظار میرود از مرز یک میلیون و 350 هزار TEU تا پایان سال جاری میلادی نیز فراتر برود.

افزون بر این پیش بینی می شود، رشد اسمی ظرفیت در سال جاری میلادی به 5.8 برسد،رقمی که از رشد تقاضا گوی سبقت را خواهد ربود.

 بازار چارتری

در مجموع بازار چارتری کانتینری روزهای شلوغی را سپری کرد. اما تقاضا برای سایزهای مشخصی از کشتی روند نزولی را در پیش گرفت. این روند می تواند علایم اولیه از نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی باشد، دوره ای که اغلب با فعالیت کمتر شناخته می شود.

آلفالاینر معتقد است، با توجه به اینکه صف شناورهای آماده به بارگیری در سراسر حوزه به استثنای شناورهای کوچک کوتاه است و این روند نیز ادامه خواهد داشت، پس دلیلی برای نگرانی مالکان وجود ندارد.

افزون بر این نرخ های چارتر حرکت به سمت بالا را به نمایش گذاشتند، اگر چه به تدریج روند پایدار را طی می کند.

آلفالاینر در تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری //

کشتی های غول پیکر کانتینری VLCS

تقاضای برای بخش کشتی های کانتیتری غول پیکر VLSC ( هفت هزار و 500 الی 11 هزار TEU) محدود باقی ماند. آفالاینر پیش از این پیش بینی کرده بود به لطف استمرار صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در این بخش، افت نرخ چارتری موقتی خواهد بود.

در حال حاضر نرخ های چارتری در مقایسه با معاملات قبلی تناژ مشابهه روند افزایشی را نشان می دهد، در واقع بازار چارتری پس از یک دوره ضعف تمایل دارد رمق تازه ای را به نمایش گذارد.

کشتی های کانتینری بزرگ

بازار کشتی های کانتینری بزرگ LCS(  پنج هزار و 300 الی هفت هزار و 499  TEU  ) ترجیح داد سکوت اختیار کند. به گونه ای که تنها یک مورد معامله  به ثبت رسید، آن هم  اجاره کشتی کانتینری ASOS MINAS  با ظرفیت شش هزار و 743 TEU به کشتیرانی ون های تایوان برای بازه زمانی نه الی 11 ماه به نرخ 15 هزار  500 دلار در روز بود.

بازار کشتی های پاناماکس کلاسیک ( چهار هزار الی پنج هزار و 299TEU) روند بهبود نرخ چارتر و افزایش درآمد را نشان داد. افزون بر این، صف شناورهای آماده به بارگیری کوتاه باقی ماند.

علاوه بر این صف کشتی های کانتینری آمادهه به بارگیری با ظرفیت سه هزار الی سه هزار و 800 TEU نیز کوتاه باقی ماند. علیرغم افت جزئی فعالیت شیب صعودی نرخ چارتر در این بخش استمرار داشت.  کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان اجاره کشتی کانتینری NORDSPRING با ظرفیت سه هزار و 586 TEU را برای بازه زمانی هفت الی نه ماه به ارزش 13 هزار و 100 دلار در روز تمدید کرد.

 فعالیت در بازار چارتری کشتی های کانتینری با ظرفیت دو هزار الی دو هزار و 699 TEU روند کاهشی را در پیش گرفت، به طوریکه طی دو هفته گذشته هشت مورد  معامله به روی کاغذ آمد، اما در چهارده روز گذشته تعدادمعاملات 13 مورد گزارش شده بوده است.

از سوی دیگر بازار چارتری کشتی کانتینری با ظرفیت یک هزار و  500 الی یک هزار و 900 TEU شلوغ و پررونق باقی ماند.

علیرغم افزایش تقاضا، صف کشتی های کانتینری با ظرفیت یک هزار و 250 TEU الی یک هزار و 499 TEU هم چنان طولانی باقی ماند. نرخ کرایه حمل نیز به طور کلی روند پایدار را نشان داد.

 افزون بر این تقاضا برای کشتی های کمتر از هزار TEU روند نزولی را پیمود، در نتیجه بازار شاهد عرضه مازاد تناژ بود.

راه اندازی خطوط سرویس دهی جدید و تحویل شناورها 

 *کشتیرانی های OOCLتایوان،PIL سنگاپور و کاسکوی چین در یک همکاری مشترک خط سرویس دهی آسیای جنوب شرقی-استرالیا را ارتقا می دهند.

*کشتیرانیAPL سنگاپور، کاسکوی چین و OOCL تایوان  شبکه سرویس دهی A3 چین-استرالیا را دوباره سازماندهی می کنند.

*شرکت( Regional Container Lines (RCL مستقر در سنگاپور فعالیت خط سرویس دهی شرق دور-هندغربی را با معرفی دو سرویس دهی اضافی هفتگی ارتقا خواهد داد.

*کشتیرانی APL سنگاپور معرفی یک خط ارتباطی مستقیم اضافی بین بنادر اصلی در چین و اندونزی که در مسیر بازگشت به چین در تایوان نیز پهلوگیری می کند، را اعلام کرد.

 کشتیرانی سی ام ای سی جی ام فرانسه خط سرویس دهی EURAF4 مدیترانه- آفریقای غربی به ایتالیا را دوباره توسعه خواهد داد.

کشتیرانی کاسکوی چین کشتی کانتینری غول پیکر COSCO SHIPPING DENIAL چهارمین شناور از مجموع پنج فروند کشتی غول پیکر با ظرفیت 14 هزار و 568TEU  را دریافت کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار