۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
بخش نخست:

نقش آفرینان اصلی حمل و نقل کانتینری 2017 را بشناسیم

لویدزلیست به معرفی 20 تن از افرادی که بیشترین تاثیر را در صنعت کشتیرانی کانتینری سال 2017 بر عهده داشتند، پرداخت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۳۹۵
نقش آفرینان اصلی حمل و نقل کانتینری 2017 را بشناسیم
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در گزارشی با اشاره به اینکه صنعت بنادر و کشتیرانی کانتینری در حال حاضر یک دوره تغییر چشم گیری را تجربه می کند و مسائلی مانند ادغام، تکنولوژی های کشتی، الگوهای تجاری و دیجیتالی شدن، شرایط مبهم بی سابقه اقتصادی و سیاسی، تهدید های جدید مانند حملات سایبری، مختل کنندگان تجاری و ریسک های امنیتی بر آن سایه افکنده است، به معرفی 20 تن از افرادی که به نظر بیشترین تاثیر را در صنعت کشتیرانی کانتینری 2017 برعهده داشتند و احتمالا در سال جاری نیز همین تاثیر را خواهند داشت، پرداخت. این افراد شامل سکان داران خطوط کشتیرانی، مالکان، اپراتورها، سرمایه گذاران، تنطیم کنندگان، رهبران اتحادیه، گردانندگان بنادر و ترمینال ها و یا افراد پشت صحنه هستند.
 
*Søren Skou مدیرعامل کشتیرانی مولر مرسک AP دانمارک
این فرد که ریاست بزرگترین کشتیرانی کانتینری دنیا را برعهده دارد، اکتساب چهار میلیارد دلاری ده خط کانتینری برتر جهان را نهایی کرده است.
افزون بر این، وی دو واحد تجاری را فروخت و برخی از واحدهای کوچکتر را نیز واگذار کرد، به گونه ای که گروه مرسک تبدیل به یک سازمان یکپارچه شود که جایگاه پیشگام جهان را در ید خود داشته باشد.
مدیر اجرایی مولر مرسک دانمارک AP جلودار و پیشگام یک طرح عظیم برای تبدیل این شرکت ترکیبی دانمارکی به یک شرکت منفرد متمرکز بر حمل و نقل و لجستیک و به دور از نفت، گاز و فعالیت های مربوطه نیز بوده است.
وی همچنین دراواسط سال گذشته با حمله سایبری دست و پنجه نرم کرد که بخش اعظمی از تجارت کشتیرانی شرکت را برای چندین هفته فلج کرد. برای یک شرکتی که قول داده است هر آنچه قابلیت دیجیتالی شدن دارد را دیجیتالی کند و برخی سیستم های پیچیده تر IT را فراهم کند، حادثه ای مانند یورش بدافزار یک شوک محسوب می شود.
به گفته "Skou"، اختلال در فعالیت ناشی از حمله سایبری احتمالا هزینه تجاری 300 میلیون دلاری را به همراه دارد، اما از این نکته نیز نباید غافل ماند، روشی که مرسک برای مدیریت این موقعیت به کار گرفت با ستایش و تحسین زیادی روبرو شد و می تواند به عنوان یک مدل و الگو برای شرکت های دیگر که از بحرانی مشابه رنج می برند، عمل کند.
وی معتقد است، صنعت کشتیرانی کانتینری در بهترین شکل خود طی چندین سال اخیر قرار دارد، چرا که تقاضا افزایش یافته و رشد ظرفیت روند ملایمی را می پیماید، چنین شرایطی را دست کم در حال حاضر شاهد آن هستیم.
ناگفته نماند، در سال گذشته، گروه مولر مرسک AP تمرکز زیادی از وقت خود را برای نهایی کردن کسب مالکیت کشتیرانی هامبورگ سود آلمان گذاشت که در نهایت در پایان ماه نوامبر این قرارداد به مرحله پایانی خود رسید. کسب مالکیت هامبورگ سود به طور قطع جایگاه مرسک را به عنوان بزرگترین اپراتور کشتیرانی کانتینری دنیا محکم تر خواهد کرد.
تصمیم برای کناره گیری از تجارت های انرژی در ابتدا تعجب همگان را برانگیخت، اما فکر پشت این اقدام کاملا روشن است. مولر مرسک AP به عنوان یک شرکت ترکیبی و ادغامی دیده می شد که هیئت مدیره آن مجبور بودند به طورهم زمان بر چندین تجارت متفاوت که هم افزایی کمی نیز بین آنها وجود داشته است، تمرکز و توجه داشته باشند. اما در حال حاضر، هدف تبدیل مولرمرسک AP به یک شرکت هلدینگ است، به طوری که مولر مرسک با مبدل شدن به یک شرکت کاملا متمرکز می تواند برای گنجاندن در لیست بازار سهام گزینه مناسب تری باشد تا اینکه یک شرکت متنوع به مانند گذشته باقی بماند.
 
*Xu Lirong رئیس کشتیرانی کاسکوی چین
Xu Lirong در حال حاضر در صدد کسب مالکیتی است که این خط کشتیرانی را به یکی از سه خط کشتیرانی برتر چین ارتقا خواهد داد.
زمانی که کسب مالکیت شش میلیارد و 300 میلیون دلاری خط کشتیرانی OOCL هنگ کنگ تکمیل شود، ظرفیت کشتیرانی کاسکو شامل دفتر سفارش از کشتیرانی CMA CGM فرانسه که در حال حاضر جایگاه سوم کشتیرانی کانتینری دنیا را به خود اختصاص داده است، پیشی خواهد گرفت.
قرارداد مذکورهم چنین توازن قدرت در ائتلاف اقیانوسیه را تغییر خواهد داد، در حال حاضر کشتیرانی فرانسه بزرگترین عضو این ائتلاف است، کشتیرانی کاسکو و اورگرین تایوان و OOCL هنگ کنگ در جایگاه های بعدی قرار دارند. افزون بر این، گروه کاسکو یک پرتفولیوی قابل ملاحظه ای از بنادر و ترمینال ها در سراسر جهان را خواهد داشت.
به دنبال تکمیل روند کسب مالکیت کشتیرانی OOCL، کشتیرانی کاسکو کنترل ترمینال کانتینری مدرن و پیشرفته بندر لانگ بیچ آمریکا را به دست خواهد آورد.
 
*Rodolphe Saadé رئیس کشتیرانی CMA CGM فرانسه 
در سال گذشته، کشتیرانی فرانسه در زمینه های مختلف مانند کسب مالکیت، فروش، سفارش ساخت شناور و معرفی ائتلاف جدید فعال تر از بقیه رقبا ظاهر شد و توانست جایگاه سومین خط کانتینری برتر جهان را حفظ کند.
در ماه فوریه سال 2017، Rodolphe Saadé به منصب مدیریت اجرایی رسید و در ماه نوامبر جانشین پدر خود به عنوان رئیس هیئت مدیره نیز شد.
رهبری معامله کسب مالکیت کشتیرانی NOL سنگاپوررا Rodolphe Saadé بر عهده داشت، ناگفته نماند که پس از سال 2010، کشتیرانی APL بازوی کشتیرانی NOL درسال 2017 برای نخستین بار به مسیر سوددهی بازگشت.
خط کشتیرانی فرانسه هم چنین در حال خرید Sofrana ANL - کشتیرانی منطقه ای مستقر در منطقه پاسیفیک جنوبی- است و خط کانتینری داخلی برزیلی Mercosul را از مرسک خریداری کرده است.
از سوی دیگر، سومین خط کشتیرانی برتر دنیا علاوه بر کسب مالکیت در زمینه فروش نیز در سال گذشته فعال بود، به طوری که 90 درصد از سهام خود در ترمینال Global Gateway South بندر لس آنجلس را به ارزش 820 میلیون دلار فروخت.
قراردادی که سر تیتر خبرها شد، سفارش 9 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU و مجهز به سوخت LNG بود، اگر چه کشتیرانی MSC سوئیس نیز از این غافله عقب نماند.
کشتیرانی فرانسه نخستین کشتیرانی در جهان قلمداد می شود که موتورهای با سوخت LNG را برای کشتی های کانتینری سفارش داد. زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است.
 
*خانواده Aponte. کشتیرانی MSC سوئیس
در صنعتی که هر بازیگردان آن مشغول ادغام و یا فعالیت کسب مالکیت است، خانواده Aponteکه مالک کشتیرانی MSC سوئیس است، سختگیرانه وبه شکل جدی خود را درگیر استراتژی رشد از طریق سرمایه گذاری به جای کسب مالکیت شرکتها ساخته است.
کشتیرانی سوئیس هم چنان جایگاه دوم کشتیرانی برتر جهان را برای خود نگاه داشته است، این جایگاه را از طریق رشد کارگو و ناوگان کسب کرده است.
"Diego Aponte" مدیر اجرائی دومین کشتیرانی برتر کانتینری جهان در این باره گفت: بحث کسب مالکیت در زمانهایی مطرح بوده اما به سرعت رد شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه MSC هدفی برای جذب شرکت دیگر ندارد، افزود: ما استراتژی و فلسفه خود را داریم، همیشه به صورت سازمانی و بنیادی پیشرفت کرده ایم و این روش به خوبی جوابگو بوده است، بنابراین نیازی به شرکت در ادغام نداریم.
اقدام این شرکت کشتیرانی مستقر در ژنو سوئیس با سفارش 11 فروند کشتی کانتینری به ظرفیت 22 هزار TEU مایه تعجب و حیرت شد، چرا که دقیقا در این زمان شریک ائتلافی ـ کشتیرانی مرسک دانمارک ـ  تلاش می کرد مالکان را از دادن سفارش بیشتر به منظور حفظ توازن عرضه و تقاضا، منصرف کند.
 
*Jeremy Nixon، شرکت کشتیرانی کانتینری Ocean Network Express موسوم به ONE 
Jeremy Nixon" بدون شک یکی از سخت ترین مشاغل حال حاضر صنعت کشتیرانی را بر عهده دارد، اگر وی موفق شود، پاداش آن، ارزش این همه تلاش و حتی بیشتر را نیز دارد.
او مسئولیت ترکیب سه رقیب سرسخت به یک خط کانتینری جدید که قرار است از ماه آوریل سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز کند، برعهده دارد.
"Nixon" به عنوان مدیرشرکت کشتیرانی کانتینری موسوم به ONE در ماه جولای سال گذشته انتخاب شد و در حال حاضر نیز درگیر کار بسیار دشوار ترکیب سه کشتیرانی کانتینری رقیب - NYK ,MOL و K Line- به یک هویت مستقل و منفرد است.
 
پایان بخش نخست 
ارسال نظرات
آخرین اخبار