۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

تلاش برای ثبت بین المللی تالاب های استان بوشهر

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر از تصویب تهیه طرح مدیریت تالاب حله در استان بوشهر از مجموع تصویب هفت طرح در کشور خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۷۱۱
تلاش برای ثبت بین المللی تالاب های استان بوشهر

دکتر حسین دل شب در گفتگو با خبرنگار مانا در این باره گفت: استان بوشهر دارای 903 کیلومتر خط ساحلی که شامل زیستگاه های حساس، خور و مصب های متعدد، مناطق مرجانی در خارک و خارگو و نایبند، زیستگاه جنگل های حرا و سواحل گلی، ماسه ای و صخره ای است.
وی افزود: تمام این سواحل مذکور طبق تعریف مفاد کنوانسیون رامسر تالاب محسوب می شوند.                               
به گفته مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر تالاب ساحلی خلیج نای بند، تالاب حله، تالاب ساحلی دیر- نخیلو، تالاب ساحلی خارگ، تالاب ساحلی خارکو و تالاب ساحلی مند جزء تالاب های تحت مدیریت استان بوشهر محسوب می شوند و حفاظت از آنها بسیار ضروری است.
دل شب با اشاره به لیست تالاب کنوانسیون بین المللی رامسر خاطرنشان کرد: این تالاب ها که برخی از آنها به عنوان اثر طبیعی ملی و یا منطقه حفاظت شده نیز به ثبت رسیده اند، با توجه به ارزش های بالای این مناطق و دارا بودن شاخص های مناسب، قابلیت ارتقا و ثبت در لیست تالاب های کنوانسیون بین المللی رامسر را دارا هستند.                                                                                          
وی تاکید کرد: تلاش برای ثبت بین المللی تالاب های استان بوشهر که از قابلیت لازم برای ثبت در کنوانسیون رامسر برخوردار هستند در حال انجام است.
این مقام مسئول در استان بوشهر با اشاره به طرح مدیریت زیست محیطی اضافه کرد: طرح مدیریت زیست محیطی با مشارکت مردمی با همکاری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و نیز همکاری سازمان ها، ادارات مرتبط و نیز مشارکت مردم بومی صورت گرفته است.
وی با بیان طرح مدیریت هفت تالاب عنوان کرد: از میان تمام تالاب های کشور در مرحله نخست تنها طرح مدیریت هفت تالاب به تصویب رسیده است که یکی از آنها تالاب حله است.                                                                   
دل شب هدف از تهیه طرح مدیریت تالاب ها را استقرار نظام هدفمند مدیریت زیست بومی با بکارگیری مدیریت بهم پیوسته منابع آب و خاک بر اساس مشارکت موثر مردم و مسئولین جهت احیا، حفاظت و بهره برداری پایداراز تالاب ها عنوان کرد.                                    
وی ارائه برنامه ها بر اساس هدف کلی حفاظت از تنوع زیستی و ارزش های اکوسیستمی تالاب و ایجاد تعامل با مشارکت مردمی را حائز اهمیت دانست.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: بر این اساس مدیریت کاربری اراضی اطراف تالاب، مدیریت کمی و کیفی منابع تامین آب تالاب، آگاهی بخشی جوامع محلی و سازمان های مسئول در ارتباط با ارزش ها و کارکردهای تالاب از جمله اهداف حفاظت از تالاب ها محسوب می شود.
دل شب با بیان اهداف حفاظت از تالاب ها اذعان داشت: همچنین حفاظت فیزیکی تالاب و نیز پایش و نظارت بر طرح ها از دیگر اهداف حفاظت از تالاب ها است.                                                                                                     
این مقام مسئول در استان بوشهر، خاطرنشان ساخت: بر اساس چشم انداز تعیین شده، ظرف 25 سال آینده تالاب حله تالابی بین المللی با آب کافی و تنوع زیستی غنی و اکوسیستم سالم خواهد بود.
دل شب در این باره ادامه داد: تمام ذی نفعان تالاب به ویژه جوامع محلی درحفاظت از آن مشارکت فعال داشته در کنار هم زندگی سالم و پایداری خواهند داشت.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر در پایان سخنان خود از معرفی پارک ملی – دریایی دیر نخیلیو جهت ثبت در تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر خبر داد و گفت: این تالاب ساحلی از نظر تنوع زیستی و کارکردهای اکولوژیکی بی نظیر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار