۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

شوکی تازه برای تانکرهای ایرانی

بارگیری تانکرهای ایرانی هم زمان با لغو تحریم ها، افزایش تولید نفت خام توسط ایران و در نهایت افزایش صادرات نفت،سرعت بیشتری می گیرد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۶۰۳۳۶
شوکی تازه برای تانکرهای ایرانی به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست نوشت: در حالی که اخبار خوبی از رونق بازار به گوش می رسد، شواهدی نیز مبنی برآمادگی کشتی های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) و کشتی های خارجی هم زمان با رفع موانع قانونی و بیمه ای، برای فعالیت دوباره به چشم می خورد.
اپراتور کشتیرانی ایلکترانس اعلام داشت: به زودی ،تانکر سوئز ماکس MT Distya Akula در حالی که پرچم کشور هند را برعرشه دارد با حمل  130هزار تن نفت خام ایرانی، آماده حرکت به سمت لوک اویل، دومین شرکت بزرگ نفت روسیه است.
ناگفته نماند تانکر مذکور از جزیره خارگ در خلیج فارس هم عبور خواهد کرد و به سمت کانستانتا در دریای سیاه مسیرش را ادامه می دهد.
در ادامه این خبر آمده است، یک فروند تانکر سوئزماکس دیگری برای حمل نفت خام ایرانی به سمت اسپانیا نیزدر نظر گرفته شده است.
نکته قابل توجه اینکه مالکان کشتی های هندی علاقه مندی شدیدی به تجارت با ایران، به دلیل برخورداری از چارت کرایه ای قابل قبول، از خود نشان داده اند، از طرف دیگری بسیاری از مالکان کشتی دیگر کشورها  به دلیل عدم شفافیت و اطمینان در بخش پوشش بیمه ای، همکاری های شان با ایران را به حالت مسکوت نگاه داشته اند.
کمک تانکرهای خارجی  به سرعت گرفتن گردش نفت خام ایران
نکته مهم این است که در زمان تحریم، ناوگان (NITC)  بیکار نمانده بود و با فرستادن تانکرها به آسیا سعی در خاموش نشدن چراغ فعالیت هایش می کرد، پس از لغو تحریم ها، در سال گذشته، چندین کشتی خارجی،  برای همکاری به بنادر ایران فراخوانده شدند و این انتظار می رود که با اجرایی شدن مرحله دوم لغو تحریم ها، این روند صعودی سرعت بیشتری به خود بگیرد. کشتی های فراخوانده شده شامل نیپون با پرچم پاناما، کشتی تاکامین با پرچم ژاپن و سه کشتی غول پیکر حمل نفت خام چینی هستند. کولین لامب،تحلیل گر لویدزلیست نیز به این مطلب اشاره کرد که حمل کننده غول پیکر نفت خام ژاپنی، نفت خام ایران را در خلیج فارس بارگیری می کند.
اگرچه به دلیل تحریم های غربی و به دنبال آن عدم پوشش بیمه ای و مصونیت جانی ،تانکرهای ایرانی قادر به فعالیت نبودند،اما حمل به کشورهای آسیایی ،ژاپن و هند حتی در زمان تحریم ها ،همچنان به قوت خود باقی بود.نادیده نماند بلافاصله با از سرگیری مذاکرات برای برداشته شدن تحریم ها ،حمل کننده های غول پیکر نفت خام ژاپن عملیات بارگیری نفت خام ایرانی را آغاز کردند.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط لویدزلیست از اواسط سال 2015 تا کنون تانکرهای ایرانی پنج مرتبه بارگیری کامل نفت خام ایرانی را انجام داده اند.
فرار کنندگان از تحریم دوباره به بازار می آیند
کشتی های غیرایرانی نیز اخیرا به دنبال لغو تحریم ها، در بنادرایرانی ظاهر شده اند ،برای مثال می توان به کشتی مغولستانی اشاره کرد که برای اولین بار درژانویه در ترمینال عسلویه مشاهده شد، حمل کننده های غول پیکر نفت خام کشورهای دیگری نیز سفرهای دریایی عادی ازترمینال جزیره خارگ ایران به سمت کره جنوبی را در دسامبر 2015 از سر گرفتند.
شوکی برای تانکرهای ایرانی
حمل کننده غول پیکر نفت خام (NITC) که پیشتر "داراب" نامیده می شد، پس از مدتی خاموشی، دوباره فعالیت هایش را در هشتم فوریه در ترمینال عسلویه از سرگرفت.
ناگفته نماند: ناوگان (NITC) به همراه ناوگان عظیم  فله بر و کشتی های کانتینری ایران در مرحله دوم لغو تحریم ها از لیست تحریم شوندگان خارج شدند.
لویدزلیست در ادامه نوشت: چالش اصلی در حال حاضر راکد بودن نیمه دیگر ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران است که باید تلاشی صورت بگیرد تا این نیمه غیرفعال و راکد ناوگان (NITC) در زمان تحریم ها، دوباره به مسیر فعالیت خود بازگردد.در این راستا تامین امنیت بیمه ای و صدور مجوزهای رده بندی نیز باید در دستور کار قرار بگیرند،
لویدزلیست در ادامه می افزاید: مقدمات افتتاح دوباره دفتر رده بندی درتهران فراهم شده است.
شایان ذکر است، شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) به عنوان یک شرکت دولتی ، صاحب حدود 21 حمل کننده غول پیکر نفت خام است.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد: چین یک بازار خوب برای نفت خام تهران به شمار می آید اما در عین حال ایران قراردادهایی را هم با پالایشگاههای اروپایی منعقد کرده است و این امید میرود که در ماه های آینده شاهد افزایش چشم گیری از صادرات نفت خام ایرانی به اروپا باشیم.
برچسب ها: نفتکش تانکر
ارسال نظرات
آخرین اخبار