۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

پیش بینی تولید یک تن خاویار پرورشی در مازندران

پیش بینی می شود تا پایان سال جاری در مجموع یک تن خاویار پرورشی در استان مازندران تولید شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۳۸۹
پیش بینی تولید یک تن خاویار پرورشی در مازندران
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هم اکنون صید ماهیان خاویاری در دریای خزر صرفاً جهت تکثیر و بازسازی ذخایر آن صورت می گیرد.
حسن حبیب نژاد ادامه داد: پس از صید این گونه ماهیان به تعداد در نظر گرفته شده، تمامی مولدین خاویاری صید شده تحویل مرکز بازسازی ذخایر شهید رجایی ساری می شود تا به منظور حفظ و بازسازی ذخایر استفاده شود.
وی در ادامه گفته های خود به ارزش بالای ماهیان خاویاری دریای خزر اشاره و بیان کرد: ماهیان خاویاری از خانواده تاسماهیان ، از جمله آبزیان کم نظیری هستند که از قدمتی چندصد میلیون ساله برخوردارند از این رو ماهیان خاویاری را فسیل های زنده جهان می نامند.
این مقام مسئول در استان مازندران عنوان کرد: صید بی رویه ماهیان خاویاری طی سال های اخیر موجب کاهش چشمگیر ذخایر این گونه های ارزشمند شده و تکثیر و پرورش آنها را امری اجتناب ناپذیر کرده است.                                      
به گفته حبیب نژاد، هم اکنون 10 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری باظرفیت تولید دو هزار و 276 تن گوشت و 31.7 تن خاویار درسطح مفید 57 هزار و 473 مترمربع در استان مازندران مشغول فعالیت هستند.                                              
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران خاطرنشان ساخت: میزان اشتغالزایی مستقیم ایجاد شده از این مزارع پرورش ماهیان خاویاری درحدود 170 نفر است.
وی در ادامه بیان کرد: تاکنون تعداد 10 فقره موافقت اصولی جهت راه اندازی مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران با ظرفیت تولید سالانه چهار هزار و 633 تن گوشت و 55.66 تن خاویار برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صادرشده است.
این مقام مسئول در استان مازندران متذکر شد: هم اکنون تنها مرکز تکثیر ماهیان خاویاری در استان مازندران متعلق به شرکت قره برون ساری است که با ظرفیت تولید 500 هزار قطعه بچه ماهی درسال در روستای سمندک ساری مشغول فعالیت است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام کارشناسان فعال در این مرکز تکثیر ماهیان خاویاری، این مرکز قابلیت افزایش ظرفیت تا 2 میلیون قطعه را دارد .
حبیب نژاد همچنین در خصوص میزان تولید خاویار در سال گذشته عنوان کرد: درسال 93 با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش آبزی پروران به میزان 250 تن گوشت ماهیان خاویاری و 456 کیلوگرم خاویار پرورشی در استان مازندران تولید شد.
این مقام مسئول در استان مازندران با بیان اینکه تمام گوشت و خاویار تولید شده در سال گذشته به سایر کشورهای هدف صادر شد، اذعان داشت: پیش بینی می شود درسال 94 به میزان 285تن گوشت و یک تن خاویار پرورشی در مازندران تولید شود.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران اظهار کرد: آخرین آمارها حاکی از آن است که از ابتدای سال 94 تا پایان شهریور ماه میزان صادرات خاویار پرورشی تولبد شده در استان مازندران به 748 کیلوگرم به ارزش 651 هزار دلار رسیده است.
لازم به ذکر است، سال 2010 روسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر در باکو توافق کردند صید این ماهیان برای پنج سال ممنوع شود و به احتمال زیاد این ممنوعیت برای پنج سال آینده نیز تمدید خواهد شد. 
بر اساس آمارها در ده سال اخیر تعداد ماهیان خاویاری دریای خزر تا چهل درصد کاهش یافته است. پنج گونه ماهیان خاویاری در طبقه بندی انجام شده در IUCN در آخرین رده انقراض و آخرین مرحله خطر هستند.
ماهی خاویار یا تاس‌ماهی نامی است که به بعضی از ماهیان خانواده تاس‌ماهیان داده می‌شود که در مجموع حدود 28 گونه دارد. فیل‌ماهی، اوزون برون، تاس‌ماهی ایرانی، تاس‌ماهی روسی و ماهی شیب از مهمترین انواع ماهیان خاویاری هستند.
برچسب ها: خاویار مازندران
ارسال نظرات
آخرین اخبار