۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳

اجرای چهارمین گشت پروژه مزارع پرورش میگو در هرمزگان

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: چهارمین گشت پروژه بررسی عوامل محیطی و مدیریتی مؤثر در بروز بیماری حاد هپاتو پانکراس در مزارع پرورش میگو استان انجام شد.
کد خبر: ۹۹۹۵۹

اجرای چهارمین گشت پروژه مزارع پرورش میگو در هرمزگان

 

به گزارش مانا از بندرعباس، محمد صدیق مرتضوی در این ارتباط اظهار کرد: این پروژه مشترک بین سازمان دامپزشکی و مؤسسه تخقیقات علوم شیلاتی از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از فروردین ماه سال جاری آغاز شده و به مدت دو سال ادامه می‌یابد، افزود: تعیین میزان تأثیرات عوامل محیطی، تعیین رتبه‌بندی تأثیر عوامل مدیریتی- محیطی در بروز یا پیشگیری در استخر‌های منتخب پرورش میگو، از اهداف این پروژه است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری از سایت‌های پرورش میگو در فواصل زمانی دو بار در هر ماه و در صورت مشاهده بیماری دوره زمانی کمتر خواهد بود.

مرتضوی با بیان اینکه تاکنون چهار گشت این پروژه انجام شده، بیان کرد: نمونه‌برداری از دو مزرعه با سه استخر در سایت تیاب شمالی و دو مزرعه با سه استخر در سایت تیاب جنوبی، کانال زهکش و محل آبگیری به منظور سنجش میزان مواد مغذی ازجمله نیترات، نیتریت، فسفات و آمونیاک صورت گرفته است.

وی ثبت پارامتر‌های محیطی مانند دما، شوری، اکسیژن و PH با استفاده از دستگاه مولتی پارامتر دیجیتال در محل را جزو دیگر اقدامات این گشت‌ها عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: با نتایج این پروژه مشخص می‌شود، چه شاخص‌های محیطی و مدیریتی در بروز یا پیشگیری از بیماری مؤثر بوده و احتمالاً این عوامل با چه تغییراتی و به چه میزان می‌توانند نقش بازدارنده و پیشگیری کننده در بروز بیماری را داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار