۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷

«تقویم دریایی خلیج‌فارس» تدوین می‌شود

با همت جمعی از پژوهشگران، کنشگران فرهنگی و اجتماعی و انجمن‌های مردم‌نهاد جزیره قشم، «تقویم دریایی خلیج‌فارس» تدوین می‌شود.
کد خبر: ۹۹۷۲۱

«تقویم دریایی خلیج‌فارس» تدوین می‌شود

احمد مرادی – رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی قشم در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس با اعلام این خبر اظهار کرد: با مشورت بزرگان، کنشگران و فرهنگ‌دوستان جزیره قشم، در صدد تدوین یک تقویم دریایی ویژه خلیج‌فارس هستیم که در همین راستا، دومین نشست تخصصی نوروز دریا با محوریت گاهشمار دریایی خلیج فارس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به همکاری سازمان منطقه آزاد و ژئوپارک جهانی قشم در برگزاری این رویداد تخصصی، افزود: نشست تخصصی «نوروز دریا و گاهشمار دریایی خلیج‌فارس» فردا (چهارشنبه ۱۰ مردادماه) در مرکز بین‌المللی رشد جزیره قشم برگزار می‌شود.

مرادی با تأکید بر اینکه قرار است اساس رویداد‌های فرهنگی و هنری جزیره قشم بر‌اساس تقویم دریایی خلیج‌فارس شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: انجمن نجوم آماتوری ایران نیز در برگزاری این نشست مشارکت داشته تا بتوانیم به لحاظ فنی و تخصصی نیز کار تدوین تقویم دریایی خلیج‌فارس را با دقت بیشتری پیش ببریم.

رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی قشم خاطرنشان کرد: یکی از پنل‌های تخصصی این نشست، پنل «دانش بومی و میراث ناملموس» است که کار بازخوانی روایت‌های محلی «نوروز دریا» و گاه‌شماری ساحل‌نشینان خلیج‌فارس را انجام می‌دهد.

این فعال اجتماعی جزیره قشم همچنین از اکران فیلم مستند «نوروز دریا» در این نشست خبر داد و گفت: پنل تخصصی «فرهنگ دریا پایه؛ هنر و رسانه»، با موضوع روایتگری «نوروز دریا»؛ مستندنگاری و بازنمایی در رسانه‌های خبری نیز جزو دیگر بخش‌های این نشست است.

مرادی بیان کرد: پنل علمی «تدوین گاهشمار دریایی با اصول علمی نجوم و تقویم‌های ایرانی» نیز، دیگر پنل نشست تخصصی «نوروز دریا و گاهشمار دریایی خلیج‌فارس» است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار